کانونی مسجدی که محله را مقابل اعتیاد و طلاق واکسینه علمی کرده است

کانونی مسجدی که محله را مقابل اعتیاد و طلاق واکسینه علمی کرده است

تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
کانون فرهنگی هنری موعود با تمرکز بر رواق دانش طرح ملی فهما توانسته در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد و ترک تحصیل نوجوانان و جوانان موفق عمل کند. این کانون در رواق همدلی نیز با تلاش برای محرومیت‌زدایی دائمی فعال است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سومین رویداد ملی فهما در سال 1400 با شعار به #به توان مردم به پایان رسید و داوری مرحله نهایی آن نیز انجام شده و در آینده نزدیک اسامی کانون های برتر این رویداد بزرگ مسجدی و نیز پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران برای دو سال آینده مشخص می شود.

 

بنابر آماری که اکنون در سامانه بچه های مسجد وجود دارد، برخی کانون ها توانسته اند با کسب امتیازات بالا، نام خود را جزء پیشتازان این رویداد ملی ثبت کنند؛ ازجمله این کانون های فعال و پیشتاز، کانون فرهنگی هنری «موعود» در جوار مسجد الزهرا(س) استان بوشهر است که موفق به کسب 19770 امتیاز از 20 هزار امتیاز فهمای 1400 شده است. از این رو مروری داریم بر فعالیت های این کانون فعال.

 

این کانون در رویداد فهمای سال ۹۸ به عنوان شایسته تقدیر ویژه و در فهمای ۹۹ به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

 

کانون فرهنگی هنری «موعود» در سال 1387 با حضور جوانان دانشجو از فعالان مسجد حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و با هدف جذب نوجوانان و جوانان محله برای تحقق آرمان رسيدن به مسجد تراز اسلامي تاسيس شده است.

 

تمرکز کانون موعود بر رواق دانش

«حیدر قائدی» با بیان اینکه این کانون پیشتاز مسجدی بیشتر فعالیت هایش را در رواق دانش متمرکز کرده است، اظهار کرد: با احصای ظرفیت ها و اولویت ها فعالیت اصلی کانون را در مسیر علمی، آموزشی و پژوهشی قرار داده ایم، اگرچه در کنار آن فعالیت های اجتماعی فرهنگی را در رواق های شعر و سرود و کارآفرینی نیز دنبال می کنیم.

 

 

مرمت و رنگ آميزي مدرسه وحدت توسط کانون فرهنگي هنري موعود

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «موعود» ادامه داد: در این راستا، آسیب ها، نیازها و ظرفیت های محلی را بررسی و شناسایی و سپس آنها را تحلیل داده کردیم، تا بدانیم منطقه و جامعه هدف ما چه مشکلاتی از نظر آموزشی دارد. در نتیجه دریافتیم محله با فقر آموزشی، فقر فرهنگی و اجتماعی، معضلات اجتماعی بر اثر ناآگاهی مواجه است لذا با راه اندازی کارگروه دانش و آموزش درصدد مقابله با این معضلات برآمدیم.

 

وی با بیان اینکه با این نگاه گروه های مختلفی از مخاطبان را تعریف کردیم، تصریح کرد: اولویت نخست ما مادران و خانواده های محله هستند و پس از آنها، برای نوجوانان و جوانان محله برنامه های آموزشی تدارک می بینیم. معرفی و تبیین سبک زندگی اسلامی، تربیت فرزند، اقتصاد در خانواده، دوره های کمک آموزشی و کمک تحصیلی، دوره های معارف و اندیشه و طرح ولایت در پی همین اولویت سنجی توسط کانون موعود برگزار می شود.

 

به گفته قائدی کانون فرهنگی هنری موعود با مدارس محله نیز ارتباط گرفته و پی تفاهم با آنها در یکی از ساعات هفته دانش آموزان در مسجد حضور می یابند و از آموزش های مسجدی بهره مند می شوند.

 

برگزاری دوره های اقناعی با هدف پیشگیری

وی با اشاره به بالا بودن آمار آسیب های اجتماعی‌ای همچون اعتیاد، طلاق و ترک تحصیل در سطح محله، ابراز کرد: دوره هایی که به همت کانون فرهنگی هنری موعود برگزار می شود، اقناعی و تفهیمی با رویکرد پیشگیری است برای مثال مواد مخدر رایج در سطح محله را شناسایی و آسیب هایش را برای بچه های مسجد و محله تبیین کردیم. در چند سال اخیر با این موضوع بین 10 تا 15 دوره آموزشی برگزار کرده ایم.

