فهماکارت به مثابه يک کارت شناسايي همراه با خدمات چندگانه به اعضاي کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد است

فهماکارت به مثابه یک کارت شناسایی همراه با خدمات چندگانه به اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است

تاریخ انتشار : ۴ بهمن ۱۴۰۰
پوراحمدي، با اشاره به امضاي تفاهم‌نامه ميان ستاد فهما و صندوق اعتباري هنر، از صدور فهماکارت در دو فاز براي کانون‌هاي مساجد خبر داد و گفت: اين کارت به مثابه يک کارت شناسايي با خدماتي چندگانه براي کانون‌هاي مساجد است.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، چندی قبل نشست امضای تفاهم‌نامه میان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و صندوق اعتباری هنر با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سید مجید پوراحمدی» مدیر عامل صندوق اعتباری هنر و حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور برگزار شده و با امضای تفاهم نامه مذکور، فصل جدیدی از همکاری‌های دو جانبه میان این دو مجموعه آغاز شد.


به این بهانه ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) به انجام گفت‌وگوی تفصیلی با «سید مجید پوراحمدی» مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با محور اهداف این تفاهم‌نامه، خدمات و تعامل دو جانبه ستاد فهما و صندوق هنر پرداخته است که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:


به عنوان نخستین سوال، ابعاد تفاهم‌نامه امضا شده میان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و صندوق اعتباری هنر را برای مخاطبان ما که متشکل از کانون‌های مساجد از سراسر کشور هستند، تشریح کنید

در پاسخ به این سوال باید بگویم از اهداف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گسترش شبکه فرهنگ و هنر با محوریت شعار مردمی سازی است؛ در این راستا وزارتخانه به صورت ویژه مامور شده است که دایره فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر در همه بخش‌ها را گسترش دهد.


در این میان مسجد به عنوان یکی از کانون‌های اصلی مراجعات مردم و به عنوان محور فعالیت‌های یک محله یا یک منطقه است که از دیرباز در فرهنگ، مناسک و مباحث دینی و مذهبی ما جایگاه بسیار مهمی داشته و دارد و می‌توان گفت در فرهنگ رفتاری ما موضوعی با عنوان مسجدمحوری وجود دارد. ذیل همین نگاه است که در طول قرون گذشته و سالیان متمادی بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی ما در مسجد قوام یافته است. 

از سوی دیگر بسیاری از فعالیت های مسجدی با عرصه هنر پیونده خورده است و بسیاری از افراد صاحب فن و اهل مسجد به صورت جدی در این حوزه کار می کنند، در نتیجه شکل گیری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بستری برای فعالیت این افراد شد؛ به بیان دیگر فرهنگ و هنر در مسجد با محوریت کانون ها پر رنگ تر از همیشه شد.


ما نیز در راستای تداوم خدمت‌رسانی با امضای این تفاهم نامه بستری را با عنوان (فهما کارت) فراهم آوردیم. در واقع (هنرکارت) شرکتی با عنوان (هنرکارت بنیان ایرانیان) است که یکی از فعالیت‌های آن ارایه خدمات به اعضای صندوق اعتباری هنر است؛ اما فی نفسه یک شرکت خدماتی تجارتی است و می تواند خدماتی که در زیرمجموعه وظایف‌اش است ارایه کند. ارایه این خدمات به ستاد هماهنگی کانون های مساجد نیز صدق می‌کند.


لذا با امضای این تفاهم، برخی خدماتی که ستاد فهما در صدد ارایه به کانون ها است از طریق فراهم آوردن این بستر در قالب فهما کارت محقق شده است؛ امضای این تفاهم نامه یک نوع همکاری به لحاظ عملکرد و ارتباط میان هنرکارت با فهماکارت کانون های مساجد نیست بلکه هر دو خدمتی هستند که زیرساخت آن در صندوق اعتباری هنر فراهم آمده است. ارایه خدمات از سوی ستاد فهما به کانون ها در قالب فهما کارت با پیشتوانه زیرساختی که ما ایجاد کردیم انجام می‌شود.پس در واقع هنرکارت مختص اعضاء صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان قرآن و عترت است و کلیه خدمات مالی، حمایتی هنرمندان از طریق آن انجام می شود و فهما کارت مختص اعضاء کانون های فرهنگی و هنری مساجد است و کلیه خدمات ستاد کانونهای فرهنگی هنری مساجد به اعضا خود از طریق فهما کارت انجام می شود و شرکت هنرکارت بنیان ایرانیان زیر ساخت ارائه این خدمات را برای ستاد فراهم کرده است.

