گسترش عدالت فرهنگی و پرچمداری جهاد تبیین توسط بچه‌های مسجد

گسترش عدالت فرهنگی و پرچمداری جهاد تبیین توسط بچه‌های مسجد

تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
استفاده از ظرفیت کانون‌های مساجد در ماموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش بچه‌های مسجد در جهاد تبیین و گشایش باب گفتمان جدید در فرهنگ و هنر توسط کانون‌ها ازجمله مباحثی است که شخصیت‌ها به مناسبت ۱۸ اسفند مطرح کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، 18 اسفند ماه، سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد که امسال سی‌امین سال خود را پشت سر گذاشت و وارد سی و یکمین بهار از عمر خود شد، فرصتی را فراهم آورد تا نظر شخصیت ها و فعالان عرصه فرهنگ و هنر را درباره رهاورد این کانون های مسجدی جویا شویم که در ادامه بخش هایی از تعدادی این مصاحبه ها مرور می شود.

 

نظر وزیر ارشاد دوست سیزدهم درباره کانون های مساجد

 

 

 

«محمدمهدی اسماعیلی» در گفت‌وگویی با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) در مورد رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اظهار کرد: کانون‌های مساجد از بازوهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای اجرای موضوعاتی همچون عدالت فرهنگی، گسترش فرهنگ دینی و سبک زندگی ایرانی اسلامی یکی از اتکاهای اصلی ما به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

وی تاکید کرد: به لطف خدا این ستاد در طی سال‌های گذشته تا به امروز ظرفیت‌های خوبی را به وجود آورده و در حال حاضر با ۲۶هزار کانون روبرو هستیم که دست ما را برای اجرای برنامه‌های مهم در حوزه فرهنگی باز کرده و ما از این امر به صورت جدی استفاده کرده و خواهیم ‌کرد.

 

نقش بچه های مسجد در جهاد تبیین

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» نیز در گفتگویی درباره نقش بچه های مسجد در جهاد تبیین، اظهار کرد: آنها در دو عرصه می توانند نقش آفرین باشند، عرصه نخست عمل به فرمایش امام صادق(ع) است که فرمودند: «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ» یعنی به غیر از زبان و با افعال و اعمال‌تان دیگران را دعوت کنید، به عبارت بهتر، به جای آنکه بگوییم اسلام و انقلاب خوب هستند بچه های مسجد را به عنوان رویش و ثمره انقلاب معرفی کنیم اینکه شیوه رفتار و کردارشان چیست و چه افتخارات و دستاوردهایی را کسب کرده اند؟

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد ادامه داد: بچه های مسجد حتی در کانون های روستایی موفق به کسب مدال و موفقیت در المپیادهای علمی و میادین ورزشی شده اند و جامعه از این الگو لذت می برد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: عرصه دوم ورود بچه های مسجد به جهاد تبیین، فضای مسجد و مومنان هستند که بتوانیم فعالیت های انجام شده را عرضه کنیم به فرموده رهبری عُرضه عَرضه داشته باشیم ... از هنرهای اصلی این عرضه، تقسیم بندی است ما در کانون های مساجد رواق های دوازده‌گانه را برای همین مهم طراحی کردیم چنان که همه فعالیت های قرآنی در رواق نور طراحی و انجام می شود همچنین است رواق های سرود، نمایش، فیلم، قلم و ... . مسجد بهترین رسانه برای جهاد تبیین است.

 

کانون های مساجد به فعالیت ها سامان می دهند

 

 

 

آیت الله دژکام هم درباره برکات کانون های فرهنگی هنری نظام برای نظام و مردم، گفت: امام راحل (ره)، مسجد را سنگر دانستند، یعنی آغاز عمده فعالیت های اجتماعی از مسجد بوده است و برخی فعالیت ها در خود مسجد و برخی خارج از مسجد هدایت می شوند و از این جهت بحث فعالیت نوجوانان و جوانان در آموزش های دینی در مساجد مطرح می شود و در امور اجتماعی، رسیدگی به محرومان و ... جوانان نقش ویژه ای در امور مساجد می توانند ایفا کنند.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: فضاهای جانبی در مساجد وجود دارند که امور مختلفی در آنها به انجام می رساند و با تشکیل کانون های فرهنگی مساجد شاهد رشد و سامان دهی برنامه های مختلفی در مساجد هستیم که مایه خرسندی است.

