همه دریافتی‌های مساجد از مالیات معاف هستند

همه دریافتی‌های مساجد از مالیات معاف هستند

تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام سعیدیان گفت: دریافتی‌های مساجد از قبیل نذورات، کمک‌های مردمی، اجاره‌بهای رقبات و پذیره، مشمول مالیات نمی‌شوند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، حجت الاسلام «علی سعیدیان»، مدیر دفتر حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره مالیات بر درآمد مساجد از قبیل موقوفات، نذورات، پذیره، کمک‌های مردمی و مساعدت‌های مالی در گفت و گو با پایگاه تخصصی مسجد، به شرح ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

 

 کدام درآمدهای مسجد از مالیات معاف هستند؟

شفافیت و ساماندهی مسائل مالی مساجد موضوع برای مرکز رسیدگی به امور مساجد و کارگزاران مساجد یک دغدغه محسوب می‌شود. بالاخره الزامات قانونی، مصادیق شرعی و فتاوای مراجع ما همواره بر این امر تاکید دارند که شهروندان، مالیاتی را که طبق ضوابط محاسبه می‌شود را به موقع پرداخت نمایند. لذا، بدیهی است که این امر مورد توجه اهل مسجد و ائمه محترم جماعات قرار گرفته باشد.

 

طبق بند «الف» ماده «۱۳۹» قانون مالیاتهای مستقیم که با اصلاحات در تاریخ ۳۱/۴ /۹۴ مصوب شده است؛ موقوفات (یعنی هر چیزی که موقوفه مسجد است)، نذورات (به معنای اعم و اخص آن)، پذیره‌ (گاهی اوقات برخی از موقوفات پذیره دریافت می‌شود. به عنوان مثال؛ نسبت به نقل و انتقالات و واگذاری ها پذیره دریافت می‌شود. معمولاً مستاجر در نقل و انتقالات واحدهای تجاری که عرصه و اعیان آنها وقف هستند 10% پذیره پرداخت می کنند) از مالیات معاف هستند.

 

همچنین کمک‌های مردمی به موقوفات، مساعدت های مالی، هدایا و هر گونه دریافتی نقدی و غیر نقدی از اشخاص حقیقی و حقوقی به مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و بقاع متبرکه به طور کامل از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

حتی در بند «ه‍» این ماده قانونی آمده است، کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی نهادهای انقلاب اسلامی از پرداخت مالیات معاف هستند. البته تشخیص نهادهای انقلاب اسلامی با هیئت وزیران می‌باشد. به عنوان مثال سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و مرکز رسیدگی به امور مساجد، نهاد انقلابی محسوب می‌شوند.

 

مساجد باید دستگاه های پُز (کارتخوان) را در سیستم مالیاتی کشور تعریف کنند و هیچ گونه نگرانی از شمول مالیات بر کمک‌های مردمی و آنچه گفته شد، نداشته باشند. چون بر اساس نصّ صریح قانون، اینگونه دریافتی‌ها از مالیات معاف هستند.

 

درآمدِ مستاجرین از رقبات مساجد شامل مالیات می‌شود؟

بله! درآمد مستاجرین از رقبات مساجد، شامل مالیاتِ مشاغل می‌شود که باید پرداخت کنند.

 

دریافتی مساجد از مستاجرین شامل مالیات می‌شود؟

خیر! دریافتی مساجد از مستاجرین شامل مالیات نمی‌شود. تنها چیزهایی که متعلق به مسجد است طبق ماده «139» از مالیات معاف شده اند.

 

آن قسمت از درآمد موقوفات عام که برای بنا و تعمیر و نگهداری مساجد مصرف شود از مالیات معاف است.

 

 بند «ح» این ماده می‌گوید:

آن قسمت از درآمد موقوفات عام که طبق موازین شرعی به مصرف اموری از قبیل تبلیغات اسلامی، تحقیقات فرهنگی، علمی، دینی، فنی،‌اختراعات، اکتشافات، تعلیم و تربیت، بهداشت و درمان، بنا و تعمیر و نگهداری مساجد و مصلاها و حوزه‌های علمیه و مدارس علوم اسلامی و‌ مدارس و دانشگاه‌های دولتی، مراسم تعزیه و اطعام، تعمیر آثار باستانی، امور عمرانی و آبادانی، هزینه یا وام تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان،‌کمک به مستضعفان و آسیب دیدگان حوادث ناشی از سیل، زلزله، آتش سوزی، جنگ و حوادث غیرمترقبه دیگر برسد، مشروط بر این که درآمد و‌ هزینه‌های مزبور به تأیید سازمان اوقاف و امور خیریه رسیده باشد و همچنین ساخت، تعمیر و نگهداری مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان بی­سرپرست و بدسرپرست در گروههای سنی و جنسی مختلف، مراکز نگهداری و مراقبت سالمندان، کارگاههای حرفه‌آموزی و اشتغال مصدومان ضایعه نخاعی، معلولان جسمی و حرکتی، زنان سرپرست خانوار و دختران خودسرپرست، مراکز آموزش، توانبخشی و حرفه‌آموزی معلولان ذهنی و کودکان نابینا، ‌کم بینا، کم شنوا و ناشنوا و سایر مراکز و اماکنی که بتوانند در خدمت مددجویان سازمان‌های حمایتی بهزیستی کشور قرار گیرند از پرداخت مالیات معاف است.

 

 

پایان پیام/ 40