از راه‌اندازی میز خدمت و کمک‌ مومنانه تا جهاد تبیین همزمان با دهه فجر انقلاب

از راه‌اندازی میز خدمت و کمک‌ مومنانه تا جهاد تبیین همزمان با دهه فجر انقلاب

تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
لزوم بهره گیری از ظرفیت ۷۵ هزار مسجد، اجرای ویژه برنامه‌ها و جشنواره‌ها با موضوع نماز و مهدویت، راه‌اندازی میزخدمت، برگزاری رزمایش همدلی، اهتمام به جهاد تبیین از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده مسجدی‌ها برای گرامیداشت دهه فجر انقلاب است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه، دهم بهمن ماه) با حضور نمایندگان دستگاه های عضو این کمیته در ساختمان شهید بهشتی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام تسخیری، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به ظرفیت 75 هزار مسجد در کشور گفت: ما در خارج از کشور نیز مساجد بسیاری داریم که ضرورت دارد از ظرفیت آنها برای تبیین اسلام و دستاوردهای انقلاب اسلامی بهره ببریم.

 

تقویت مساجد خارج از کشور برای تبیین آموزه های اسلام و انقلاب

حجت الاسلام تسخیری بیان کرد: امروز وهابیت مساجد بسیاری در خارج از کشور ساخته است که این مساجد در واقع مساجد ضرار هستند و ضرورت دارد ما نیز با بهره گیری از ظرفیت خیرین در داخل و خارج از کشور در تقویت مساجد و مسجدسازی ورود داشته باشیم.

 

حجت الاسلام تسخیری خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کمک هزار مبلغ بومی در خارج از کشور فعالیت دارد. علاوه بر آن مبلغان ما در مراکز اسلامی، فرهنگی و سازمان های مردم‌نهاد (ان. جی. او) نیز فعالیت گسترده ای دارند.

 

وی با بیان اینکه ما در کشورهای اروپایی مساجد بسیاری ساخته ایم، تصریح کرد: به عنوان مثال ما در شهر مونیخ 9 مسجد شیعه داریم که با انقلاب اسلامی نیز پیوند مستحکمی دارند.

 

تسخیری برگزاری نمایشگاه، توزیع بسته های فرهنگی، فعالیت در بستر فضای مجازی را در خارج از کشور به منظور تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی را بخشی از برنامه های دهه فجر انقلاب اسلامی نام برد.

 

ایجاد میز خدمت و گفتمان سازی انقلاب

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام سیاح، عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به برنامه های این شورا به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در روزهای 15 و 22 بهمن در نماز جمعه، بخش تبیینی پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی خواهیم داشت که شیوه نامه آن به ستادهای نماز جمعه سراسر کشور ارسال شده است.

 

حجت الاسلام سیاح گفتمان سازی، برپایی نمایشگاه، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، برگزاری غرفه های نقاشی و برپایی میز خدمت را بخش دیگری از برنامه های در نظر گرفته شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در ایام الله دهه فجر نام برد و گفت: خوشبختانه میان شبکه ائمه جماعات و ائمه جمعه استان تهران هم افزایی خوبی شکل گرفته است و تلاش می کنیم با بهره گیری از این ظرفیت، مساجد تقویت شوند و با هم افزایی یکدیگر برنامه های گسترده ای در این ایام برگزار کنند.

 

وی اهتمام به موضوع جهاد تبیین را یکی دیگر از برنامه های مورد توجه دانست و گفت: بنا داریم در این زمینه برای طلاب و دانشجویان جلساتی برگزار کنیم.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حامد صالحی، نماینده ستاد اقامه نماز کشور به بیان برنامه های این ستاد در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: بنا داریم با محوریت نماز و مهدویت جشنواره ها و برنامه های متعددی را برگزار کنیم، از جمله اینکه جشنواره ای را تدارک دیده ایم که از دهه فجر امسال تا سال آینده در محورهای نماز، حکمرانی اسلامی؛ نماز، اصلاح فرهنگ جامعه؛ نماز و تمدن نوین اسلامی؛ نماز و اتحاد اسلامی؛ نماز مبارزه با فساد و فقر است.

 

جشنواره های فرهنگی با محوریت نماز و مهدویت

وی برگزاری جشنواره سرود، خوشنویسی، انیمیشن، دل نوشته و خاطره، تجارب نماز، جشنواره نماز و معارف مهدوی، مسابقات کتابخوانی، جشنواره نماز و سیره شهدا، جشنواره اذان و موج انقلاب را از جمله جشنواره های در نظر گرفته شده از سوی ستاد اقامه نماز کشور برای ایام دهه فجر ۱۴۰۰ نام برد.

