از تاکید بر تقویت پیوند مسجدی تا همراهی فعالیت کانون‌های مساجد با اهداف کلان نظام

از تاکید بر تقویت پیوند مسجدی تا همراهی فعالیت کانون‌های مساجد با اهداف کلان نظام

تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰
پررنگ‌تر شدن پیوند مسجدی آثار، ضرورت پیوند و هم‌افزایی فعالیت کانون‌های مسجدی با اهداف کلان نظام و اثربخشی فعالیت‌ها ازجمله مباحث مطرح در نشست کمیته انتخاب مرحله نیمه نهایی فهمای ۱۴۰۰ است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست کمیته انتخاب مرحله نیمه نهایی کانون های برتر بر مبنای رواق های 12 گانه در سومین رویداد ملی فهما امروز (سه شنبه، 28 دی ماه) با حضور مرتضی طاهریان، معاون شبکه سازی و ساماندهی کانون های فرهنگی هنری مساجد و سعید سعادتی، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور (فهما) و اعضای حقیقی و حقوقی این کمیته در ساختمان شهید سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، «مرتضی طاهریان» در این نشست با بیان اینکه در هر رواق 10 کانون انتخاب می شوند که از میان 10 کانون حداقل 5 و حداکثر 7 باب آنها به مرحله داوری نهایی راه می یابند، گفت: ما سه نوع رتبه بندی داریم؛ رتبه برتر شامل یک کانون، رتبه شایسته تقدیر شامل 2 کانون و رتبه شایسته تقدیر شامل هفت کانون است.

 

 

 

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد مساجد کشور افزود: امسال با تلاش خوب دوستان در فرآیندهای برگزاری رویداد ملی فهما دقت بیشتری صورت گرفت و به همین دلیل کسب امتیاز سخت تر شده بود. تخصصی تر شدن داوری ها و نحوه انتخاب کانون های برتر نیز در این دوره جدی تر گرفته شد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در این دوره نگاه تک بعدی به انتخاب کانون های برتر نداشتیم، گفت:  تلفیقی از کار مسجدی، رسانه ای، تشکیلاتی و جاذبه های هنری در انتخاب کانون های برتر لحاظ شد.

 

طاهریان اضافه کرد: امسال آنچه برای ما خیلی مهم است، پیوند مسجدی آثار کانون ها است که در داوری ها به این موضوع نیز توجه شده است.

 

وی گفت: دو  فیلتر جدید در داوری های رویداد ملی فهما لحاظ شده است اول بررسی در سطح استان و دوم بررسی و در واقع داوری در مرکز بر اساس پنج شاخص.

 

بنا بر این گزارش، «سعید سعادتی» نیز با ابراز خرسندی از روند داوری های سومین رویداد ملی فهما، اظهار کرد: مرحله نیمه نهایی انتخاب کانون های برتر بر مبنای رواق های 12 گانه در این دوره از روز گذشته شروع شده است و ان‌شاءالله امشب به پایان می رسد که این مرحله نیز به خوبی در حال انجام است.

 

 

 

 

 

ضرورت پیوند و هم‌افزایی کار کانون ها با اهداف کلان نظام

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور (فهما) در ادامه با بیان اینکه ما باید در حوزه کیفی سازی وارد شویم، اضافه کرد: کیفیت از نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در حوزه اثربخشی است و اینکه آثار یک کار باید در میدان ملموس باشد.

 

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در حوزه آسیب های اجتماعی نیز مدام تاکید می کنند کارهایی که برای مقابله با آسیب های اجتماعی است باید هم سریع و هم دارای نتایج مشخص باشند. در واقع معظم له تاکید دارند که اثربخشی در کارها باید لحاظ  شود.

 

سعادتی در ادامه با بیان اینکه بعد از کیفی سازی باید بحث تمدن سازی را نیز با جدیت دنبال کنیم، گفت: منظور این است کار کانون ها با اهداف نظام جمهوری اسلامی پیوند داشته باشد.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با وجود شیوع ویروس کرونا در دوره قبلی نیز توجه خوبی به حوزه میدان و اثربخشی کارها شده بود، گفت: امسال با توجه به کاهش شیوع این بیماری توجه بیشتری به موضوع اثربخشی در میدان شده است.

 

وی ابراز کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی در فرهنگ الصاق و داوری کانون ها بسیار خوب بود.

 

راهیابی 3 هزار و 262 کانون به مرحله استانی

 

 

این گزارش می افزاید: «مجتبی میرزایی‌نسب» نیز در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه سومین رویداد ملی فهما با فراز و نشیب هایی همراه بود ولی الحمدالله با تلاش دوستان به مرحله نهایی خود نزدیک شده است، گفت: 23 هزار نفر از مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور وارد فرآیند رویداد ملی فهما شدند که سه هزار و 262 کانون به مرحله استانی راه پیدا کردند.

 

مدیر هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور «فهما» اضافه کرد: این سه هزار و 262 کانون بر مبنای استخراج داده هایشان از سامانه بچه های مسجد در حوزه محتوا و ساماندهی انتخاب شده اند. در مرحله اول ستادهای استانی باید بر اساس پنج شاخص مسجدمحوری، پیوست رسانه، ساختار و تشکیلات کانون، جاذبه آفرینی هنری و خودکفایی کانون های فرهنگی هنری را بررسی و سرانجام کانون های برتر خود را بر اساس سهمیه ای که مشخص کرده بودیم به ما معرفی می کردند.

 

وی ادامه داد: ستادهای استانی هزار و 678 کانون فرهنگی هنری مساجد را در بخش های مختلف باید بررسی می کردند و سرانجام هزار و 678 کانون به ما معرفی شدند.

 

میرزایی نسب اظهار کرد: ستادهای استانی در مجموع مستندات 483 کانون را طی بازه زمانی مشخص باید به ما ارایه و اطلاعات آنها را در سامانه بارگذاری می کردند.

 

برگزاری مرحله نهایی داوری فهمای 1400 در 29 و 30 دی ماه

 

وی افزود: کارشناسان در فهمای مرکز در روزهای 27 و 28 دی ماه کار بررسی آثار را در مرحله نیمه نهایی انجام دادند و در نهایت ما 60 کانون را برای ورود به مرحله نهایی به داوران مربوطه معرفی می کنیم که مرحله نهایی در روزهای 22 و 30 دی ماه در ساختمان مرکزی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور انجام می شود.

 

مدیر هنری ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: تفاوت اصلی داوری سومین رویداد ملی فهما با دوره های قبلی این است که ما از بررسی اثرمحور فاصله گرفتیم و به جای آن برآیند فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد مد نظر قرار گرفته است.

 

میرزایی نسب خاطرنشان کرد: ما به طرق مختلف به دنبال شناسایی خلاقیت های برتر و استفاده از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در انجام ماموریت اصلی و اساسی این کانون ها در زمینه مسجدمحوری هستیم. در واقع تلاش می کنیم که مسجدمحوری را از طریق رویداد ملی فهما پررنگ کنیم و امیدواریم در دوره های بعدی این رویکرد را در رویداد ملی فهما تقویت کنیم.

 

 

 

پایان پیام/ 397