مسجد حضرت ولیعصر(عج) کانون جریان فکری وقایع انقلاب بود

مسجد حضرت ولیعصر(عج) کانون جریان فکری وقایع انقلاب بود

تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
مسجد حضرت ولیعصر(عج) به عنوان یکی از پایگاه‌های تأثیرگذار در وقایع انقلاب مرکز آغازین شکل‌گیری حرکت‌های مردمی در مبارزه با ظلم و ستم به‌ویژه در دوران پهلوی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، از آنجاییکه در سال‌های انقلاب مسجد حضرت ولیعصر(عج) به عنوان یکی از مساجد تجمع انقلابیون مورد توجه بود و این مکان معنوی را اولین و مهم‌ترین ستون و پشتوانه‌ خود در دوران انقلاب قرار داده بودند با ایجاد حرکت و آگاه‌سازی بصورت خودجوش، توانسته بودند هسته‌های اولیه مبارزات انقلابی را شکل‌دهی و سازمان‌دهی کند به همین منظور حوزه هنری استان زنجان هر سال در ایام مبارک دهه فجر با گردهمایی انقلابیون زنجانی در این مسجد  به برگزاری شب خاطره مسجد حضرت ولیعصر(عج) اقدام نموده است و امسال نیز این مراسم در مسجد حضرت ولیعصر(عج) زنجان برگزار شد.

 

این مراسم با حضور سید علاء موسوی و حاج رحیم محمد‌پور از مبارزان و انقلابیون فعال در سالهای انقلاب و نعمت‌اله صفاری از عکاس آن دوران و استاد ولی‌اله کلامی زنجانی؛ شاعر ملی و آئینی استان با همکاری هیئت فاطمیون زنجان برگزار گردید و راویان حاضر در مراسم به روایت خاطراتی از وقایع و رویدادهای انقلابی در استان زنجان و حضور انقلابیون زنجانی در راهپیمایی‌های مردم زنجان بر علیه رژیم شاهنشاهی پرداختند.

 

سید علاء موسوی و حاج رحیم محمدپور به عنوان پیشروان در هماهنگ کننده تظاهرات و مراسم‌های انقلابی در سال‌های 57 با بیان خاطرات خود از دوران خفقان حاکم در زمان رژیم پهلوی به تأسیس کتابخانه‌ در مساجد حضرت ولیعصر(عج) و دمیریه پرداختند.

 

موسوی، تأسیس کتابخانه را بستری در راستای ایجاد و تقویت جریان فکری و ایدئولوژیکی بهره گرفته از افکار و اندیشه‌های امام خمینی(ره) و شهید مطهری عنوان کرد و افزود: در آن زمان در این مسجد محافلی بطور پنهانی برگزار می‌گردید و جوانان و نوجوانان با حضور شبانه خود در این مسجد به پیاده کردن سخنرانی‌های امام راحل از روی نوارهای کاست می‌پرداختند.

 

استاد ولی‌اله کلامی زنجانی نیز با حضور در این مراسم ضمن شعرخوانی حماسی با بیان خاطراتی در خصوص تنظیم بیانیه‌ها در آن دوران گفت:  بیانیه‌های انقلابی در آن سال‌ها توسط سید علاء موسوی تنظیم می‌گردید.

 

نعمت‌اله صفاری؛ عکاس ان دوران انقلاب با اشاره به فعالیت‌های خودش‌جوش خود در آن دوران، از نحوه تهیه دوربین عکاسی بصورت امانی از اصفهان گفت و یادآور شد: 30 مورد عکس ثبت شده از رویدادهای و وقایع انقلابی و حضور مردم در تظاهرات و مبارزات‌شان بدون داشتن هیچ‌گونه تجربه عکاسی عکس‌برداری شده است.

 

تجلیل از راویان و مبارزین انقلابی، برپایی نمایشگاه عکس از آثار نعمت‌اله صفاری در محوطه مسجد حضرت ولیعصر(عج) و مداحی و حمد و ثنای مقام والای شهدای انقلاب توسط مداح اهل‌بیت حاج سیدیوسف شبیری یکی دیگر از برنامه‌های این شب خاطره بود.

 

همچنین در پایان مراسم نیز راویان با مطرح کردن سوالاتی از بین خاطراتشان به جوانان حاضر در شب خاطره جوایزی نیز اهدا شد.

 

پایان پیام/ 73