 

صالحی همچنین گفت: برگزاری نشست ها و گفتمان ها برای جامعه عشایری، روستایی و دانش آموزان با محوریت نقش نماز در انقلاب اسلامی، برگزاری جشن تکلیف در مدارس روستایی و کم برخوردار، تجلیل و تقدیر از فعالان رسانه ای نماز، تقدیر از روزنامه نگاران، مکبرین و خادمان نماز، دیدار با خانواده شهدا بخش دیگری از برنامه های در نظر گرفته شده در ایام دهه فجر از سوی ستاد اقامه نماز است.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، سعید سعادتی، معاون فرهنگی و هنری ستاد فهما گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مسئولان ستاد کانون های مساجد در استان ها مسئولان کمیته مساجد نیز هستند در این راستا برنامه هایی را در دستور کار قرار داده اند.

 

وی گفت: تمرکز فعالیت های ستاد فهما، حضور پررنگ مردم در راهپیمایی 22 بهمن است؛ ضمن اینکه برای این ایام برنامه هایی همچون صدای انقلاب، اجرای گروه های سرود، اکران فیلم و نمایش با همکاری معاونت هنری وزارت ارشاد، برگزاری جشنواره مستند فیلم کوتاه، برگزاری ویژه برنامه سه شنبه های تکریم توسط کانون های مجری، اجرای طرح شنبه های کتاب، برگزاری جشن های انقلاب و نیز افتتاح کانون های جدید و همچنین معرفی پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران بخشی از برنامه های در نظر گرفته شده برای ایام دهه فجر است.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، داوود محمدی، نماینده معاونت بسیج مساجد و محلات بسیج مستضعفان بر لزوم بهره گیری از ظرفیت امام جماعت و مسجد برای باشکوه تر برگزار شدن برنامه های ایام دهه فجر تاکید کرد و گفت: یکی از رویکردهای سازمان بسیج مساجد و محلات تشکیل شورای تحول محله اسلامی است که تاکنون در یازده هزار محله کشور این شورا با ریاست نماینده ولی فقیه در استان ها شکل گرفته است.

 

مسجد تنها مکانی برای اقامه نماز نیست 

وی با اشاره به اینکه ضرورت دارد از فرصت ایام دهه فجر برای احیای همه کارکردهای مساجد بهره بگیریم، گفت: مسجد تنها مکانی برای اقامه نماز نیست، بنابراین ضرورت دارد همه کارکردهای اصلی آن احیا شود.

 

وی یکی از برنامه های این معاونت را آمایش جمعیتی مساجد دانست و گفت: با این آمایش می توانیم بدانیم که کدام محلات نیازمند مسجد هستند.

 

محمدی اجرای هر «مسجد یک حقوقدان» با محوریت مساجد، میز خدمت برای کمک به نیازمندان محلات، بحث خدمت مومنانه به منظور کمک رسانی به فقرا با محوریت ائمه جماعات را از جمله برنامه های مورد توجه این سازمان دانست که در ایام دهه فجر نیز انجام خواهد شد. 

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، سید علی خان محمدی، نماینده ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر سنگر مسجد را اثرگذارترین پایگاه برای ایجاد فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند مسجد باید جایگاه ذو ابعاد داشته باشد. برخی از مساجد امروز همانند کلیسا شده اند و می بینیم که با مسجدالنبی(ص) فاصله دارند.

 

فعالیت 26 هزار شورای امر به معروف و نهی از منکر در مساجد

وی بر لزوم بازنگری بر شیوه برنامه ریزی در مساجد در گام دوم انقلاب تاکید و تصریح کرد: در حال حاضر 26 هزار شورای امر به معروف و نهی از منکر در مساجد با محوریت نمایندگان ولی فقیه شکل گرفته است.

 

وی بر لزوم فراهم کردن فضای مطالبه گری در کشور تاکید کرد و گفت: لازم است مردم در هر جایگاهی که هستند، مطالبه گر باشند و دعوت به امر خیر، امر به معروف و نهی از منکر توسط مردم مورد توجه قرار گیرد.

 

خان محمدی حمایت همه جانبه از گزارشگران فساد و عدالت خواهی را از جمله برنامه های مورد توجه این ستاد برشمرد.

 

نماینده سازمان دارالقرآن کریم در کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی نیز در این نشست تجدید میثاق با امام (ره)، راه اندازی کاروان قرآن و تجلیل از چهره های قرآنی را بخش دیگری از برنامه های این سازمان در ایام دهه فجر نام برد.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، ابوالفضل طهماسبی، نماینده شبکه قرآن و معارف سیما برپایی پایگاه سیار در روز راهپیمایی 22 بهمن، انعکاس برنامه های دستگاه ها و سازمان های عضو کمیته مساجد در شبکه قرآن و تدارک ویژه برنامه های دهه فجر در برنامه مصباح را از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای ایام دهه فجر نام برد.

