نشست صميمي حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني با مديران ستاد فهما/ هدف ما گسترش فعاليت‌هاي همه‌جانبه مسجدي در سطح ملي و بين‌المللي است

نشست صمیمی حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با مدیران ستاد فهما/ هدف ما گسترش فعالیت‌های همه‌جانبه مسجدی در سطح ملی و بین‌المللی است

تاریخ انتشار : ۳ بهمن ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني در نشست صميمي با مديران ستاد فهما با اشاره به فعاليت‌هاي ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور در عرصه‌هاي مختلف اظهار کرد: هدف ستاد فهما گسترش اين فعاليت‌ها در سطح ملي و بين المللي است.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست صمیمی حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد فهما با شورای عالی مدیران، مشاوران و مدیران ستادی صبح یکشنبه (3 بهمن ماه) برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی طی سخنانی در این نشست که در محل سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی ستاد فهما برگزار شد؛ ضمن گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، نسبت به ترویج سیره آن حضرت در سطح جامعه تاکید کرد و گفت: ولایت‎‌مداری و تبعیت محض از ولایت شاخصه اصلی از شخصیت بانوی دو عالم است که در هر شرایطی امام زمان خود را همراهی کرد و یک لحظه دست از حمایت حضرت امیر (ع) برنداشت.

وی در ادامه به برخی دستاوردهای ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در مدت اخیر اشاره کرد و گفت: یکی از عرصه‌هایی که با هدف نشر و صدور انقلاب اسلامی در آن فعالیت داشتیم چاپ کتاب با محور مسجد بود. این آثار با شمارگان محدود هزار نسخه منتشر و تجدید چاپ هم نشدند. انتشار این کتاب‌ها در راستای ارایه آثار فاخر در حوزه مسجد از سوی ستاد صورت پذیرفت تا در افق بلند مدت 1414 ارتباط و تعامل بین المللی را از منظر مسجد و در دل مساجد جهان ایجاد کنیم.

رئیس ستاد فهما در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» تصریح کرد: برکت زندگی به کار و تلاشی است که انسان به منصه ظهور می‌رساند، هر انسانی موظف است بازشناختی از خود داشته باشد و به بهترین شکل در حیطه فعالیتی خود بدرخشد.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی با اشاره به تعاملات گسترده ستاد فهما با بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور گسترش همکاری ها و همچنین تخصیص اعتبار به ستاد اظهار کرد: امیدواریم که شرایط اعتباری بهتر شود تا توفیق حمایت بیشتر از بچه های مسجد را داشته باشیم. ما در ستاد فهما یک مجموعه هستیم که ساماندهی و آرایش بخش های مختلف در گستره فعالیتی مان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی در ادامه به طرح چند نکته در رابطه با اقداماتی که در چند سال اخیر در سطح ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور به سرانجام رسیده است، پرداخت و گفت: مساله اول رسمیت بخشی به ستاد بود؛ تصویب اساس نامه ستاد و همچنین برنامه ریزی برای افق 1414 از مهمترین اتفاقات بود. 

رئیس ستاد فهما افزود: همچنین ثبت رسمی کانون ها و اخذ شناسه ملی، تصویب و اجراسازی آیین نامه های مختلف، شکل گیری هسته گزینش، این اتفاق مهمی است که در صورت تحقق ستاد تفاوت ماهوی نسبت به آننچه که قبلا بوده پیدا می کند. 

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی تصریح کرد: مساله بعدی تقویت ارتباطات است که تلاش کردیم در راستای تعامل هرچه بیشتر و معرفی ستاد در عرصه ها و سطوح مختلف محقق شود؛ از سوی دیگر ارتباط با شورای عالی انقلاب فرهنگی و تایید اساسنامه ستاد نیز امری مبارک بود که از سوی این شورا به تایید رسید.

وی در ادامه ارتباط با رسانه‌ها، مطبوعات، صدا و سیما را اقدامی موثر در راستای معرفی فعالیت‌های کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور توصیف کرد و افزود: اقدامات موثری در این عرصه محقق شد که جای تقدیر دارد؛ این مهم از مسیر خبرگزاری شبستان نیز در قالب معرفی کانون ها و فعالیت‌هایشان وجود دارد و هدف ما این است که خبرگزاری شبستان تبدیل به منبعی برای اخبار مسجدمحور شود.

رئیس ستاد فهما در بخش دیگری از مباحث خود ارتباط با سازمان ثبت را از دیگر دستاوردهای فعالیت های ستاد در مدت اخیر دانست و افزود: از سوی دیگر گسترش تعامل با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در سطح کشور منجر به گسترش حوزه فعالیتی کانون ها  و کیفی سازی عرصه های مختلف در سطح ستاد شد.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی همچنین به شبکه رابطین فهما اشاره کرد و گفت: این شبکه یک ظرفیت قوی است که منجر به برقراری ارتباط با همه کانون ها در سطح شهر و روستا شده و باید تقویت شود؛ ما ذیل تحقق مولفه برندسازی بود که (فهما) را خلق کردیم و از دل آن عرصه های مختلف از جمله شبکه رابطین را گسترش دادیم.

وی با تاکید نسبت به کیفی سازی مضاعف فعالیت ها در ستاد فهما تصریح کرد: بحث آموزش در این عرصه نقش مهمی را ایفا می کند، ما می خواهیم در مسجد فعالیت کنیم پس باید اطلاعات مان بروز باشد. راهبری با علم و دانش ممکن می شود نَه با حرف و سخن؛ بنابراین بحث آموزش بچه های مسجد را مرکز توجه قرار داده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: در راستای بحث آموزش شش هزار و 770 نفر-ساعت آموزش کارآمد در حوزه های مختلف از جمله سواد رسانه ای، احکام، مدیریت فرهنگی در سطح کانون ها و کارمندان ستاد فهما در سال 1400 داشتیم؛ البته نباید در این عرصه به همین میزان بسنده کرد.

رئیس ستاد فهما ادامه داد: با بسترسازی که در قالب رویداد ملی فهما در سه شبستان و 12 رواق شکل گرفت، بحث فعالیت ها، ساماندهی و آموزش بچه های مسجد وارد فاز جدید شد. در این راستا نیز معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به بحث آموزش، به ستاد فهما در قالب 6 محور تفویظ اختیار کرد که از جمله آنها می توان به مجوز سرود، فعالیت های تجسمی، یادمان و ... اشاره داشت.

وی افزود: علاوه بر این بحث شبکه سازی و استفاده از فناوری اتفاق دیگری بود که به ثمر نشست و نتایج خوبی داشت، در جهان امروز اگر از شبکه و فناوری استفاده نکنیم گویا حذف شده ایم.


حجت الاسلام و المسلمین ارزانی همچنین با تاکید بر اینکه بچه های مسجد و فعالان عرصه مسجد باید ویژگی‌هایی نظیر تخصص، تعهد و انقلابی بودن را توامان داشته باشند، تصریح کرد: در راستای ادامه این مسیر و خدمت به بچه های مسجد باید آینده گری و حرف تازه داشتیم، حرف های ذهنی و انتزاعی منجر به موفقیت نمی شود. باید ظرفیت های مسجدی را با تکیه بر این مولفه ها گسترش داده و احیا کنیم.