اجرای این تفاهم‌نامه در چه بازه زمانی محقق می‌شود؟

زیرساخت‌های این کار آماده شده است و از لحظه‌ای که قرارداد بسته شود این تفاهم‌نامه به مرحله اجرا می‌رسد، ضمن اینکه اجرای تفاهم‌نامه در دو فاز خواهد بود. در مرحله اول ارایه فهما کارت به مدیران کانون‌ها در سراسر کشور انجام می‌شود و در فاز دوم به همه اعضای کانون‌های مساجد سراسر کشور که جمعیتی بیش از دو میلیون را تحت پوشش قرار می‌دهند، پیش‌بینی ما این است که فاز اول قبل از پایان سال 1400 به سرانجام برسد؛ در این راستا قرارداد و کارهای مقدماتی اجرای فاز اول تفاهم نامه در هفته پایانی دی ماه تکمیل و ارسال فهماکارت برای مدیران کانون ها در اسفندماه انجام می شود. فاز دوم نیز در سال 1401 عملیاتی خواهد شد.


با توجه به امضای این تفاهم نامه، نظرتان در رابطه با تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر در راستای توسعه فعالیت‌های کانون‌های مساجد چیست؟

از پایه‌های اصلی حرکت دولت در برنامه تحول، موضوع اقتصادِ فرهنگ و هنر است که به عنوان یکی از برنامه‌های محوری شناخته شده است؛ در راستای تحقق این مهم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت ویژه برای عملیاتی کردن این هدف وارد میدان شده و آن را عملیاتی می کند.


از سوی دیگر موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر از مهمترین برنامه های ما در صندوق هنر محسوب می شود. از زمان آغاز کرونا بیشترین آسیب‌ها را در عرصه اقتصاد فرهنگ و هنر داشتیم؛ بنابراین یکی از برنامه‌های ویژه ما تقویت این حوزه است.


البته عرصه فرهنگ و هنر بسیار جامع بوده و به طبع در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز فعالیت‌های مختلفی در این راستا به ثمر رسیده است؛ از برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، نشست‌ها و فعالیت‌های جمعی گرفته تا اقدامات جنبی که در کانون ها و در حوزه فرهنگ و هنر انجام می شود.

 

مصاحبه با سید مجید پوراحمدی، مدیر صندوق اعتباری هنر


 به زعم من کانون های فرهنگی هنری مساجد کشورهسته‌هایی هستند که در سطح محلات و در مجاورت مساجد فعالیت می کنند. از برنامه های اصلی ما نیز توجه به همین هسته ها است؛ لذا در این راستا در حال برنامه‌ریزی برای (هسته‌های کارآفرینی فرهنگ و هنر) هستیم و با هدف تحقق و اجرای این هدف تفاهم نامه ای را با یکی از بانک های عامل بستیم تا بتوانیم تسهیلات ارزان‌قیمت برای تشکیل این هسته ها اعطا کرده و هر مجموعه ای که می تواند در یک کانون فرهنگی هنری نیز شکل بگیرد با هنرمندانی که در آن مجموعه هستند در کسب و کارشان مورد حمایت قرار بگیرند. ضمن اینکه موضوع بحث اقتصاد فرهنگ و هنر در ابعاد کلان تر نیز در حال برنامه ریزی است و امیدواریم در بخش های مختلف کشور از جمله کانون ها اثرگذار باشد.


نظرتان در مورد نقش کانون‌های مساجد در ترویج آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی چیست؟

مسجد در فرهنگ دینی و ملی ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در واقع یک عنصر و یک مجموعه‌ای است که بسیاری از فعالیت‌های مردمی را در خود جای داده است. از سوی دیگر پیگیری مسایل اجتماعی مردم در محلات از طریق مسجد را شاهد هستیم که به ویژه در دوران دفاع مقدس تبلور داشت و امروز از منظر دیگری این مهم ادامه دارد، در نتیجه مسجد به عنوان عنصر مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران شناخته شده ونقش محوری دارد.


با این اوصاف فعالیت‌هایی که حول مسجد شکل‌ می‌گیرد می تواند به تحقق بسیاری از اهداف کمک کند؛ طبیعتا در این میان شکل‌گیری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می تواند نقش بسزایی در تقویت فعالیت های فرهنگی هنری از طریق شناسایی و معرفی هنرمندان مسجدی در عرصه های مختلف داشته باشد. این حرکت منجر به معرفی بسیاری از ظرفیت ها و از سوی دیگر ترویج آرمان‌های انقلاب اسلامی با محوریت مساجد خواهد شد.


