معرفی برگزیدگان نخستین رویداد «از قلم تا اندیشه روستا و عشایر»/آثار برتر نویسندگان مورد حمایت قرار می‌گیرند

معرفی برگزیدگان نخستین رویداد «از قلم تا اندیشه روستا و عشایر»/آثار برتر نویسندگان مورد حمایت قرار می‌گیرند

تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
ناطقی با اشاره به برگزاری نخستین رویداد «از قلم تا اندیشه روستا و عشایر» به همت دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پس از گذشت سه ماه از انتشار فراخوان این رویداد، همزمان با آغاز ایام الله دهه فجر برگزیدگان معرفی شد.

خبرگزاری شبستان،گروه مسجد و کانون های مساجد،به نقل از ستاد ارتباطات رسانه ای فهما، وسعت ایران اسلامی منجر به شکل‌گیری اطلس متنوعی از اقوام مختلف در سطح روستاها و مناطق عشایری شده است که هرکدام از آنها به تنهایی از یک فرهنگ غنی میزبانی می‌کنند.

 

بسیاری از این مولفه‌های فرهنگی در عرصه روستا و عشایر طی سالیان متمادی از سوی نویسندگان مختلف محلی و یا پژوهشگران مختلف مورد توجه قرار گرفته است اما ارایه منسجم از مجموعه آثاری با گستره موضوعی آزاد و مبتنی بر فرهنگ روستا و عشایر عنوان ابتکار تازه ای است که به همت دبیرخانه فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورده است.

 

 

این رویکرد به ویژه پس از تاکید «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهمیت دوچندان یافته و در نتیجه نخستین رویداد «از قلم تا اندیشه روستا و عشایر» در قالب فراخوانی از سوی دبیرخانه فرهنگ و هنر روستا و عشایر این وزارتخانه به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها ارسال شد که طی آن نویسندگان  فعال در عرصه روستا و عشایر و یا ساکن مناطق روستایی و عشایری که تاکنون در این حوزه آثاری را به رشته تحریر در آوردند یا در حال نوشتن آن هستند بتوانند آثار خود را ارسال و مورد حمایت دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرند.

 

«حمیدرضا ناطقی» در گفت‌وگویی با ستاد ارتباطات رسانه‌ای http://https//masajed.farhang.gov.ir/(فهما) در رابطه نخستین رویداد «از قلم تا اندیشه روستا و عشایر» اظهار کرد: از سه ماه قبل مکاتبات ما با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها آغاز شد تا از رهگذر انتشار فراخوان این رویداد بتوانیم نویسندگان مناطق روستایی و عشایری را شناسایی کرده و از آثار آنها به منظور پاسداشت و معرفی فرهنگ متنوع این مناطق حمایت کنیم.

 

رئیس دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: استقبال وسیعی را از این فراخوان در سطح استان‌های کشور شاهد بودیم و 106 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از نظر تنوع قابل توجه بوده و عرصه های مختلف از جمله مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، ادبیات داستانی، هنری، جغرافیایی و بسیاری از موضوعات دیگر با محوریت مناطق روستایی و عشایری رادر بر می‌گرفت.

 

وی افزود: در این راستا دوشنبه 12 بهمن، همزمان با سالگرد ورود امام خمینی (ره) به میهن و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، آثار ارسالی به دبیرخانه نخستین رویداد «از قلم تا اندیشه روستا و عشایر» با حضور هیات داوران متشکل از نهاد کتابخانه های عمومی کشور و دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرحله نهایی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

ناطقی گفت: پس از پایان مهلت فراخوان این رویداد، از هرکدام از آثار رسیده، سه نسخه تهیه و برای داوران ارسال کردیم تا مورد بررسی دقیق قرار گیرند. در این راستا داوران این رویداد فرصت یک ماهه ای برای بررسی آثار در اختیار داشتند.

 

رئیس دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: پس از مشخص شدن برگزیدگان از آثار ارسالی حمایت شده و با خرید این کتاب ها و توزیع در سطح کشور از نویسنده و پژوهشگری که در این حوزه دست به قلم شده و این آثار بدیع را پدید آورده است حمایت می‌کند.

 

گفتنی است هیات داوران نخستین رویداد «ازقلم تا اندیشه روستا و عشایر» متشکل از «سیده زینب صفوی» و «محمد مبینی» از نهاد کتابخانه های عمومی کشور و «نجم الدین آفتابی» از دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ ضمن اینکه ریاست هیات داوران بر عهده «حمید رضا ناطقی» رئیس دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی است.

 

پایان پیام/ 40