کانونی که با مطالعه یک دقیقه‌ای بچه‌های مسجد را کتابخوان حرفه‌ای کرده است

کانونی که با مطالعه یک دقیقه‌ای بچه‌های مسجد را کتابخوان حرفه‌ای کرده است

تاریخ انتشار : ۳ اسفند ۱۴۰۰
کانون فرهنگی هنری «انصارالحسین(ع)» با اجرای طرح‌هایی همچون مطالعه یک دقیقه‌ای و وقف در گردش توانسته سرانه مطالعه بچه‌های مسجد را افزایش دهد؛ حمایت از محرومان و خودکفایی مسجد در تولید بنر و پوستر برای مناسبت‌ها از دیگر اقدامات این کانون است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «انصار الحسین(ع)» در رویداد ملی فهمای 1400 به عنوان کانون برتر رواق کتاب شناخته شد از این رو مروری داریم بر فعالیت های این کانون برتر مسجدی در حوزه کتاب و کتابخوانی و نیز دیگر فعالیت های مسجدی.

 

این کانون برتر رواق کتاب، 162 نفر عضو دارد و در فهمای 1400 موفق به کسب 16 هزار و 675 امتیاز شده است.

 

«قاسم باقری‌نژاد» با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری «سالار شهیدان(ع)» دارای دو کتابخانه در مسجد امام حسین(ع) شهرستان بیرجند از توابع استان خراسان جنوبی است، اظهار کرد: یک کتابخانه باز در محوطه بیرونی مسجد و یک کتابخاته بسته در داخل مسجد به بچه های مسجد خدمات کتاب و کتابخوانی ارائه می کند. ما 20 هزار جلد کتاب در این کتابخانه ها داریم که با استقبال بچه های مسجد از آنها توانسته ایم به فعالیت های کتابخوانی در سطح محله عمق و گستره ببخشیم.

 

 

اجرای طرح «مطالعه یک دقیقه‌ای»

مدیر کانون فرهنگی هنری «سالار شهیدان(ع)» ادامه داد: یکی از طرح های کانون که با استقبال بچه های مسجد همراه شد «مطالعه یک دقیقه‌ای» است بدین ترتیب که هر هفته برشی از یک کتاب در موضوعات مختلف و در قالب برگه ای آچهار چاپ و توزیع می شود و سپس روی مبحث مطرح شده بحث و گفتگو و تبادل نظر صورت می گیرد و همین سبب شکل‌گیری فضای تعامل علمی مطالعاتی بین بچه های کانون می شود. ما برای این طرح آزمون های ماهانه نیز برگزار می کنیم که به حضور و مشارکت بچه های مسجد در آن جدیت بیشتر بخشیده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: برگزاری کلاس های آموزشی تقویتی و دوره های نمایش و نقد فیلم برای دانش آموزان متوسطه اول از دیگر برنامه هایی است که در کتابخانه مسجد امام حسین(ع) و توسط کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان(ع) اجرا می شود و توانسته به رشد علمی بچه های مسجد کمک کند.

 

 

به گفته باقری‌نژاد معرفی، انجام و نقد بازی های رایانه ای جدید، برگزاری دوره های سخت افزار، اجرای طرح شنبه های کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی در مناسبت ها و ایجاد بانک جایزه در کتابخانه برای تقدیر از بچه های مسجدی که در حوزه کتاب و کتابخوانی فعال هستند به صورت فصلی، نیز از دیگر فعالیت های این کانون برتر رواق کتاب در رویداد ملی فهما 1400 است.

 

وی اضافه کرد: در پی دوره های آموزشی برگزار شده برای بچه های مسجد، آنها در فعالیت هایی همچون طراحي پوستر و بنرهاي موردنياز برای مناسبت ها و مراسمات و دعوت نامه، پاورپوينت خودکفا شده اند و از این طریق از هزینه های جاری کانون کاسته شده است

 

اجرای طرح «وقف در گردش»

مدیر کانون فرهنگی هنری «انصارالحسین(ع)» از همکاری در اجرای طرح «وقف در گردش» خبر داد و گفت: در این طرح کتاب ها درب منزل به بچه های مسجد تحویل داده می شود و آنها پس از 10 روز کتاب را بازمی گردانند، این طرح حدود دو سال است که اجرا می شود و در جذب مخاطب به کتاب و کتابخوانی موثر واقع شده است.

 

 

حمایت مستمر از 110 خانواده محروم

وی با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری «انصارالحسین(ع)» در رواق همدلی رویداد ملی فهما حضوری فعال دارد، ابراز کرد: 110 خانواده محروم و نیازمند تحت پوشش کامل حمایتی کانون قرار دارند که معمولا کمک های مومنانه ما هر دو ماه یکبار و شامل اقلام متعدد به دست آنها می رسد.

 

 

باقری نژاد به حضور بچه های مسجد امام حسین(ع) در رواق سرود نیز اشاره و بیان کرد: معمولا گروه سرود کانون در مناسبت های ملی مذهبی سرودهای تقلیدی را اجرا می کند.

 

انجام ابتکارات مذهبی در مناسبت ها

وی گرامیداشت مناسبت های ملی مذهبی با برنامه های متنوع و متعدد را از دیگر محورهای کاری این کانون برتر مسجدی معرفی و تاکید کرد: برای مثال در محرم حسینی 1400 با هیئت سیار در منازل پیرغلامان اهل بیت(ع) رفتیم و در کنار برگزاری مجالس کوتاه عزاداری و سینه‌زنی، به آنها هدایای فرهنگی اعطا کردیم.

 

 

 

راه اندازی فروشگاه محصولات فرهنگی از دیگر ابتکارات این کانون فعال مسجدی است که 13 رجب همزمان با سالروز ولادت امیرالمومنین(ع) انجام شد تا بچه های مسجد به سهولت محصولات فرهنگی موردنیاز خود را تامین کنند. جانماز، لوازم التحریر، پرچم و ... از اقلامی است که این فروشگاه عرضه می شود.

 

برگزاری اردوهای تفریحی زیارتی و ورزشی، برگزاری یادواره شهدای دانش آموز در قالب طرح ملی پیوند مسجد و مدرسه و ... از دیگر فعالیت های این کانون انصارالحسین(ع) بیرجند است.

 

پایان پیام/ 9