دولت مردمی در تحقق فعالیت های فرهنگی هنری در مساجد چه نقشی را ایفا می‌کند؟

با توجه به نگرش دولت به مسجد و از سوی دیگر تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به گسترش فعالیت‌ها با محور مسجد و همچنین مردمی سازی فرهنگ و هنر، برنامه ریزی های متعددی صورت پذیرفته است.


باید توجه داشته باشیم که در تقسیم بندی اجتماعی جامعه ما مسجد در صف ترین بخش کانون جمعیتی است که در دل آحاد مردم فعالیت داشته و زمینه ساز بسیاری از اقدامات اجتماعی است. با توجه به این مساله دولت نیز برنامه ویژه ای در این عرصه داشته و در بودجه 1401 و تدوین لایحه آن را مورد توجه قرار داده است.

رسانه جدید


فکر میکنم با برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد احیای جایگاه محوری مساجد در فعالیت های اجتماعی باشیم.

حمایت صندوق اعتباری هنر از هنرمندان مسجدی با چه کیفیتی خواهد بود؟

صندوق بر اساس وظیفه ای که دارد از تمامی فعالان عرصه فرهنگ و هنر حمایت می کند، از فعالان رسانه و روزنامه نگاران نویسندگان، هنرمندان گرفته تا فعالان قرآن و عترت که بسیاری از این افراد در کانون های مساجد نیز فعالیت دارند و با توجه به این مساله در حال حاضر نیز تعدادی از اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از قبل عضو صندوق اعتباری هنر هستند؛ چراکه به واسطه فعالیت های قرآنی، فعالیت در عرصه هنر و بسیاری موارد دیگر به عضویت صندوق در آمده بودند.

این هنرمندان برای تحت پوشش قرار گرفتن از سوی صندوق هنر از چه طریقی می‌توانند اقدام کنند؟

هر هنرمند، نویسنده، روزنامه نگار یا فعال قرآنی در نقاط مختلف کشور می‌تواند در صندوق هنر فعالیت داشته باشد. اگر در خارج از تهران حضور دارند با مراجعه به اداره ارشاد شهرستان‌ها و همچین مکاتبه، می‌توانند معرفی‌نامه را دریافت کرده و ما پس از بررسی و دریافت اسناد، کارهای مربوط را در سامانه انجام می دهیم.


همچنین کسانی که در تهران فعالیت دارند از طریق معاونت‌های مرتبط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظیر معاونت هنری، معاونت مطبوعاتی و سایر معاونت ها معرفی نامه می آورند. البته برخی افرد نیز در صنوف عضو هستند که این دسته در زیرمجموعه خانه‌های تخصصی قرار گرفته و مورد تایید و قبول معاونت های مرتبط با وزارتخانه هستند که آنها نیز معرفی نامه ارایه کردند. مهمتر اینکه صندوق اعتباری هنر، مدارک تمامی افرادی که تقاضای عضویت  دارند را بررسی می کند.

آیا میزان اعتبار و حمایت شما در صندوق اعتباری هنر مشخص است؟

ببینید ما در صندوق اعتباری هنر بر اساس هزینه‌کرد اعتباری که در دست داریم و از سوی دیگر عضویت بیش از 86 هزار نفر، به صورت میانگین برای هر نفر بیش از چهار  میلیون تومان هزینه می کنیم اما این مبلغ در برخی موارد تفاوت هایی هم دارد. برای مثال افرادی که تحت پوشش بیمه درمان یا بیمه تامیین اجتماعی صندوق هستند به اضافه مجموعه حمایت‌های معیشتی که به همه هنرمندان عضو تعلق می گیرد، بعضا تا رقم 15 میلیون به صورت بلاعوض استفاده می کند ضمن اینکه تسهیلاتی که ارایه  می شود ارزان قیمت و بدون بهره هستند؛ همچنین سایر خدماتی که در هنرکارت برای همه اعضای صندوق وجود دارد. از دیگر خدمات هنرکارت، برگشت لحظه ای سود خرید است، یعنی هر فروشگاهی که دستگاه پز داشته باشد خریدار همان لحظه عددی که حدود یک درصد از خریدش می شود را در حساب خود دریافت می کند.

 


در حال حاضر به صورت میانگین تا 150 میلیون تومان از طریق تراکنش‌های کل شبکه هنرکارت سود خرید به دارندگان هنرکارت واریز شده است. البته این آمار متفاوت است از این جهت که ممکن است برخی از هنرکارت برای امور جاری خود استفاده نکنند؛ در مقابل برخی از هنرکارت به عنوان مهمترین کارت اعتباری و بانکی خود استفاده می کنند. 


