مساجد نقش مهمی در ایجاد و تعمیق ایدئولوژی انقلابی داشتند

مساجد نقش مهمی در ایجاد و تعمیق ایدئولوژی انقلابی داشتند

تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
به گفته محمدی، اقدامات مهمی توسط متولّیان برخی مساجد در جهت ایجاد و تعمیق ایدئولوژی انقلابی در میان مردم شهر زنجان صورت می گرفت که مساجد دمیریه، ولیعصر(عج) و حسینیه اعظم زنجان در این زمینه پیش قدم بودند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، نشست «روایتگری انقلاب اسلامی» با حضور حاج حسین محمدی، روایتگر انقلاب؛ مسعود بابازاده، خبرنگار دوران انقلاب؛ فاطمه دنیوی، مسئول کتابخانه عمومی سهروردی؛ اولیا، مربیان و دانش آموزان مدرسه متوسطه(۱) هوش و خلاقیت به همت کتابخانه عمومی سهروردی شهرستان زنجان برگزار شد.

 

حاج حسین محمدی، روایتگر انقلاب ضمن خیرمقدم و تبریک چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: یکی از ابزارهای اطلاع‌رسانی در شرایط رژیم شاهنشاهی صدور اعلامیه از سوی علمای دین و مراجع معظم تقلید به‌خصوص امام خمینی(ره) به مناسبت‌های گوناگون بود که تکثیر و توزیع آن از جایگاه ویژه‌ای در دوران انقلاب اسلامی برخوردار بود.

 

محمدی ادامه داد: دانش‌آموزان و فرهنگیان با شجاعت و شهامت مثال زدنی عرصه را بر رژیم شاه تنگ می‌کردند و اعلامیه‌های امام که به دست آنان می‌رسید، در همه‌جا پخش می‌کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: زمانی که حضرت امام(ره) در قم دستگیر و به تهران منتقل می شدند، ماموری از ایشان سوال کرد که با کدام سربازان قصد انقلاب دارید؛ امام فرمودند سربازان من در گهواره ها هستند.

 

روایتگر انقلاب با اشاره به شهادت شهید علی اکبر رنجبر در شیراز که می توانست به فرد مقابل شلیک و از خود دفاع کند ولی این کار را نکرد، گفت: در زمان انقلاب ماموران شهربانی، ژاندارمری و ساواک به مردم شلیک می کردند و پول گلوله را از مردم می گرفتند.

 

محمدی با اشاره به اقدامات مهمی که توسط متولّیان برخی مساجد در جهت ایجاد و تعمیق ایدئولوژی انقلابی در میان مردم شهر زنجان صورت می گرفت، بیان داشت: یکی از این اقدامات، دعوت از برخی واعظان و سخنرانان غیر بومی برای سخنرانی در ایام ویژه ای مانند ماه رمضان و محرم بود که پیش قدم این حرکت متولّیان مسجد دمیریه بودند که پس از آن، مساجدی مانند ولیعصر(عج) و حسینیه اعظم نیز آن را دنبال کردند.

 

وی افزود: این جریان که پیش از انقلاب اسلامی شروع شده بود، در ایام اوج انقلاب نیز در زنجان ادامه یافت و افراد سرشناس و مهمی در این ماجرا به سخنرانی و خطابه پرداخته و روحیه ی انقلابی مردم زنجان را تشدید و تهییج کردند.

 

روایتگر انقلاب به جایگاه و نقش مادران در شکل گیری انقلاب اسلامی و تداوم آن اشاره کرد و اظهار داشت: بی شک نقش بی بدیل و موثر زنان در دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس امری انکارناپذیر و سرشار از ایثارگری آگاهانه است، زنان در جریان نهضت امام راحل با عنوان پیرو ولایت، در نقش مادر و همسر به پیروزی انقلاب کمک کردند.

 

محمدی به اولین شهید انقلاب اسلامی در زنجان اشاره کرد و گفت: احمد مرتضایی نوجوان انقلابی زنجانی بود که نامش به عنوان اولین شهید انقلاب ثبت شد و همین اتفاق جرقه‌ای شد برای حضور پرشورتر مردم زنجان در راهپیمایی‌های انقلابی و شهید مرتضایی در اوج تحولاتی که در آستانه انقلاب اسلامی شکل گرفته بود، دانش‌آموز سوم متوسطه بود. ششم شهریور ۱۳۵۷ هنگام تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی بر اثر اصابت گلوله به سر، شهید شد. پیکر او را در مزار پایین شهر زنجان به خاک سپردند.

 

مسئول کتابخانه عمومی سهروردی زنجان نیز در سخنانی گفت: کتابخانه عمومی سهروردی ۲۵۰۰ نفر عضو فعال، ۳۰۰۰ نفر عضو مجازی در پیج اینستاگرام و کانال بله (کودک، بزرگسال و نوجوان) دارد.

 

فاطمه دنیوی ادامه داد: کتابخانه عمومی سهروردی دارای ۴۵۰۰۰ نسخه کتاب در رده های کلیات، روانشناسی و فلسفه، دین، علوم اجتماعی، زبان، هنر، علوم عملی، ادبیات و تاریخ و جغرافیا است که همه اقشار جامعه می توانند از این موضوعات استفاده کنند.

 

مسئول کتابخانه عمومی سهروردی به طرح پیک کتاب اشاره کرد و افزود: طرح «پیک کتاب» با هدف تسهیل و تداوم امانت منابع کتابخانه‌ای در ایام شیوع بیماری کرونا، در کتابخانه‌ عمومی سهروردی اجرا می‌شود. اعضای کتابخانه‌ می توانند با جست و جو در سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی به آدرس samanpl.ir کتاب‌های مدنظر خود را انتخاب کنند و از طریق تماس با کتابخانه سفارش دهند. کتاب‌های درخواستی کاربران دوشنبه هر هفته با رعایت موازین بهداشتی آماده سازی و به آدرس محل سکونت آن‌ها ارسال می شود.

 

مسعود بابازاده، خبرنگار دوران انقلاب در ادامه این برنامه از طریق اسکای روم به ذکر خاطراتی از سال‌های مبارزه مردم زنجان در انقلاب ایران اسلامی پرداخت و از رشادت‌های جوانان این مرزوبوم و شهادت عزیزان برومندی چون شهید احمد مرتضایی و تعدادی از همرزمان شهیدش به نیکی یاد کرد.

 

وی افزود: یکی از مهم ترین ویژگی های منحصر به فرد انقلاب اسلامی در زنجان، حضور زنان در راهپیمایی علیه رژیم بود. برای نخستین بار در کشور و در جریان انقلاب، زنان زنجانی در روز نهم شهریور ماه ۵۷ بدون حضور مردان دست به راهپیمایی آرام زدند، که این حرکت نمادین الگویی برای سایر شهرها محسوب شد و نشان از آگاهی و هوشیاری زنان زنجان داشت.

 

بابازاده در ادامه، فایل صوتی راهپیمایی مردم زنجان در زمان انقلاب را برای دانش آموزان پخش کرد.

 

پایان پیام/ 693