نگاه ما در ستاد فهما گسترش کار گروهي است/ شاهد بلوغ شبکه رابطين فهما هستيم

نگاه ما در ستاد فهما گسترش کار گروهی است/ شاهد بلوغ شبکه رابطین فهما هستیم

تاریخ انتشار : ۲ بهمن ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني، با اشاره عملکرد و فعاليت‌هاي شبکه رابطين فهما اظهار کرد: اساسا نگاه ما در ستاد فهما گسترش کار گروهي است و امروز در شبکه رابطين فهما شاهد بلوغ نسبي هستيم.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، جلسه مرحله نهایی داوری شبکه رابطین فهما، صبح امروز (شنبه 2 بهمن ماه) با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، «حمیدرضا ناطقی» رئیس دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،«مرتضی طاهریان» معاون ساماندهی و شبکه‌سازی، «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری، «حمیدرضا بنی اسدی» مدیر کل برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد، «جواد عبادی» سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد فهما در محل سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی ستاد فهما برگزار شد.


حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: یکی از مباحث مهم آن است که در سطح کشور از کار گروهی سخن می گوییم اما هنوز این رویکرد تبدیل به یک مساله نشده و برایمان اصل نیست. باید برای کار گروهی کردن تلاش کنیم و شبکه رابطان فهما گامی در راستای تحقق همین مساله است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: شبکه رابطان فهما فضای پویایی دارد. باید همه شبکه را ببینیم چراکه کار تیمی در انتخاب شبکه رابطان فهما مورد توجه است. امروز این شبکه به بلوغ نسبی رسیده است.

سعید سعادتی، در این نشست طی سخنانی با اشاره به بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و تاکید ایشان نسبت به ضرورت کار تشکیلاتی اظهار کرد: شبکه رابطان فهما از پایتخت گرفته تا دورتری نقاط کشور در روستاها و مناطق مرزی گسترده شده است و تفاوتی هم ندارد که کانون ها از کدام قومیت و مذاهب باشد و کانون های شیعه و اهل سنت هر دو فعالیت های خود را دارند که این مهم نشان از قدرت انقلاب اسلامی و همگرایی است که وجود دارد.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما افزود: همواره برای تحقق اهداف دو مولفه مهم وجود دارد که همان ظرف و مظروف است، به بیان دیگر شکل و محتوا اهمیت دارد و این دو مثل دو بال پرنده هستند که باید در کنار یکدیگر فرم، فکر، قالب و گفتمان را شکل دهند؛ در این راستا در نخستین سال برگزاری رویداد ملی فهما بحث التزام بخشی مورد توجه قرار گرفت تا با توجه به این مساله برنامه ریزی و شاخص گذاری ها انجام شود.

وی با بیان اینکه بر این اساس رسمیت بخشی با اعطای مجوز به کانون ها در دستور کار ستاد فهما قرار گرفت، تصریح کرد: پس از آن بود که فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در قالب سه شبستان و 12 رواق ادامه یافت که این روند در سال 1400 با یک خیز به سمت محتوا استمرار پیدا کرد و امروز شاهد سیر رشد و تعالی یک تشکل در فهما هستیم.

سعادتی تصریح کرد: در فهما 1400 سعی کردیم گفتمانی را با عنوان «به توان مردم» مطرح کنیم، یعنی تشکلی که می خواهد ظرفیت مردم و محلات را بشناسد که این مساله در سند تحول به عنوان زیست مومنانه مطرح شد؛ با توجه به این موضوع شاخص های فهما 1400 بیشتر به سمت بُعد کیفی پیش رفت و در این مسیر مدل های تجربی نیز بررسی شد.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما افزود: در نگاه کیفی سازی، رابطان فهما شکل گرفت که به عنوان راهبران فرهنگی هنری تشکل فعالیت کردند. همچنین در مورد بحث انتخاب شبکه رابطین 8 شاخص مورد توجه قرار گرفت که شامل تعداد اعضای شبکه رابط اعم از کانون ها و مدیران کانون ها، مجوز شبکه رابط به مفهوم تعداد کانون های زیرمجموعه شبکه و مجوزهایی که کسب کردند، شهری یا روستایی بودن کانون های زیرمجموعه شبکه، شاخص های حوزه تخصصی، مراجعه مدیرمسئول کانون پس از کسب مجوز به سامانه، ارزیابی استان ها و هم گروهی ها در شبکه رابط، ارسال پیام ها، میانگین امتیاز شبکه رابط در رویداد فهما و کانون های زیرمجموعه شبکه، که از جمله شاخص هایی بود که در ارزیابی شبکه رابطین مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه این جلسه «حمیدرضا ناطقی» رئیس دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: انتظار داریم که شبکه رابطین فهما در حوزه روستایی با قوت بیشتری فعالیت کنند. 

وی افزود: پیش بینی می شود که در سال آینده در صورت امکان در سطح کلان فعالیت‌های بیشتری در حوزه روستا و عشایر و کانون های روستایی داشته باشیم.

ناطقی در ادامه به برخی فعالیت های دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: حمایت از ساخت فیلم های مستند در برخی استان ها، حمایت از تئاتر در مناطق روستایی و مرزی در 15 استان، برگزاری هفته های فرهنگ و هنر در 17 استان از جمله اقداماتی بود که در این مدت از سوی دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرفت.


در بخش دیگری از این نشست «مرتضی طاهریان» با بیان اینکه امسال 8 درصد امتیاز پایانی فهما به حوزه روستا و عشایر اضافه شد، تصریح کرد: حوزه روستایی امسال دو چندان در رویداد فهما مورد توجه قرار گرفت و می توان گفت کسب امتیاز میان کانون های روستایی و شهری مساوی بود.


معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد با اشاره به اینکه امسال 1240 کانون رابط از سراسر کشور در رویداد ملی فهما داشتیم، افزود: از سال 1398 و دوره اول برگرگزاری رویداد فهما این شبکه جنبه آزمایشی داشت، در سال 1399 خود را تکمیل کرد و سال 1400 این شبکه در قالب سامانه فعالیت جدی داشت.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما افزود: در ابتدای کار با توجه به اقتضائاتی که به دلیل شیوع کرونا وجود داشت، شبکه رابطین به دلیل اینکه منطقه ای و بومی شده بود در سطح کشور فعالیت خود را ادامه داد و در وهله دوم فعالیت این شبکه به مثابه تمرین برای اشتراک گذاری ظرفیت های کانون هایی دیگرو یک گفتمان در قالب فهما بود.

در ادامه «جواد عبادی» گفت: شبکه رابطین پدیده ای در رویداد فهما بود که مثل ستاره‌ای درخشید. این شبکه نیاز به مراقبت و نگهداری دارد . البته قطعا ریزش ها و رویش هایی را تجربه می کند که امری طبیعی است.

سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد فهما ادامه داد: در این میان چیزی که خود را نشان می دهد بحث آموزش برای افرادی است که می خواهند وارد این عرصه شوند؛ در این راستا اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد فهما تلاش می کند برای سال آینده دوره های آموزشی را برای بلوغ و کارایی هرچه بیشتر شبکه رابطان برگزار کند.