با توجه به این مساله خدمات آتی و جاری که در روزهای آینده عملیاتی می شود شامل خدمات مختلفی از جمله تخفیفات فروشگاهی، اقامتی و گردشگری و بسیاری از خدمات نوین است که روی هنرکارت ایجاد می شود و تلاش ما این است که برخی از این خدمات نظیر تخفیف ها، فروشگاه ها و حوزه گردشگری برای فهماکارت نیز ارایه شود به جز برخی پرداخت های مستقیم مرتبط با اعضای صندوق نظیر پرداخت های معیشتی و برخی مراوادات مالی با هنرمندان، اما بقیه موارد نظیر تخفیفات فروشگاهی، گردشگری و اقامتی که اشاره شد به دارندگان فهما کارت نیز ارائه می شود.

آیا صندوق اعتباری هنر در رابطه با بیمه فعالان مسجدی نظیر کتابداران مساجد برنامه ای دارد؟

بیمه ای تحت عنوان فعالان مسجدی نداریم. در صندوق اعتباری هنر، بیمه فعالان فرهنگ و هنر را داریم که مشمول دایره خدمت رسانی ما می شوند و هر هنرمند، نویسنده، روزنامه نگار و فعالان قرآنی که عضو مجموعه صندوق اعتباری هنر می شوند می توانند از این خدمت (بیمه هنرمندان) استفاده کنند. اکنون بیش از 43 هزار نفر از اعضای صندوق از بیمه تامیین اجتماعی استفاده می کنند، همچنین بیش از 35 هزار نفر از بیمه درمان استفاده می کنند.


بسیاری از هنرمندان عضو در صندوق هستند که در کانون های مساجد هم عضویت دارند و از خدمات صندوق نیز استفاده می کنند؛ یعنی خدمت دادن به افراد بر اساس موضوعیت هنرمند بودن، روزنامه نگار بودن، نویسنده بودن و از فعالان قرآن و عترت بودن است که انجام می گیرد.


بنابراین امکان استفاده از خدمات صندوق از جنبه های مذکور وجود دارد؛ اما به واسطه اینکه شخصی در مسجد فعال است تا زمانی که دارای احراز شرایط صندوق اعتباری هنر نشود، نمی تواند از خدمات استفاده کند و ما بیمه ای تحت عنوان بیمه فعالان مسجد نداریم.


در مورد فواید و ثمرات فهما کارت توضیح دهید

فهما کارت یک مجموعه ارتباطی میان ستاد هماهنگی کانون های مساجد و اعضای کانون ها محسوب می شود. در واقع خدماتی که ستاد فهما قصد دارد به اعضا ارایه دهد باید بر اساس زیرساخت هایی باشد.


اکنون بسیاری از هنرمندان با زیرساخت های مالی، هویتی و  الکترونیکی که در هنرکارت ایجاد شده است از این کارت شناسایی در داخل و خارج از کشور استفاده می کنند. در این میان چون فهماکارت نیز از این زیرساخت ها استفاده می کند، برای اعضای کانون ها نیز به مثابه کارت شناسایی می شود، همچنین خدمات ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز از طریق سیستم فهما کارت ارایه می شود.


فقط در این مجال تاکید می کنم که هنرکارت تحت عنوان شرکت «هنرکارت بنیان ایران» به عنوان یکی از بخش های کار خود فهماکارت را پشتیبانی کرده است و تمامی فعالیت های مالی و حمایتی که ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد انجام می دهد از طریق فهماکارت می شود که ما زیرساخت آن را فراهم کرده ایم.

چشم انداز صندوق اعتباری هنر برای کانون‌های مساجد کشور چیست؟

از اولویت های  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقق محوریت مسجد در میان مردم است در سال های گذشته به دلیل مشکلات متعدد و از سوی دیگر گسترش فرهنگ شهرنشینی آن محوریت مسجدی که در دهه های قبل  شاهد بودیم را کمتر شاهدیم.


تلاش دولت این است که محوریت مساجد احیا شود. اکنون نیز در بازارهای سنتی که در سراسر کشور وجود دارد فعالیت های اقتصادی حول محور مساجد می‌چرخد.


 دولت معتقد است هرچه زمینه فعال شدن مسجد در یک محله فراهم باشد مشکلات و مسایل اجتماعی فرهنگی کشور بهتر حل می شود. در این راستا کانون های مساجد نیز ماموریت های خاص خود را در راستای تحقق این هدف مهم دارند. تلاش ما در صندوق اعتباری هنر و ذیل امضای این تفاهم نامه آن است که بتوانیم فعالیت‌های مسجدی را از مسیر کانون های فرهنگی هنری در سطح جامعه ارتقا دهیم.