تنها مسير ارتقاء فرهنگ و هنر، احيا و بازگشت به مساجد است

تنها مسیر ارتقاء فرهنگ و هنر، احیا و بازگشت به مساجد است

تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
صادقي با اشاره به جايگاه مساجد در جامعه اسلامي اظهارکرد: ارتقاء فرهنگ و هنر تنها با نزديک شدن به مسائل مردم محقق مي‌شود که اين هدف و مسير تنها از طريق مسجد عملياتي خواهد شد.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان شمالی؛ «تقی صادقی»، مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در اولین دیدار با مدیر و کارکنان ستاد فهمای این استان، که عصر امروز، شنبه  21 اسفند ماه جاری در محل دفتر وی برگزار شد، مسجد را مسیر جاری و مستمر ِارتقاء فرهنگ و هنر عنوان کرد.

وی با توضیح  بیشتر در مورد جایگاه مسجد و ضرورت پرداختن به آن گفت: مسجد منبع و چشمه جوشان رشد و تربیت رشته های هنری است و بسیاری از هنرمندان این عرصه را در دل خود  پرورانده و لذا در توجه به ایجاد زمینه های رشد این حوزه خواستار برگشت به مسجد و رونق مساجد ستیم.

وی همچنین  توسعه فرهنگ و هنر را در گروه مردمی شدن و پرداختن و نزدیک شدن  به مسایل و مطالبات عمومی عنوان و اضافه کرد: هموار شدن و دسترسی به این مسیر تنها از طریق مسجد میسر می شود.

صادقی با عنوان اینکه امروز برخی از روش های ارائه شده و برنامه های حوزه فرهنگ و هنر، مدل غربی به خود گرفته است، تصریح کرد: این بدان معنا نیست که قصد جنگیدن با متخصصین و نخبگان این حوزه را داریم، بلکه سعی داریم با کمک هنرمندان و فرهنگیان و محور قرار دادن مبانی ارزشمند دینی، هنر و فرهنگ، روی ریل درست و مردمی حرکت کند و اثر بخش شود.

وی در این باره و در تکمیل سخنان خود، تعامل با نهادهای مختلف فرهنگی و مطرح ساختن راهکارهای رسیدگی به مسایل مهم مردمی به کمک زبان فرهنگ و هنر در شوراهای مهم ازجمله شورای فرهنگ عمومی و همچنین بهره مندی از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد و نیز مشاوره دادن به افراد اثرگذار در این نهاد ها را  توصیه و مورد توجه قرار داد.

«هاشم شیرازیان»، مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی  نیز در ابتدای جلسه ضمن تبریک انتصاب مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به وی، گزارشی از فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته دراین ستاد ارائه کرد و با اشاره به فعالیت نزدیک به 400 کانون فرهنگی هنری در استان، از اجرای طرح هایی چون پیوند مسجد مدرسه و خانواده به اختصار سه میم، کارگاه های آموزشی مهارت های زندگی، تلاش برای پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی بویژه در مناطق آسیب پذیر شهری و منطق روستایی، اجرای طرح تربیتی چهره به چهره و نیز چکامه خبر داد.

وی به گسترش فعالیت کانون ها در زیست بوم مجازی نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا سامانه بچه های مسجد راه اندازی شد و هر سال فعالیت های ثبت شده کانون ها در این سامانه در قالب رویداد ملی فهما ارزیابی و رصد می شود و برای حمایت از این اقدامات، برترین ها  پس از  داوری، معرفی می شود.

 

شیرازیان در توضیحی تکمیلی همچنین اضافه کرد: هم اکنون کانون ها اقدامات صورت گرفته در مسجد خود را در قالب سه شبستان فرهنگ و هنر و نوآوری با  12 رواق زیرمجموعه که بیش از 40 برنامه محوری تعریف شده در این سامانه ثبت کرده اند که امسال 9 کانون فرهنگی هنری استان در این رویداد شایسته تقدیر کشوری شناخته شدند.

وی همچنین خبر داد: به مناسبت 18 اسفند نیز همایشی استانی به میزبانی اهالی مسجد در شهرستان اسفراین برگزار شد و  در دو بخش برگزیدگان ملی و فعالان استانی 44 کانون فرهنگی هنری استان معرفی و تقدیر شدند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی ضمن اعلام آمادگی برای بهره مندی از قابلیت ها و ظرفیت های فرهنگی و هنری این کانون ها در توسعه فرهنگ و هنر، خواستار حمایت بیشتر از استعدادها و افراد ارزشمند و طرح های قابل اجرا توسط کانون های مساجد استان شد.