از همکاری بچه‌های مسجد در کاشت ۵۰۰ میلیون نهال تا استفاده از ظرفیت مساجد در حفظ منابع طبیعی

از همکاری بچه‌های مسجد در کاشت ۵۰۰ میلیون نهال تا استفاده از ظرفیت مساجد در حفظ منابع طبیعی

تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
استفاده از ظرفیت ائمه جماعات و مساجد در حفاظت از منابع طبیعی، همکاری بچه‌های مسجد در غرس و مشارکت کانون‌های فرهنگی هنری در تحقق افق کاشت ۵۰۰ میلیون نهال تا سال ۱۴۱۴ از مباحث مطرح شده در مراسم هفته مناطبع طبیعی با حضور رئیس ستاد فهما بود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مراسم بزرگداشت هفته منابع طبیعی امروز (چهارشنبه، 18 اسفند) با حضور حجت الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی»، رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور «فهما» در آمفی تئاتر سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برگزار شد.

 

گزارش تصویری کامل این برنامه را اینجا ببینید.

 

 

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «سید مصطفی طباطبایی نژاد» با اشاره به فعالیت های امیرالمومنین امام علی (ع) در زمینه حفر چاه، ایجاد نخلستان و تولید غذای سالم از این نخلستان ها گفت: ذات باریتعالی اولین کسی بود که درخت کاشت و ائمه اطهار (ع) و انبیا نیز همه درخت می کاشتند. علماء نیز در کاشت درخت سنت طولانی دارند.

 

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: همه باید برای رفع موانع موجود در زمینه کاشت نهال تلاش کنند. قطعا فرهنگ سازی و ایجاد مطالبه عمومی در این زمینه بسیار مهم است. نقش مساجد و ائمه جماعات و مبلغان دینی در این زمینه بسیار اثرگذار است.

 

 

وی ادامه داد: 70 دستگاه برای اجرای طرح انفال و توسعه منابع با هم همکاری می کنند که این مشارکت باید با همکاری عموم مردم باشد که همراه کردن مردم در این زمینه نیازمند همکاری روحانیون است.

 

بنا بر این گزارش، «مویدی» نیز با بیان اینکه نقش رسانه ها در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی بسیار مهم است، گفت: برای مثال می توان در زمینه اطلاع رسانی و آموزش در زمینه حفظ محیط زیست فرهنگ سازی کنند.

 

معاون آموزش سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری یادآور شد: امروز به عنوان روز فرهنگ و رسانه در هفته منابع طبیعی نام گذاری شده است که اهمیت این مسئله را یادآور می شود.

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» نیز با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: نجم به گیاهان رویدنی می گویند و به گیاهانه تنه دار شجر می گویند. خداوند در قرآن می فرماید «وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ» یعنی همه خداوند را سجده می کنند. به این شکل ارتباط بین مسجد و منابع طبیعی و ارتباط بین محیط زیست و عبودیت مشخص می شود.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: اگر بتوانیم به خوبی درباره طبیعت و منابع طبیعی و محیط زیست با نسل جوان صحبت کنیم آن گاه ارتباط این نسل با طبیعت و به تبع با محیط زیست و خداوند بیشتر و مشکلاتی مثل کاهلی در نماز این نسل هم برطرف می شود.

 

 

وی با اشاره به 18 اسفند سالروز تاسیس کانون های مساجد کشور و فعالیت 26 هزار و 131 کانون فرهنگی هنری، تصریح کرد: کانون های فرهنگی هنری فعالیت در زمینه محیط زیست و کاشت درخت و نهال را وظیفه خود می دانند و امروز همزمان دو هزار کانون فرهنگی و هنری به یاد شهدای محلات مختلف کشور نهال غرس می کنند.

 

حجت الاسلام ارزانی با تاکید بر اینکه همه در زمینه مناطبع طبیعی وظیفه داریم، گفت: وقتی با منابع طبیعی ارتباط برقرار می کنیم در واقع داریم با خالق این منابع ارتباط برقرار می کنیم. من دوستان عزیزی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی دارم که فعالیت برخی از آنها را از نزدیک دیده ام، آنگاه عاشقانه و خالصانه در این زمینه فعالیت می کنند گویی فرزندان خود را تربیت و محافظت می کنند؛ کار این عزیزان بسیار ارزشمند است.

 

رییس ستاد فهما در پایان با ابلاغ سلام دکتر محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمام فعالان در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست گفت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی خود را برای خدمت به دوستداران و فعالان در این حوزه اعلام می کند.

 

محمود منصور نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه طبق تفاهم صورت گرفته با دستگاه های مختلف قرار است تا سال 1414 یعنی 14 سال آینده 500 میلیون نهال در کشور بذر شود و این کار در طول سال و به ویژه از آذر ماه تا اردیبهشت ماه صورت می گیرد، گفت: اینکه مقام معظم رهبری امسال نیز در مورد اهمیت حفاظت از خاک سخن گفتند، به این معنا است که امنیت ما به ویژه امنیت غذایی ما به حفاظت از آب و خاک بستگی دارد، بنابراین ما در این زمینه وظیفه داریم.

 

 

رییس سازمان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه ما برای خروج از وضعیت بحرانی کشور در زمینه محیط زیست از تاثیر ائمه جماعات مساجد، روحانیون، دانشگاهیان و همه کسانی که دارای جایگاه و صاحب تریبون هستند استفاده می کنیم، گفت: هر چقدر ما برای حفظ محیط زیست تلاش کنیم در واقع برای آینده خود و فرزندان مان تلاش کرده ایم.

 

وی ادامه داد: تبدیل شدن حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی به یک مطالبه عمومی آسان تر است اما نیازمند کار جدی است و ما تا نقطه مطلوب فاصله داریم. هم افزایی همه قوا و دستگاه ها در این زمنیه بسیار لازم است که مشارکت 70 دستگاه در امضای تفاهم نامه ای در زمینه کاشت 500 میلیون نهال تا سال 1414 نمادی از این هم افزایی است.

 

بنا بر این گزارش، مسئولان سازمان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و حجت الاسلام دکتر حبیب رضا ارزانی پس از ایان این مراسم ضمن بازدید از یادمان منابع طبیعی یک عدد نهال نیز در محل این یادمان غرس کردند.

 

 

 

پایان پیام/ 397