مسجد در بیانات آیت‌الله العظمی علوی گرگانی/ حق مسجد ادا شود

مسجد در بیانات آیت‌الله العظمی علوی گرگانی/ حق مسجد ادا شود

تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
یک مرجع تقلید گفت: اگر در مساجد برنامه‌ای برگزار می‌شود، باید به ادای حق آن توجه جدی شود و همچنین مبدا و منتهای کارهای ما باید خداوند باشد و باید حق مسجد که توجه به خدای لایزال است ادا و احترام این مکان مقدس حفظ شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیت الله العظمی علوی گرگانی، مرجع تقلید شیعیان روز سه شنبه، 24 اسفند ماه دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبود شتافت.

 

بنابر این گزارش، از این رو مروری داریم بر پاره ای از بیانات و دیدگاه های ایشان درباره مسجد.

 

آیت الله علوی گرگانی در دیدار رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (2 اردیبهشت ماه 98)، اظهار کرد: اگر ما بتوانیم جایگاه مسجد را آنطور که باید ادا کنیم در تربیت بهتر نسل جوان موفق تر خواهیم بود، چرا که پیامبر اکرم(ص) مسجد را پایگاهی برای یادگیری فرامین الهی قرار دادند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه انسان اگر در این مساجد بتواند در راه علم و کمال قدم بردارد بسیار ارزشمند خواهد بود، افزود: اینکه خداوند علم را ارزشمند خطاب کرده به این دلیل است که انسان ها به آن عمل کنند نه اینکه با یکدیگر به جدل بپردازیم.

آیت الله علوی گرگانی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) در باب فضیلت سلمان فارسی گفت: زمانی که به سلمان گفته شد چطور به این مقام رسیدی پاسخ داد به این دلیل بود که هر کار و چیزی را در جای خود انجام دادم و این نشان دهنده اهمیت متعادل بودن در زندگی است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر در مساجد برنامه ای برگزار می شود، باید به ادای حق آن توجه جدی شود و همچنین مبدا و منتهای کارهای ما باید خداوند باشد و باید حق مسجد که توجه به خدای لایزال است ادا و احترام این مکان مقدس حفظ شود.

وی تاکید کرد: مسجد را باید متعلق به خداوند بدانیم و این مکان مقدس به الله تعلق دارد و زمانی که کسی در مسجد صدای خود را بالا برد معصوم به او فرمود که خدا دهان تو را بشکند، این فرمایش اهمیت و تقدس مسجد را به ما یادآوری می کند.

 

آداب و احکام حضور در مسجد آموزش داده شود

 

آیت الله «علوی گرگانی» در دیدار با رئیس و مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد (3 تیرماه 98)، گفت: مسجد دارای خصوصیات ویژه‌ای است. باید از این پایگاه‌های دینی و توحیدی حداکثر استفاده را ببریم، اما این پایگاه ها در درجه اول خانه خدا هستند و آداب و احکام خود را دارند.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان عظمت و جایگاه مسجد در نزد معصومین (ع) تصریح کرد: مسجد در نزد اولیا الله بسیار محترم است و از نظر آنها حضور در مسجد دارای آداب خاصی است. متاسفانه امروز برخی این آداب را نمی دانند و در اکثر موارد این عدم آگاهی، غیر عمدی است و با آموزش و تذکر بجا رفع می شود.

آیت الله علوی گرگانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اینگونه آموزش‌ها ارائه شود افرادی که در مسجد حضور پیدا می‌کنند آن را تسری خواهند داد و به تدریج آداب و فرهنگ حضور در مسجد مطابق موازین الهی و اهل بیت (ع)‌ اجرا می‌شود.

پایان پیام/ 9