مسجد سنگر «جهاد تبیین» باشد

مسجد سنگر «جهاد تبیین» باشد

تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
نجابت با تاکیر بر اینکه مسجد باید سنگر «جهاد تبیین» باشد، گفت: مساجد در «جهاد تبیین» از فرصت ویژه‌ای برخوردارند و می‌توانند مبانی اسلام و انقلاب اسلامی را در ارتباطی رودرو و در بستری سرشار از معنویت تبیین کنند.

خبرگزاری شبستانشیراز:

 

مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا (ص)، منشأ تحولات و خدمات و پایگاهی برای ابلاغ پیام های الهی به شمار می رفته است.

 

مسجد موضوعی است که از جهات گوناگون در گذر زمان مورد توجه همه مسلمانان بوده و هیچ حرکت و تحولی را در سرزمین های اسلامی نمی توان یافت که مسجد در آن نقش نداشته باشد.

 

در حال حاضر نیز مساجد در زمینه های مختلف دارای فعالیت های گسترده هستند و هر قدر این فعالیت ها و کارکردها از تنوع بیش تری برخوردار باشد مسلماً از جذابیت و اقبال بیش تری برخوردار شده و مورد استقبال گسترده تری از سوی تمامی اقشار جامعه، به ویژه قشر جوان قرار می گیرد که نتیجه آن افزایش اعتقادات مذهبی و دین باوری در سطح جامعه است.

 

در آستانه 18 اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد به سراغ «روح الله نجابت»، نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی رفتیم و نظر وی را در مورد کارکردهای مساجد و ویژگی آن در جامعه امروز جویا شدیم. شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

 

 

نظرتان را در مورد کارکردهای مساجد بفرمایید.

 

مساجد نقش محوری در ایجاد تمدن اسلامی داشته و باید حق این مکان های مقدس ادا شود تا بیش از پیش راهبری جامعه را بر عهده بگیرند.

 

مسجد سنگر اصلی و کانون محوری در تمام شئون زندگی است و در ادبیات دینی و در فرهنگ اسلامی صرفا معبد نیست؛ مسجد با سایر معابد متفاوت است؛  معابد صرفا محل عبادت‌اند اما مسجد یکی از ابداعات تاریخی اسلام بود و از آن جهت که اجتماعات مردمی را بر محور توجّه به خدای متعال قرار داد قابل توجه است.

 

در تاریخ اسلام مسجد هسته‌ جامعه است؛ مرکزی برای تعلیم و تعلم، محلی برای اجتماع، تبادل نظر و مرکزی برای برنامه‌ریزی اجتماعی است.

 

مسجد پناه مردم و محور اقامه‌ حق و عدل است و مهم این است که همه‌ این کارکردها بر محور عبادت خداوند شکل می‌گیرد؛ این چنین است که مسجد به پایگاهی برای خودسازی، جامعه سازی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدّن اسلامی تبدیل می‌شود.

 

 

به نظر شما مساجد همچون گذشته می تواند مرکز و محور برای امورات مردم باشد؟

 

در شکل گیری انقلاب اسلامی مساجد هسته‌های مبارزه علیه طاغوت بودند؛ تشکیلات انقلابیون بر محور مساجد شکل گرفته  و بعد از انقلاب نیز سازمان‌دهی مردم در همین مساجد است.

 

همه‌ کارهای جامعه در روزهای پس از پیروزی انقلاب از همین‌جا مدیریت شده و محل عزیمت مردم به جبهه‌های جنگ نیز همین مساجد است.

 

در دوران کنونی نیز مساجد نقش محوری خود را حفظ کرده و منشأ تحولات بوده است؛ در بزنگاه ها نیز مساجد نقش خود را به خوبی ایفا کرده و در بحران هایی همچون همه گیری کرونا که مردم دچار مشکل شدند، مساجد به عنوان مرکزی برای خدمت به شهروندان در ضدعفونی معابر و تهیه و توزیع بسته های معیشتی نقش محوری داشته است.

 

 

با توجه به فرمایش رهبری در باب «جهاد تبیین»، نقش مساجد در این زمینه چیست؟

 

مقام معظم رهبری مساجد را هسته های مقاومت فرهنگی می‌دانند؛ امروز انگیزه‌ دشمنان برای نفوذ به حصار فرهنگی بیشتر شده است. امروز رسانه‌ها در ترویج روایت مغرضانه از مفاهیم و ارزش‌های دینی و انقلابی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند؛ بنابراین لازم است مسجد سنگر جهاد تبیین باشد.

 

 با «جهاد تبیین» می توان حصار فرهنگی انقلاب اسلامی را مقاوم سازی کرد؛ مساجد در «جهاد تبیین» از فرصت ویژه‌ای برخوردارند و می‌توانند مبانی اسلام و انقلاب اسلامی را در ارتباطی رودرو و در بستری سرشار از معنویت تبیین کنند.

 

 در این جهاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد می‌توانند نقش جدی‌ای بازی کنند؛ می توانند با فرماندهی ائمه جماعات، نقاط حمله دشمن را شناسایی و با برنامه ریزی و اقدام برای تببین صحیح ارزش‌ها فرهنگ عمومی را مقاوم سازی کنند.

 

 

حضور جوانان و نوجوانان در مساجد و اهمیت آن به چه نحوی باشد و برای نیل به این باید موضوع چه کارهایی انجام داد؟

 

در ایفای این رسالت توجه به جوانان در اولویت است؛ باید برای جذب جوانان برنامه ریزی و در مساجد جایگاه خاصی برای آنان در نظر گرفت تا جوان مسجد را خانه‌ خود بداند و به آن اُنس پیدا کند.

 

کانون های فرهنگی و هنری می توانند تسهیل گر این ارتباط باشند؛ البته باید توجه داشت جذب جوانان به گذاشتن میز پینگ‌پنگ نیست؛ بلکه راه جذب جوان ها به سمت مساجد تصرّف قلب است چرا که قلب جوانان تشنه معنویت و حقیقت است.

 

 راه جذب جوانان تبیین معارف والای انقلاب اسلامی و حرکت به سمت این ارزش‌ها است؛ شما ببیند مساجدی که در نشر معارف اسلامی، در تببین مبانی انقلاب اسلامی، در بحران کرونا، در فعالیت‌های جهادی و یا در پویش «کمک مومنانه» فعال تر بودند توانسته‌اند جوانان بیشتری را جذب کنند و در این عرصه موفق تر عمل کرده اند.

 

 

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

 

 کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کنار پایگاه‌های بسیج و با محوریت ائمه جماعات می توانند در جذب نوجوانان و جوانان به سمت مساجد گام های خوبی را بردارند اگرچه تا کنون نیز اینگونه بوده است.

 

اما آنچه که نباید از آن غافل ماند تقویت جایگاه مسجد در راهبری جامعه است تا نقش خود را در جنبه های مختلف به ویژه زمینه سازی برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) ایفا کند.

 

پایان پیام/ 691