بچه‌های مسجد مرزهای مذهبی قومیتی را کنار زده‌اند/ رویداد فهما درصدد گفتمان‌محوری به توان مردم است

بچه‌های مسجد مرزهای مذهبی قومیتی را کنار زده‌اند/ رویداد فهما درصدد گفتمان‌محوری به توان مردم است

تاریخ انتشار : ۲ بهمن ۱۴۰۰
سعادتی فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری فارغ از تفاوت‌های مذهبی قومیتی را قدرت انقلاب اسلامی در ایجاد همدلی در عین تکثر دانست و گفت: رویداد ملی فهما با انتخاب شعار #به توان مردم در سال ۱۴۰۰ به سمت گفتمان‌محوری و محتوا خیز برداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مراسم داوری رابطان فهمای 1400 صبح امروز (شنبه، 2 بهمن ماه) در ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، «سعید سعادتی» در این آئین با اشاره به شبکه گسترده رابطان فهما، اظهار کرد:  شبکه کانون های فرهنگی هنری مساجد هم به لحاظ فراگیری و هم گستره جغرافیایی از مناطق مرزی تا مرکز شهرها را شامل می شود و در این گستره وسیعی تفاوت های مذهبی و قومیتی تاثیر بر راه اندازی و فعالیت کانون های مسجدی راه نیافته است، چنان که هم کانون های اهل سنت و هم کانون های شیعی فعال هستند و این قدرت انقلاب اسلامی است که چنین همدلی‌ای را در عین تنوع و تکثر رقم زده است.

 

 

 

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما تاکید کرد: هر تشکلی برای اینکه مسیر رشد و تعالی خود را طی کند به دو مولفه نیاز دارد، یکی ظرف و دیگری مظروف یا همان شکل و محتوا همچون دو بال پرنده که برای پرواز به آن نیاز است.

 

دو مولفه مهم در رویداد ملی فهما

وی ادامه داد: در طراحی نظام رویداد فهما نیز این دو مولفه مدنظر بوده است، یکی انتظام بخشی که از سال نخست محور اصلی این رویداد ملی بود و در قالب شاخص‌گذاری و هدفگذاری پیگیری شده است تا کانون های فرهنگی هنری بدانند زمین بازی طراحی شده و عرصه نبرد فرهنگی خاص‌شان چیست و در چه عرصه ای باید فعال باشند و فلسفه وجودی‌شان برای چیست؟

 

سعادتی در ادامه بیان کرد: رسمیت بخشی با صدور مجوز و ایجاد نمودار ساختاری و فعالیت در سه شبستان و 12 رواق در قالب همین انتظام بخشی‌ها رخ داده است.

 

تمرکز بر گفتمان‌محوری با شعار #به توان مردم

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما اضافه کرد: اما در سال 1400 در نظام فهما به سمت محتوا و گفتمان خیز برداشتیم یعنی بر بال دوم متمرکز شدیم و سعی کردیم گفتمان #به توان مردم را تصریح و ترویج کنیم، در سند تحول ستاد فهما این مسئله به عنوان زیست مومنانه تبیین شده است. از این رو، شاخص ها را کیفی و در میدان تعریف کردیم و این مسیر را با عنوان کیفی‌سازی دنبال می کنیم.

 

تدبیر ستاد فهما برای پرهیز از سطحی نگری و دیری روزمرگی

سعادتی در ادامه ابراز کرد: بنابر شبکه سازی رابطان فهما شاید نیاز باشد در نگاه التزام بخشی، عنوان رابط به  راهبران و راهیاران ارتقا داده شود. رهبری معظم انقلاب دو آسیب را متوجه تشکل ها می دانند یکی سطحی نگری و دیری روزمرگی؛ لذا سندی در ستاد فهما تصویب شد و به تایید کارگروه حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید تا به عنوان ملاک کار اعمال شود و ما را از این دو آفت دور نگاه دارد.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما با بیان اینکه معاونت ساماندهی و شبکه سازی در انتخاب شبکه رابطان هشت شاخص را مد نظر قرار داده است، خاطرنشان کرد: این شاخص ها شامل تعداد اعضای شبکه رابطان، درصد دریافت مجوز هم‌گروه، میانگین شاخص های حوزه تخصصی، مشاهده و دریافت حکم، نتیجه ارزیابی استان ها و همگروه ها، تعداد ارسال پیام و میانگین امتیاز شبکه می شود.

 

شبکه رابطان، نقطه عطف رویداد ملی فهما

 

بنابر این گزارش، در ادامه این مراسم «جواد عبادی» نیز با تقدیر از شبکه رابطان فهما که در اجرای بهتر رویداد ملی فهما نقش‌آفرینی کرده اند، گفت: شبکه رابطان از پدیده های این رویداد ملی است و اگر بخواهیم به نقطه عطفی در این رویداد افتخار کنیم، شبکه رابطان در رتبه نخست قرار دارد.

 

 

 

 

سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تاکید کرد: البته قطعاً ریزش ها و رویش هایی در این میان وجود داشته چون به هر حال برنامه های مردم‌محور، همواره با تغییر و تحولات همراه هستند.

 

وی افزود: در این میان آنچه که شاید اهمیت بیش از پیش دارد، بحث آموزش است که ما در اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات آمادگی برگزاری دوره های آموزشی برای بلوغ و کارآیی بیشتر شبکه رابطان را را داریم. علاوه بر این، توسعه شبکه رابطان مغتنم و مفید است البته باید آسیب شناسی هم داشته باشیم.

 

تجربه‌نگاری شبکه رابطان انجام شود

عبادی تاکید کرد: تجربه‌نگاری شبکه رابطان نیز باید انجام شود تا رابطان تازه راهیافته به این شبکه بتوانند از تجربیات خلق شده در جریان این رویداد بهره بگیرند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرصت ها و نقاط ضعف و قوت بررسی و برای سال آینده طرحی جدید ارائه می شود؛ همچنین در نظر داریم ارتباطات و تعاملات در سامانه بچه های مسجد در رویداد فهمای آتی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و برای سال آینده از شبکه های اجتماعی نیز استفاده می کنیم.

 

گفتنی است، سومین رویداد ملی فهما با شعار #به توان مردم با مرحله پایانی داوری ها در روزهای 29 و 30 بهمن ماه به کار خود پایان داد و برترین های خود را شناخت که این کانون ها به زودی در قالب کانون برتر، کانون شایسته تقدیر ویژه و کانون شایسته تقدیر معرفی می شوند.

پایان پیام/ 9