 

 

masajed

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «موعود» اضافه کرد: علاوه بر این، دوره تربیت مربی کودک را نیز با همکاری اندیشکده یقین برگزار کرده ایم و هم اکنون نیز با اولویت پرورش مربیان مهد محله و مربیان پرورشی مدارس و مربیان حلقه ها و گعده های چهره به چهره و موسسات فعال در حوزه کودک و مادر در حال برگزاری است.

 

دستیابی بچه های مسجد الزهرا(س) به رتبه های علمی

وی با بیان اینکه مسئله آموزش، پیشرفت‌محور است، گفت: در ابتدای کار از میزان آسیب های رایج در محله آماری داشتیم و طبق بررسی های صورت گرفته، این آمارها کاهش یافته است. همانطور که بیان شد رویکرد ما پیشگیری است نه درمان که با این رویه در کاهش ابتلا به اعتیاد و تربیت و پرورش فرزند و افزایش اعتمادبنفس مادران موفق بوده ایم. در بحث های کمک آموزشی و کمک تحصیلی بسیاری از بچه های مسجد الزهرا(س) به رتبه های بالای علمی دست یافته اند.

 

ديدار با خانواده شهدا يک ضرورت است

 

 

قائدی با بیان اینکه کارآفرینی هم از رویکردها و اولویت های کانون فرهنگی هنری موعود است، ابراز کرد: پیش از ورود به عرصه کارآفرینی، تمرکز مسجد و کانون بر کمک های مومنانه و تامین بسته های معیشتی بود که رویکردی موقت و مُسَکنی دارد لذا درصدد عبور از این وضیعت و درآمدزایی برای اهالی محله برآمدیم. در این راستا و طبق پژوهشی که هم اکنون نیز در حال انجام است، ظرفیت های محلی در حال احصاء و بررسی است تا  فعالیت هایی همچون صنایع غذایی، مشاغل خُرد و خانگی و امثال آن انجام شود.

 

وی تاکید کرد: به منظور تحقق کارآفرینی در سطح محله با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) رایزنی کرده ایم تا تسهیلاتی از سوی این ستاد ارائه شود و آموزش مشاغل هم از جانب ما برای مشاغل خُرد و خانگی تامین می شود تا به تناسب محیط های خانگی، برای اهالی محله درآمدزایی کنیم. خرید دستگاه میوه‌خشک‌کن و تهیه و عرضه میوه خشک به بازار ازجمله این مشاغل خرد است.

 

قائدی لبیک به رزمایش مواسات و همدلی مدنظر مقام معظم رهبری را از دیگر فعالیت های بچه های مسجد الزهرا(س) معرفی کرد و گفت: ما با گروه جهادی «شهید برونسی» در رواق همدلی رویداد ملی فهما فعال هستیم، تهیه و توزیع بسته های معیشتی در مناسبت های مذهبی ملی، حمایت از کودکان کار، تهیه نوشت افزار برای دانش آموزان محروم و ... از جلمه فعالیت های مومنانه ما به شمار می رود.

 

 

ويزيت رايگان بيماران شهر چغادک توسط کانون فرهنگي هنري موعود (عج)

 

 

دیدار با خانواده معظم شهدا و سرکشی به آنها، راه اندازی گروه سرود موعود و اعزام آن به برنامه های مختلف، ويزيت رايگان بيماران شهر با همکاری گروه جهادي شهيد برونسي و کانون بسيج جامعه پزشکي استان بوشهر در بخش های داخلي، زنان، مامايي، اطفال، تغذيه، روان‌شناس و جراح عمومي و تامین رایگان داروی بیماران محروم، مرمت و تعمیر مدارس فرسوده محله از دیگر فعالیت های کانون فرهنگی هنری موعود استان بوشهر به عنوان یکی از پیشتازان فهمای 1400 است.

 

 

دوهاي جهادي طرح هجرت سه دانش آموزي

 

 

پایان پیام/ 9