اجرای طرح شنبه‌های کتاب در مساجد گیلان/ ۱۵ هزار نفر عضو کتابخانه‌های مساجد استان هستند

اجرای طرح شنبه‌های کتاب در مساجد گیلان/ ۱۵ هزار نفر عضو کتابخانه‌های مساجد استان هستند

تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸
حجت الاسلام رضوانی‌نژاد با اشاره به فعالیت ۲۵۰ باب کتابخانه در مساجد استان گیلان از اجرای طرح شنبه‌های کتاب در این مساجد خبر داد.

حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی‌نژاد» با اشاره به فرا رسیدن هفته کتاب و تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه در اسلام به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت گفت: احادیث و روایات بی‌شماری از پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) درباره فضایل علم و دانش که از طریق کتاب و کتابخوانی منتقل می‌شوند، وجود دارد.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با بیان اینکه معجزه دین اسلام کتاب قرآن است که با قرائت آغاز شده و مسجد و کتابخانه همواره همراه بوده‌اند افزود: با اهدا قرآن به مساجد و افزایش تعداد کتاب‌ها، کتابخانه‌های مساجد رشد فزاینده‌ایی یافت و کارکرد کتابخانه‌‌ای آن در کنار دیگر کارکردهای آموزشی مساجد مورد توجه قرار گرفت.

 

وی مردمی بودن کتابخانه‌های مساجد را وجه تمایز آن از سایر کتابخانه‌ها اعلام و بیان کرد: ایفای نقش فرهنگی مساجد در گرو فعالیت‌های کتابخانه‌ای که مظهر دانش، فهم و تمدن والای بشری است، میسر می‌شود.

 

حجت الاسلام رضوانی نژاد ادامه داد: قداست مسجد موجب می شود تا کتاب‌های مفید و مورد نیاز، منطبق با نیازهای اهالی در کتابخانه‌های مساجد در اختیار اعضا  قرار گیرد.

 

 وی با بیان اینکه 250 کتابخانه در مساجد استان فعالیت دارد عنوان داشت: از این تعداد 103 باب کتابخانه‌ها در مساجد روستایی و 147 باب کتابخانه در مساجد شهری دایر شده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان اضافه کرد: 148 باب کتابخانه باز(در شبستان مساجد) و 102 باب کتابخانه مخزن‌دار است.

 

وی از وجود 242 هزار و 560 جلد کتاب در کتابخانه‌های مساجد گیلان خبر داد و اظهارداشت: از این تعداد 206 هزار و 642 جلد کتاب متعلق به کتابخانه‌های مخزن‌دار مساجد است.

 

حجت الاسلام رضوانی نژاد به فعالیت 115 کتابدار در کتابخانه‌های مساجد اشاره کرد و بیان داشت: کتابخانه‌های مساجد گیلان بالغ بر 15 هزار نفر عضو دارند.

 

 وی در ادامه به اجرای طرح شنبه‌های کتاب در مساجد گیلان اشاره و تصریح کرد: این طرح با شعار «هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد» به‌منظور تقویت فعالیت‌های مردمی و خودجوش کتابداران و افزایش سرانه مطالعه اجرا می‌شود.

 

حجت الاسلام رضوانی نژاد با بیان اینکه در این طرح روزهای شنبه یک کتاب از سوی امام جماعت مساجد برای نمازگزاران معرفی می‌شود اعلام کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، رونق بخشیدن به کتابخانه‌های مساجد کشور و احیای نقش کتابخانه‌های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی از اهداف برگزاری این طرح است.

 

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های گرامیداشت هفته کتاب در کتابخانه‌های مساجد گیلان خاطرنشان ساخت: تجلیل از کتابداران و مروجان و دوستداران کتاب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مناسب برای کارگزاران کتابخانه‌های استان، اجرای طرح نذر کتاب و اهدا کتاب و قفسه جهت تجهیز و توسعه فعالیت‌های کتابخانه‌های مساجد از برنامه‌های پیش‌بینی شده هفته کتاب است.

پایان پیام/ 84