راهیابی فیلم کوتاه «حواسم نیست» به بخش رقابت جشنواره «The Lift- of sessions» انگلیس

راهیابی فیلم کوتاه «حواسم نیست» به بخش رقابت جشنواره «The Lift- of sessions» انگلیس

تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
فيلم کوتاه «حواسم نيست» که به همت بچه‌هاي مسجد و در راستاي لبيک به منويات مقام معظم رهبري در بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي ساخته شده بود، به بخش رقابت جشنواره «The Lift- of sessions» انگلستان راه يافت.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، فیلم کوتاه «حواسم نیست» اثری که با محوریت مسجد و نماز چندی قبل به همت اعضای کانون فرهنگی هنری «مصباح» جیرفت ساخته شد، موفق به راهیابی به بخش رقابتی جشنواره   «The Lift- of sessions»  شد. یک جشنواره بین المللی که با انبوهی از آثار ارسالی از سوی هنرمندان فیلمساز از نقاط مختلف جهان برگزار شده و طرفداران خود را دارد.

این فیلم کوتاه که به مدت زمان سه دقیقه و 40 ثانیه ساخته شده بود؛ تلاشی برای آشتی با فریضه نماز است. از سوی دیگر هدف این فیلم بیان دغدغه های دینی و فرهنگی است مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نسبت به آنها تاکید داشته اند.

 

 

رسانه جدید

 

 

«مهدی فلاحی» هنرمند مسجدی و عضو انجمن سینمای جوان هرمزگان است که فیلم کوتاه «حواسم نیست» را کارگردانی کرده است.


او در وصف فیلم کوتاه «حواسم نیست» می گوید: 


«نمی دانم دغدغه ها در زندگی خوره ذهن و اندیشه می شوند یا ذهن و اندیشه در بستر فرسودگی زمان حماسه حیات را فراموش می‌کند که دمی برای رهایی از سنگینی بار سالیان، دست به دامان واجبات و دعا می شویم که شاید لحظه‌ای در پیشگاه خداوند احوال بهتری داشته باشیم؛ اما غافل از اینکه در همان حال هم حواس‌پرتی‌های روییده از دلِ دغدغه‌ها مثل درختی پیر در وجودمان ریشه دوانده تا جایی که وسواس در ادای معنویات جای حال خوب معنوی و رهایی را می‌گیرد و این همان نقطه آغازین درد های مکرر است».

 بر آن شدیم به بهانه راه یافتن فیلم کوتاه «حواسم نیست» اثر اعضای کانون فرهنگی هنری «مصباح» جیرفت با کارگردان؛ تصویربردار و تدوین‌گر این اثر گفت وگویی داشته باشیم و کم و کیف این اثر را از این دو هنرمند جویا شویم که در ادامه حاصل آن را می خوانید:

«مهدی فلاحی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به هدف خود از ساخت فیلم کوتاه «حواسم نیست» گفت: با توجه به تبلیغات فرهنگی در حوزه مسیحیت و کلیسا که در کشورهای اروپایی و سینمای هالیوودی که در برآورد آماری بیش از 70 درصد را به خود اختصاص داده است، تصمیم گرفتم مطابق با استانداردهای فیلم‌سازی در جهان اثری را تولید کنم که معرف فرهنگ ما و دین اسلام در سطح بین الملل باشد.


عضو کانون فرهنگی هنری «مصباح» علی‌آباد جیرفت افزود: اسم این فیلم کوتاه را «حواسم نیست» انتخاب کردیم؛ این عنوان بر اساس موضوع داستان و روایت قالب فیلم است؛ البته جرقه نوشتن و طرح فیلمنامه ما از جایی شروع کرد که تعدادی از دوستان که همواره پایبند به ادای واجبات به ویژه فریضه نماز بودند به صورت مقطعی نماز را رها کرده بودند؛ ما با این افراد مصاحبه کرده و علت را جویا شدیم، بیشتر آنها از وجود یک وسواس به ویژه در مورد وضو سخن گفتند و اینکه چه قدر بابت این وسواس در سختی بودند تا تصمیم گرفتند که کلا نماز را کنار بگذارند. من بر اساس این حواس‌پرتی‌های وسواس گونه بود که تصمیم گرفتم چنین اثری را برای آشتی با نماز بسازم.

 

 

رسانه جدید

 

این کارگردان با اشاره به بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: معظم‌له در این بیانیه در مورد اهمیت حفظ آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب سخن گفتند؛ من نیز بر همین اساس تصمیم گرفتم به عنوان سرباز کوچکی از عرصه فرهنگ و هنر، ارزش‌های دین و مذهب و همچنین ویژگی های انقلاب که رکن اساسی آن اسلام و واجبات بودند را از طریق رسانه فیلم در سطح جهانی نمایش بدهم.

 

رسانه جدید

 

 

عضو انجمن سینمای جوانان هرمزگان ادامه داد: خوشبختانه این فیلم در جشنواره «The Lift- of sessions» انگلستان و جشنواره‌هایی در ایتالیا و نیجریه مورد توجه قرار گرفت. در جشنواره انگلستان که به همراه 12 اثر برگزیده از میان 400 اثر به بخش رقابت راه یافت و این برایم یک افتخار بود.


