مساجد و کانون‌هاي فرهنگي هنري منتسب به نام و القاب حضرت زينب(س) به روايت آمار

مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری منتسب به نام و القاب حضرت زینب(س) به روایت آمار

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
در سطح کشور مساجد و کانون‌هاي فرهنگي هنري متعددي فعاليت دارند که براي عرض ارادت به ساحت حضرت زينب(س) به نام يا القاب ايشان نامگذاري شده‌‌اند.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، 15 رجب مصادف با سالروز وفات حضرت زینب کبری (س) اسوه صبر، ایثار و فداکاری است. بانویی که پیام‌آور دشت کربلا بود و بنا به ابیات مشهور در وصف ایشان: «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود».

این بانوی بزرگوار از چنان جایگاهی در میان ایرانیان برخوردار است که بسیاری از مردم نام فرزند خود را زینب می گذارند؛ علاوه بر این بنا به عرض ارادت به ساحت مقدس آن حضرت، مساجد و کانون های فرهنگی هنری متعددی نیز در مساجد سراسر کشور به نام یا القاب آن بانوی گرامی نام نهاده شده است. در ادامه گزارش آماری از مساجد و کانون های مساجد همنام با اسامی و القاب زینب کبری (س) را می خوانید:

بر پایه این گزارش در سطح کشور تعداد 71 مسجد و کانون مشترکا، تعداد 83 باب مسجد و تعداد 129 کانون فرهنگی هنری به نام و یا القاب حضرت زینب (س) نامگذاری شده و فعالیت می کنند.


از میان آمار مذکور، تعداد 22 مسجد و کانون در استان آذربایجان شرقی، 20 باب در استان اصفهان، تعداد 21 باب در استان خراسان رضوی، 18 باب در استان تهران، 16 باب در استان سیستان و بلوچستان، تعداد 14 باب در استان یزد، تعداد 13 باب در استان آذربایجان غربی، در استان های گیلان، کرمان، قم، هرکدام تعداد 12 باب، استان فراس 11 باب، استان هرمزگان 9 باب، استان های خراسان جنوبی، کرمان (جنوب)، قزوین تعداد 8 باب، استان خوزستان و فارس (جنوب) 7 باب، استان های مازندران، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، زنجان، سمنان هرکدام 6 باب، استان اردبیل 5 باب، استان های چهار محال و بختیاری، مرکزی، همدان و ایلام هرکدام 4 باب، استان های لرستان، خراسان شمالی، البرز هرکدام 3باب، استان بوشهر 2 باب و استان کردستان دارای یک باب مسجد و کانون فرهنگی هنری به نام یا القاب حضرت زینب (س) هستند.