انتخاب پایتخت فهما از میان ۵ استان راه‌یافته به مرحله نهایی/ تولید بیش از ۳۰ هزار اثر در فهمای ۱۴۰۰

انتخاب پایتخت فهما از میان ۵ استان راه‌یافته به مرحله نهایی/ تولید بیش از ۳۰ هزار اثر در فهمای ۱۴۰۰

تاریخ انتشار : ۶ بهمن ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام والمسلمين ارزاني با اشاره به انتخاب پايتخت فرهنگ و هنر مساجد ايران اسلامي (فهما) گفت: بیش از ۳۰ هزار اثر در فهمای ۱۴۰۰ تولید شد و جریان تولید محتوای عظیمی شکل گرفت. ​

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از  ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست هیات انتخاب پایتخت فهما، صبح امروز چهارشنبه 6 بهمن ماه با حضور هیات انتخاب متشکل از حجج‌الاسلام و المسلمین «محمدحسین ملانوری»، «مهدی اصلانی»، «غلامرضا عادل»، «رضا عزت‌زمانی»، «علی اصغر ثنایی»، «حبیب رضا ارزانی» و سردار «عبدالرضا آزادی» و «اصغر امیرنیا»  برگزار شد.
 
حجت الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی»، در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از حضور هیات انتخاب در مرحله نهایی فهما 1400 و انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی (فهما) اظهار کرد: زیست بوم بچه‌های مسجد و رویداد ملی فهما در سال 1398 شکل گرفت تا اعضای کانون‌ها بتوانند زیست مجازی داشته باشند و از سوی دیگر اعضا بتوانند فعالیت‌های سایر اعضا در استانها و شهرستان‌ها را رصد کنند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور افزود: در ابتدای شکل گیری فهما این پرسش مطرح بود که ما به ازای فعالیت در این زیست بوم چیست، اما با شیوع کرونا و با وجود تمام مضراتی که این ویروس منحوس با خود به همراه آورد یک جنبه مثبت داشت که فعالیت در عرصه فضای مجازی بود چراکه در اثنای آن ایام به مدت یکسال مردم عملا مسجد حضور نداشتند لذا ثبت فعالیت‌های بچه های مسجد در این زیست بوم بیش از پیش با استقبال مواجه شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی با بیان اینکه زیست بوم مجازی بچه‌های مسجد صرفا برای رقابت میان کانون‌ها طراحی نشده است، تصریح کرد: این زیست بوم در واقع فضایی برای انجام فعالیت‌ها و تولید آثار فاخر است و به نظر ما افرادی که در فضای مسجد حضور دارند ویژگی تعهد و انقلابی بودن را دارند اما اینجا بحث تخصص و مهارت افزایی مطرح بود در نتیجه با توجه به ذوق مخاطب کلاسها و دوره های مهارت افزایی برای بچه‌های مسجد ایجاد کردیم و فضای خوبی ایجاد شده و در نهایت همان طور که پیش‌تر اشاره شد سال 1398 اولین رویداد ملی فهما رقم خورد. فهما امروز به مثابه یک بچه سه ساله است. 
 

 
رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: هدف ما این بود که در رویداد فهما دست بچه های مسجد را بگیریم، در سامانه که زیست بوم بچه‌های مسجد است کلیه فعالیت‌ها و اعضای واقعی شرکت کننده و مراحل مختلف نمایش داده شده است و اکنون در سال 1400 در چندین بخش از جمله کانون های برتر، شهرستان های برتر، نفرات برتر و همچنین با توجه به میانگین فعالیت کانون و برآیند امتیازاتی که در استان و شهرستان کسب کرده است از میان 35 منطقه به پنج استان برای داوری پایتخت فهما رسیده ایم.
 
وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه نگاه ما جهان اسلامی بود و به دنبال این هستیم که زیست‌بوم بچه های مسجد و این شبکه بتواند ارتباط و تعامل خود را با جهان اسلام برقرار کند، افزود: از میان 26 هزار کانون فرهنگی هنری در سراسر کشور 20 هزار کانون در رویداد فهما شرکت کردند، بیش از 500 هزار نفر در سامانه حضور یافته و در دوره های مختلف شرکت کردند، بیش از 30 هزار اثر تولید شد و جریان تولید محتوای عظیمی شکل گرفت.
 
