اسلامیه، مسجدی در زنجان که منتظران آخرالزمان، برای شصت و چهارمین بار متوالی ولادتش را جشن می گیرند

اسلامیه، مسجدی در زنجان که منتظران آخرالزمان، برای شصت و چهارمین بار متوالی ولادتش را جشن می گیرند

تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مسجد اسلامیه زنجان، مسجدی که جشن‌های نیمه شعبان را از سال ۱۳۳۸ بدون یکسال وقفه اجرا کرده و امسال نیز برای شصت و چهارمین بار این جشن بزرگ همراه با نورافشانی آسمان این مسجد پنج شنبه ۲۶ اسفندماه اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مسجد اسلامیه زنجان در سال 1333 توسط یک واقف و با همراهی حاج شیخ منصور محاوره ای در زنجان ساخته شد این مسجد در ابتدا به صورت تکیه اداره می شد و چهل ستون در داخل ان کار گذاشته شده بود ولی در سال 1373 به دلیل فرسودگی، خاکبرداری و از نو ساخته شد.

 

این مسجد 240 مترمربع مساحت دارد و شامل بخش هایی همچون شبستان خواهران، کتابخانه، کانون فرهنگی و هنری با نام ائمه اطهار(ع) و پایگاه مقاومت بسبج است.

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری ائمه اطهار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان اظهار کرد: مرحوم حاج شیخ منصور محاوره ای به عنوان بانی این مسجد، که در مقابل ورودی مرقد مطهر امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان به خاک سپرده شده است بنیانگذار جشن های نیمه شعبان از سال 1338 در این مسجد بوده است.

 

سیدرضا حسینی با بیان اینکه جشن های نیمه شعبان حتی در اوج انقلاب و مخالفت های رژیم پهلوی در این مسجد برپا می شد، گفت: حتی چندین بار شیخ منصور توسط نیروهای ساواک برای برگزاری این جشن ها تهدید شد ولی ایشان در برابر این تهدیدها مقاومت کرده و اجازه ندادند حتی یکبار هم این جشن در مسجد برپا نشود.

وی اضافه کرد: این مسجد یکی از مراکز فعالیت های انقلابی و تجمع انقلابیون بود و حرکت های ضد طاغوت در این مسجد با نهضت انقلاب که جرقه های آن از سال 42 زده شد شکل گرفت.

 

حسینی با بیان اینکه مسجد اسلامیه زنجان یکی از پایگاه های مبارزه با رژیم طاغوت بود، افزود: شیخ منصور علاوه بر این مسجد، برنامه های امامزده سید ابراهیم و حسینیه اعظم زنجان را نیز مدیریت می کردند و در روزهای هشتم محرم همزمان با دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، مراسم باشکوه تاسوعا و عاشورای حسینی در مسجد اسلامیه برپا می شد.

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری ائمه اطهار(ع) با یادآوری اینکه تخریب مسجد توسط رژیم طاغوت یکی از تهدیدات ساواک برای جلوگیری از حرکات انقلابی در این مسجد بود، افزود: اهالی محله و بسیاری از جوانان  مسجد در برابر نیروهای رژیم مقاومت کرده و اجازه ندادند آسیبی به این مسجد برسد.

 

حسینی به برپایی جشن نیمه شعبان از سال 1338 در این مسجد تاکنون خبر داد و گفت: امسال برای شصت و چهارمین بار این جشن را در مسجد برپا خواهیم کرد و حتی در سال های پیروزی انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی برگزاری این جشن متوقف نشد.

وی با اشاره به اینکه همزمان با روز نیمه شعبان با همراهی اهالی، کوچه مسجد منتهی به خیابان 17 شهریور با ریسه های رنگی و جراغ تزیین می شود، افزود: این جشن به صورت مردمی و خودجوش بدون کمک نهادها اجرا می شود.

 

حسینی ادامه داد: بعد از مرحوم شیخ منصور، مدیریت مسجد اسلامیه توسط فرزند ایشان حاج اصغر محاوره ای انجام می شود و در حال حاضر با تاسیس کانون فرهنگی و هنری و پایگاه مقاومت بسیج جشن های نیمه شعبان توسط بچه های مسجدی برپا و مدیریت می شود.

وی با اشاره به اینکه بسباری از مادحین اهل بیت عصمت و طهارت زنجان در این جشن مولودی خوانی کرده اند، گفت: مداحانی چون کلامی شبیری و حاج اصغر گنج خانلو مولودی خوانی در این مراسم را منشا خیر و برکت خود می خوانند.

 

حسینی ادامه داد: امسال نیز جشن نیمه شعبان شب جمعه 26 اسفندماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا و با رعایت پروتکل های بهداشتی در مسجد برپا می شود و پس از برپایی این مراسم شرکت کنندگان با حضور در تقاطع 17 شهریور در مراسم نورافشانی شرکت می کنند.

مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری ائمه اطهار(ع) ادامه داد: قرائت دعای فرج به صورت همزمان با سراسر کشور و شرکت در کاروان شادی رهپویان انتظار از دیگر برنامه های این مسجد در نیمه شعبان است.

 

حسینی در خصوص اقدامات این کانون در دوران کرونا گفت: از ابتدای امسال تاکنون 150 بسته معیشتی به ارزش هر بسته 400 هزار تومان در بین خانواده های نیازمند توزیع شد.

 

پایان پیام/ 693