 

مسجد بهترین مکان برای عرضه هنر ارزشی است

 

 

 

 

«ابراهیم عزیزی» نیز درباره کانون های مساجد، اظهار کرد: مسجد بهترین مکان برای جذب جوانان و نوجوانان است، فطرت پاک آنها زمینه را برای جذب آنها مهیا خواهد کرد اما باید برای آن برنامه داشت، استفاده از انسان های خوش فکر و کسانی که به مقوله فرهنگ نگاه عمیقی دارند بسیار مهم است، آنها می توانند با برنامه ریزی های صحیح و انجام کارهای فرهنگی و هنری که متناسب با طبع و ذوق جوان است، حس خداجویی را در جوان ها و نوجوانان زنده کرده و پرورش دهند و برای این کار استفاده از هنر بهترین راهکار است، یعنی هنر در نهایت باید ما را به خداوند نزدیک کند و مسجد بهترین مکان برای این نگاه است.

نایب رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بازگشت به کارکرد اصلی مساجد بسیار مهم و ضروری است، روزگاری در همین جنگ تحمیلی بسیاری از امور جبهه و جنگ از قبیل آموزش نیروها، پشتیبانی و اعزام رزمندگان در همین مساجد انجام می شد و مسجد کانونی فعال برای انجام فعالیت های اجتماعی در همه سطوح بود، ما باید مجددا این کارکرد وسیع اجتماعی را احیا کنیم و دوباره مسجد را محلی برای هم افزایی ها و همدلی ها کنیم، در مسجد افراد به دلیل خلوصی که در جو آن وجود دارد، پیوندی عاطفی و الهی با یکدیگر پیدا کرده و همین نیروی مثبت آنها را به یک هدف مشترک هدایت می کند.

 

کانون های مساجد بازکننده باب گفتمان جدید

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «ناصر میرمحمدیان» نیز به مناسبت سالروز تاسیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، اظهار کرد: اصل این موضوع که نهادی در مسجد با عنوان کانون فرهنگی هنری به صورت خودجوش و مردمی فعال است، ظرفیت و فرصتی است که در بحران هایی همچون کرونا نقش آفرینی و کمک می کند.

مدیرعامل بنیاد هدایت تصریح کرد: این نهاد در دوران کرونا از دوش جامعه بارهای بسیار برداشت چنان که بچه های مسجد در کنار دیگر مسجدی ها و اهالی محلات پای کار آمدند و گره های بسیاری را گشودند که اگر این رخ نمی داد چه بسا آسیب های کرونا افزون تر می شد!

وی با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت بزرگی را در دوره کرونا ایجاد کردند و پایه گذار گفتمانی نو و بازکننده بابی جدید در عرصه کارکردهای اجتماعی اقتصادی مسجد شدند، گفت: پیش از این تمرکز کانون ها بر فعالیت های فرهنگی هنری بود اما در دوره کرونا با ورود به عرصه خدمت رسانی ظرفیت های خود را در دیگر عرصه ها نیز از قوه به فعل درآوردند.

 

کانون های مساجد نقش آفرین در مقابله با جنگ ترکیبی

 

 

حجت الاسلام والمسلمین ناصر به دوران شیوع ویروس کرونا و کمک های مومنانه در مساجد اشاره  کرد وگفت: در این دوران نیز کانون های مساجد وارد میدان شدند و با همراهی مردم و خیرین دست یاری به سوی مردم دراز کردند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان در دوره ای که دشمن با تمام تلاش این انقلاب را مورد هجمه قرار داده است لازم است تا امامین جماعت با همراهی بچه های مسجدی، کارکردهای مسجد بالاخص در حوزه دستگیری از نیازمندان را برای مردم تبیین کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بهترین فرصت برای مبلغین در جهت جهاد تبیین ایجاد شده است و لازم است تا با مقایسه دستاوردهای انقلاب با دوران قبل از انقلاب در راستای منویات رهبری حرکت کنند.

ناصر با استناد به فرمایشات رهبری در خصوص جنگ ترکیبی نیز گفت: یکی از مراکزی که می تواند به صورت تدافعی در برابر جنگ ترکیبی دشمن ایستادگی کند کانون های مساجد هستند تا با جهاد تبیین، مقدمه تمدن نوین اسلامی که رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کرده است، ایجاد کنند.

پایان پیام/ 9