 

برگزاری ویژه برنامه در مساجد مبدا و مقصد راهپیمایی

حجت الاسلام مقیسه، نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز با اشاره به برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: تزیین و آذین بندی محوطه مساجد، غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری مسابقات کتابخوانی، نورافشانی در شب 22 بهمن، انتشار و تولید محتواهای چند رسانه ای از جمله برنامه های این ایام امور مساجد است.

 

وی گفت: بنا داریم در عملیات شبکه محله محور مساجد برنامه های ویژه ای به مناسبت دهه فجر برگزار کنیم که از جمله آنها برگزاری برنام های آموزشی بیانیه گام دوم انقلاب، برپایی غرفه های ایستگاه انقلاب، برگزاری جلسات سخنرانی، مشاوره، توزیع اقلام بهداشتی و تدارک ویژه برنامه هایی در 27 مسجد مبدا و مقصد مسیر راهپیمایی 22 بهمن است.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، «مهدوی منش»، نماینده مجمع جهانی اهل بیت (ع) بر لزوم اهتمام کمیته مساجد ستاد دهه فجر بر رویکرد تحول بخشی و توجه به جهاد تبیین در عرصه بین المللی تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد که دستاوردهای انقلاب اسلامی را در سطح جهانی معرفی کنیم و در این زمینه تولیدات رسانه ای و هنری با زبان بین المللی ارایه دهیم.

 

نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) همچنین بر لزوم تلاش برای وحدت میان شیعه و سنی تاکید کرد و گفت: بیش از سه هزار و 800 مسجد در خارج از کشور داریم که تعداد اندکی از آنها برای شیعیان است. دهه فجر بستری است برای پویاسازی مساجد برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی، چرا که ما شاهدیم اهل سنت اهتمام ویژه ای به پویاسازی و ساخت مسجد دارند. اگر ما می خواهیم پرچمدار اسلام باشیم باید رویکردمان تقویت مساجد باشد.

 

بهره گیری از ظرفیت سه هزار مبلغ                                                                 

وی گفت: بسیاری از نخبگان خارج از کشور تشنه معارف اسلام هستند، بنابراین ما می توانیم با بهره گیری از ظرفیت مسجد این معارف را به آنها بیان کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه مجمع جهانی اهل بیت (ع) سه هزار مبلغ دارد، گفت: این مجمع در 10 کشور فعالیت دارد و می توانیم از این بستر با تولید محتواهای چند زبانه ارزش های اسلامی و پیام های انقلابی را انتقال دهیم.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، گل افروز، نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در کمیته مساجد ستاد دهه فجر  گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 137 عنوان برنامه فرهنگی و هنری در فضای مجازی تدارک دیده است.

 

وی برنامه فصل رویش به منظور معرفی رویش های انقلاب در عرصه های مختلف، برپایی پنج غرفه در مسیر راهپیمایی 22 بهمن، ترویج بیانیه گام دوم انقلاب، تهیه و توزیع محصولات فرهنگی برای کودکان، راه اندازی پویش هر خانه یک پرچم و نصب پرچم بر سردر منازل را بخش دیگری از برنامه های تدارک دیده شده در این ایام نام برد.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، روح الله ملکی، نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: این مجمع برنامه های خود را در سه محور وحدت، مقاومت و تمدن نوین اسلامی تدارک دیده است.

 

وی بهره مندی از ظرفیت هنرمندان اهل سنت در برگزاری برنامه های موسیقی، ادبیات، هنرهای نمایشی، برپایی جشن های پیروزی انقلاب در داخل کشور، تکریم از خانواده های داغ دیده اهل سنت، برگزاری وبینار، تکریم از ائمه جمعه، برگزاری همایش شیعه و سنی با نگاه همزیستی اسلامی را از دیگر برنامه های این ایام نام برد.

 

تدارک برنامه های ویژه در مراکز افق

بنا بر این گزارش، روحی، نمایند سازمان اوقاف و امور خیریه نیز بر بهره گیری از ظرفیت بقاع متبرکه و مراکز افق در این ایام تاکید کرد و گفت: توزیع بسته های معیشتی، توانمندسازی زنان بی سرپرست، تهیه و توزیع ماسک، ویزیت رایگان و مشاوره در بقاع متبرکه که در مبدا و مقصد راهپیمایی هستند از جمله برنامه های این سازمان است.

 

روحی عطرافشانی بقاع متبرکه در شب 22 بهمن، برپایی خیمه های معرفت، برگزاری محافل انس با قرآن کریم را از جمله برنامه های در نظر گرفته شده از سوی این سازمان در ایام دهه فجر نام برد.

 

پایان پیام/ 40