وی در بخش دیگری از مباحث خود به کمبود بودجه و نبود تجهیزات لازم برای کار فیلم سازان جوان و ارزشی اشاره کرد و گفت: ما به دنبال این بودیم تا اثری فاحر مطابق با استانداردهای جهانی بسازیم، متاسفانه آنچنان که باید از سوی نهادهای مرتبط همراهی ندیدیم و آنچه که ساخته شد با تجهیزات استیجاری بود. فیلمسازان جوان امروز نیازمند حمایت های مادی و معنوی هستند. از سوی دیگر باید آموزش فیلم سازی برای فعالان این عرصه در سطوح مختلف حرفه ای برگزار شود.

رسانه جدید

 

همچنین در ادامه سراغ «مجید حاجبی» رفتیم که تصویربردار و تدوین‌گر این اثر بود.

حاجبی در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به راه یافتن فیلم کوتاه «حواسم نیست» کاری از اعضای کانون فرهنگی هنری «مصباح» علی‌آباد جیرفت به جشنواره بین‌المللی «The Lift- of sessions» انگلستان اظهار کرد: این اثر حاصل دغدغه ما نسبت به معرفی فرهنگ اسلامی ایرانی از گذرگاه مسجد بود.


این هنرمند مسجدی افزود: همواره به این مساله فکر می کردم که چه طور با داشته‌های بومی خود، فرهنگ غنی ایران را به دیگران معرفی کنیم، از این نظر لوکیشن ساخت فیلم را بندرعباس و فضای مسجد در بندر  قرار دادیم.


حاجبی تصریح کرد: هزینه های کار برای ما سنگین بود، البته تجهیزات کامل به معنای این نیست که حتما یک اثر خوب از آب در بیاید؛ بعضا برخی تجهیزات دارند و اثر جالب توجهی ارایه نمی کنند؛ ما برای ساخت فیلم «حواسم نیست» که با محور مسجد تهیه شد با کمبود امکانات مختلفی به ویژه در عرصه نورپردازی مواجه بودیم، بخت با ما یار بود که نور طبیعی روز در ساخت اثر به کمک مان آمد و اتفاقا تصویر خوبی شد؛ مساله هزینه حمل و نقل و انبوهی از مشکلات دیگر هم پیش رویمان بود اما با هدفی راسخ این اثر را ساختیم.


تصویربردار و تدوین‌گر فیلم کوتاه «حواسم نیست» در ادامه افزود: جالب این است که بدانید این اثر در اصل کار کلاسی ما بود، بعدها با تشویق استادمان «علی خائف» کار را به جشنواره های بین المللی ارسال کردیم؛ اهدافی نظیر معرفی فضای اسلیمی ایران، مذهب تشیع و اساسا فرهنگ کشور منجر به این رویکرد شد و نهایتا اثر در جشنواره   «The Lift- of sessions»  پذیرفته شد؛ جشنواره‌ای که از میان 400 اثر ارسالی تنها 12 اثر به مرحله رقابت وارد شدند که یکی از این آثار فیلم ما بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه محتوای فیلم مورد پسند و تایید هیات بازبینی جشنواره قرار گرفت، قواعد تدوین و تصویر نیز از سوی این هیات تایید شد و احتمال می‌رود که فیلم «حواسم نیست» نامزد دریافت جایزه جشنواره شود.

 


​ 

رسانه جدید

 

 

تصویربردار و تدوین‌گر فیلم «حواسم نیست» گفت: وقتی یک اثر به همت بچه‌های مسجد ساخته و به جشنواره های بین المللی ارسال می شود در واقع یک خط فکری صادر شده است. ما پس از ساخت این فیلم با بازخوردهای بیار مثبتی مواجه شدیم. از سوی دیگر احساس می کنم با ساخت این فیلم هدیه ای را برای شادی مقام معظم رهبری در سنگر مسجد تهیه کرده ایم.

این جوان 25 ساله و هنرمند مسجدی گفت: همیشه به هم سن و سالان خودم و گروه سنی نوجوان که علاقه مند به فعالیت در عرصه فیلم سازی هستم گفته‌ام که چهارچوب فکری افراد در آینده آنها تاثیرگذار است؛ چه بسا که من از همین اندیشه و فکر محیطی که سالها با آن عجین بودم توانستم در ساخت این اثر نقش‌آفرین باشم؛ من همواره در فعالیت های مسجدی حضور داشتم، وارد کانون شدم و به علایق هنری خود پرداختم.

عضو کانون فرهنگی هنری مصباح در مورد فعالیت‌های خود در عرصه هنر فیلم‌سازی با محور فعالیت های مسجد و کانون ادامه داد: از سال 1395 شروع به ساخت فیلم با محور نماهنگ‌های مذهبی کردیم و این آثار موفقیت‌های متعددی را به همراه داشت از جمله اینکه در سال 1399 نماهنگ «مدافعان سلامت» به بخش مسابقه جشنواره «عمار» راه یافت؛ این نماهنگ با همکاری کانون مسجدالرسول جیرفت ساخته شده بود. همچنین همان سال در بخش مستند جشنواره فیلم «عمار» حائز رتبه شدیم.

پایان پیام/ 9