مسجد هسته مقاومت است/ مساجد در دهه فجر به جهاد تبیین ورود کنند

مسجد هسته مقاومت است/ مساجد در دهه فجر به جهاد تبیین ورود کنند

تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی با بیان اینکه رهبری معظم مسجد را هسته اصلی مقاومت و محل تجمع مردم می‌دانند، گفت: تلاش کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی باید بر گفتمان‌سازی و تبیین دستاوردهای انقلاب متمرکز باشد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد  خبرگزاری شبستان، نشست کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه، دهم بهمن ماه) با حضور نمایندگان دستگاه های عضو این کمیته در ساختمان شهید بهشتی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» با اشاره به اهمیت جایگاه مسجد در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مقام معظم رهبری همواره به مساجد نگاه ویژه ای داشته اند به گونه ای که در سال 95 در دیدار با ائمه جماعات مساجد استان تهران فرمودند از افتخارات من این بوده است که سال ها امام جماعت بودم و این لازم است که در مشخصات افراد به این موضوع اشاره شود.

 

رییس کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی بر لزوم بهره گیری از شیوه نبی مکرم اسلام(ص) در بهره گیری از ظرفیت مساجد تاکید و اظهار کرد: این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که اسلام، مسجد را مکانی برای تجمعات عبادی مردم قرار داده یا مسجد محل تجمع مردم است و در آن عبادت نیز مورد توجه قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام ارزانی با تاکید بر فرموده مقام معظم رهبری که مسجد هسته اصلی مقاومت و محل تجمع مردم است، تاکید کرد: علاوه بر عبادت در این مکان مقدس، ضرورت دارد که تبیین و روشنگری مردم نیز در مسجد مورد توجه باشد.

 

 

 

 

انقلاب با مسجد و از مسجد پیروز شد

وی با بیان اینکه 97 درصد از شهدای دفاع مقدس از مساجد برخاستند، ابراز کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری این افتخار بزرگی برای انقلاب اسلامی است و در حال حاضر مساجد باید برای جذب جوانان تلاش و معنویت و عرفان اسلامی را در این پایگاه های مقدس تبیین کنند چراکه انقلاب با مسجد و در دل مسجد شکل گرفته است.

 

رئیس ستاد فهمای کشور با بیان اینکه استمرار انقلاب در دهه اول انقلاب با مسجد بود و در دهه های بعدی نیز باید با محوریت مسجد استمرار یابد، ابراز کرد: اگر ما کارکرد مسجد را که در اسلام به آن تاکید شده است، تقویت کنیم، اتفاقات بسیار بزرگ و مبارکی خواهد افتاد.

 

وی بر لزوم جهاد تبیین برای تبیین دستاوردهای انقلاب تاکید و تصریح کرد: سرمایه اجتماعی مردمی سرمایه عظیمی است و تلاش کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی نیز باید گفتمان سازی و تبیین دستاوردهای انقلاب باشد.

 

بر گفتمان‌سازی در داخل و خارج متمرکز شویم

حجت الاسلام ارزانی در ادامه با اشاره به همزمانی دهه فجر با ایام ماه رجب المرجب، گفت: همزمانی این ایام را باید به فال نیک گرفت و در این فرصت برای تبیین دستاوردهای نظام اسلامی تلاش کنیم و بیشتر فعالیت هایی که از سوی دستگاه ها در این ایام مورد توجه قرار می گیرد، باید متمرکز بر موضوع گفتمان سازی در داخل و خارج از کشور باشد.

 

وی ایجاد تحول در برنامه های کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی و استمرار آن در طول سال را موضوع مهمی دانست و تاکید کرد: تشویق و ترغیب مردم به حضور در راهپیمایی 22 بهمن، ارایه گزارش فعالیت های دستگاه ها در طول سال پیشنهادات و انتقادات راهکاری مناسب برای تقویت برنامه های کمیته مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی است.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحسن محمودی» بر لزوم شناسایی ظرفیت ها و به میدان آوردن آنها با محوریت مساجد در دهه فجر انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: مساجد یکی از اصلی ترین پایگاه های انقلاب اسلامی محسوب می شوند. اگرچه در سال های گذشته برخی از مجموعه ها با اقدامات موازی کارانه زمینه تضعیف مساجد را فراهم کردند اما ضرورت دارد که مساجد پایگاه اصلی برای انجام فعالیت های فرهنگی و تدوین دستاوردهای انقلاب باشند.

 

کانون های فرهنگی هنری بر جذابیت مسجد بیفزایند

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران بیان کرد: مسجد تنها مکانی برای نماز خواندن نیست و کانون های فرهنگی هنری مساجد باید با انجام فعالیت های فرهنگی و هنری در کنار مسجد زمینه جاذبه مندی خانه های خدا را فراهم کنند.

 

وی با بیان اینکه یکی از مطمئن ترین و اصلی ترین پایگاه های ما در دهه فجر انقلاب اسلامی مساجد هستند، ابراز کرد: در حال حاضر بیش از 75 هزار مسجد، 45 هزار امام جماعت و 900 امام جمعه ظرفیت قابل توجهی برای انسجام بخشی و یکصدا شدن را فراهم کرده اند.

 

حجت الاسلام محمودی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد همه ارکان مسجد با اتحاد و همبستگی در ایام دهه فجر و دیگر مناسبت ها در زمینه جهاد تبیین فعالیت داشته باشند و دیگر مجموعه ها را نیز پای کار بیاورند.

 

وی ابراز امیدواری کرد: کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی باید برای تبیین دستاوردهای انقلاب ورود جدی داشته باشد و در شرایط کرونایی نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی این رسالت خطیر خود را به خوبی انجام دهند.

 

وی همچنین بر لزوم ترغیب و تشویق مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن تاکید و خاطرنشان کرد: ضرورت دارد این موضوع برای مردم تبیین شود که اگرچه در حال حاضر با مشکلات اقتصادی روبرو هستیم اما 22 بهمن تجلی میثاق مردم با انقلاب اسلامی است.

پایان پیام/ 40