این گزارش می افزاید: در بخش دیگری از این نشست «جواد عبادی» به معرفی سامانه های بچه های مسجد برای هیات انتخاب پایتخت فهما پرداخته و با اشاره به ظرفیت های این سامانه اظهار کرد: سامانه با دو بخش مخاطب بیرونی و ادمین اصلی زیست بوم مجازی بچه های مسجد رو به رو است؛ این سامانه با نام اصلی (بچه های مسجد) در مرورگرها و فضاهای مجازی قابل جست وجو بوده و به مخاطبان اطلاعات مختلفی را ارایه می کند که از جمله این اطلاعات می توان به بخش آماری سامانه، دوره های آموزشی اشاره داشت که آمار این اطلاعات به تعداد نفر-دوره قابل مشاهده است.
سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: تاکنون 904 هزار نفر دوره برگزار شده است، دو میلیون فعالیت و 10 هزار کتابخانه باز و مخزن‌دار در سامانه به ثبت رسیده است و کانون های برتر به لحظه در معرض دید عموم قرار دارد. همچنین پوسترهای تبلیغاتی دوره ها نیز بارگذاری شده است.
 
وی افزود: بخش بانک اطلاعات کانون ها در سامانه بچه های مسجد قابل جست وجو است و قابلیت فیلتر دارد، در این بخش اطلاعات مختصری از کانون ها نمایش داده می شود، همچنین امتیاز فعلی کانون، تصویری از مسجد و کانون و خدمات دیگر در این بخش ارایه شده است؛ در واقع هر کانون در سامانه بچه های مسجد صفحه اختصاصی خود را دارد. در حال حاضر بیش از 26 هزار کانون فرهنگی در مساجد کشور در سامانه صفحه دارند.
 

 

 
 
عبادی گفت: در این سامانه اخبار کانون ها، توانمندی ها، تجربیات ارایه و با تاکید کارشناسان ثبت می‌شود، از سوی دیگر بخش مدیریت کانون ها در می تواند به لحظه رتبه کانون و تعداد دنبال کنندگان صفحه را مشاهده کند.
 
سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه ما هر سال تحت عنوان رویداد ملی فهما یک سری شاخص هایی را به کانون ها معرفی می کنیم که در سامانه ثبت شده است، گفت: فعالیت ها در این شاخص ها و رواق ها ثبت شده و منجر به کسب سقف 20 هزار امتیاز برای کانون ها می شود. 
 
وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه برنامه های مختلف کانون ها و تجمیع اطلاعات اش در سامانه موجود و قابل دسترسی است، گفت: برای مثال امسال بیش از 63 هزار فرم از سوی کانون های مساجد سراسر کشور ثبت شده است.
 
عبادی تصریح کرد: بخش دیگر در سامانه بچه های مسجد (اطلس کانون ها) است که در آن نمایی کلی از محل قرارگیری کانون ها ارایه شده است. برای مثال اگر مخاطب بخواهد بر اساس فیلتر کانون های روستایی این اطلس را مشاهده کند در حال حاضر 13 هزار کانون روستایی داریم که روی اطلس ارایه شده است. 
 
همچنین در ادامه بخش دیگری از نشست هیات انتخاب پایتخت فهما 1400، «مرتضی طاهریان» طی سخنانی اظهار کرد: سه هزار و 280 کانون به مرحله استانی سومین رویداد ملی فهما رسیدند که از این میان کانون های فعال در رواق های مختلف از سوی هیات انتخاب مشخص شده و نهایتا 626 کانون به ما معرفی شد، در این مرحله داوری بر اساس پنج شاخص  «مسجد محوری، جاذبه آفرینی هنری، پیوست رسانه ای، نگاه تشکیلاتی و خودکفایی» صورت پذیرفت که با توجه به این شاخص ها از میان 626 کانون یاد شده تعداد 482 کانون مستنندات خود را ارایه کردند که از سوی داوران در تاریخ 15 تا 20 دی ماه بررسی شد.
دبیر سومین رویداد ملی فهما افزود: در مرحله بعد که مرحله نیمه نهایی داوری بود از میان 121 کانون تعداد 69 کانون انتخاب شدند. نکته جالب توجه در رویداد فهما 1400 توجه به کانون های روستایی بود. امسال استان ها بر اساس رواق ها به صورت تخصصی ارزیابی شدند؛ اما نکته مهم آن است که در سامانه پس از بررسی استان، شهرستان برتر نهایتا به پنج استان رسدیم که در اکثر رواق ها قابلیت انتخاب داشتند و کاندید پایتخت فهما شدند.

پایان پیام/ 9