از نذر و وقف کتاب تا اجرای طرح‌های کتابخوانی برای آشتی مسجدی‌ها با «یار مهربان»

از نذر و وقف کتاب تا اجرای طرح‌های کتابخوانی برای آشتی مسجدی‌ها با «یار مهربان»

تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸
کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اجرای طرح‌هایی همچون وقف و نذر کتاب و شنبه‌های کتاب، تجهیز کتابخانه‌های مسجدی، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و تجلیل از نویسندگان اهل قلم در حوزه مسجد می‌کوشند سرانه مطالعه را با محوریت مسجد افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی مهیا و مطلوب برای مرور فعالیت های مساجد و کانون های فرهنگی هنری مسجدی در این عرصه مهم و سرنوشت ساز محسوب می شود، چراکه هر چه یک ملت علم و آگاهی بیشتری از طریق مطالعه کسب کند، بهتر می تواند در تعیین و ساخت سرنوشت خود سهیم باشد.

 

در این میان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و کانون های مسجدی تحت نظارت و حمایت آن، نقشی بی بدیل در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند و در طول سال و مناسبت های مختلف با برنامه های متنوع بر طبل مطالعه کوبیده و می کوشند بازار آن را با فعالیت های متنوع پررونق نگاه دارند.

 

راه اندازی کتابخانه و تجهیز آن به کتب معتبر و کاربردی برای مخاطبان در همین راستا انجام می شود، چنان که در کانون هایی همچون کانون فرهنگی هنری «معرفت» در جوار مسجد امام حسن مجتبی(ع) واقع در استان البرز، در فضایی به وسعت 3500 مترمربع کتابخانه ای با 15 هزار جلد کتاب به 800 عضو خود از نقاط دور و نزدیک خدمات رسانی می کند.

 

اختصاص مبلغ 5 تا 6 میلیارد تومان به تجهیز کتابخانه های مسجدی

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سه محور بیانیه گام دوم انقلاب انس با کتاب را مطرح کرده اند، گفت: ترویج کتابخوانی در فرصت هایی همچون میهمانی، ابتکار جالبی برای رونق این فرهنگ در کشور است. گاه با مدل های ساده می توان مروج فرهنگ کتابخوانی در کشور شد.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور درباره برنامه های این ستاد برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، بیان کرد: این ستاد همه ساله مبلغی بین حدود پنج تا شش میلیارد تومان را به 14 هزار و 97 کتابخانه مسجدی و تامین منابع موردنیاز آنها تخصیص می دهد که البته به نسبت تعداد کتابخانه ها، رقم بالایی نیست.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی تصریح کرد: این رقم اعتبار هر سال صرف خرید کتاب و تجهیز کتابخانه های مساجد می شود اما بنا داریم از سال آینده بر اساس درخواست و نوع علاقمندی مساجد و کانون ها، کتاب ها را خریداری کرده و در اختیار کتابخانه های مساجد قرار دهیم.

 

این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اتخاذ این رویکرد برای آن است که نیازها و سلایق مردم در حوزه کتاب و کتابخوانی در مناطق مختلف به تناسب جغرافیای منطقه ای، مذهبی و ... متفاوت است و با این رویکرد می توان کتاب ها را متناسب با نیاز و علایق اهالی هر استان تهیه و ارائه کرد و برای این مهم سامانه الکترونیکی نیز طراحی می شود.

 

از برپایی نمایشگاه تا اجرای طرح طرح «کافه کتاب»

 

 

این گزارش می افزاید: برپایی نمایشگاه های کتاب، برگزاری نشست های هم‌اندیشی و معرفی کتاب، اجرای طرح «کافه کتاب»، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوانی و مسابقات کتاب‌خوانی، قصه‌گویی، نقاشی و... از دیگر برنامه هایی است که به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد نه تنها در هفته کتاب و کتابخوانی بلکه در طول سال انجام می شود.

 

راه اندازی ایستگاه های نذر و وقف کتاب هم از دیگر ابتکارات کانون های مسجدی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است از این طریق اهالی مساجد و نیز عموم علاقمندان یا کتب خود را وقف کتابخانه های مسجدی کرده یا برای تجهیز این کتابخانه، کتاب نذر می کنند.

 

بنابر این گزارش، پویش مردمی «شنبه های کتاب در مساجد کشور» نیز به همت این کانون ها اجرا می شود. در این پویش هر هفته یک کتاب از طریق ائمه جماعات مساجد به مردم معرفی می شود. همچنین بر اساس این پویش فعالیت های جانبی همچون برگزاری مسابقه در دو بخش پیامکی و خلاصه نویسی، انعکاس و تقویت ماهیانه فعالیت های مردمی و خودجوش کتابداران و فعالان عرصه کتاب خوانی مساجد کشور در قالب فیلم، عکس و خبر مورد توجه قرار می گیرد. این طرح در هفته کتاب و کتابخوانی نیز اجرا می شود.

 

معرفی کتاب در مصلاهای اقامه نماز جمعه، اجرای طرح تبادل کتاب، دیدار با نمایندگان ولی فقیه و چهره های شاخص در استان ها توسط فعالان کانون های مساجد و کتابخانه های مساجد، دیدار با اهل قلم، تجلیل از نویسندگان اهل قلم در حوزه مسجد، شرکت در جشنواره مروجان کتابخوانی و جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، اجرای پویش رسانه ای در گروه های مجازی و برگزاری دوره های آموزشی کتابداران مساجد بخش دیگری از برنامه های هفته کتاب به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است.

 

توجه به ترویج کتابخوانی در مناطق روستایی

 

نکته مهم آنکه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی فقط به شهرها نظر ندارد بلکه در مناطق و نیز کانون های روستایی نیز این مهم را با جدیت دنبال می کند؛ چنان که از میان هفت هزار و 458 کتابخانه مخزن دار در سطح مساجد کشور، دو هزار و 839 باب آنها در روستاها واقع شده است.

همچنین، یک میلیون و 310 هزار و 968 نفر عضو کتابخانه های مساجد کشور هستند که 378 هزار و 313 نفر از آنها در روستاها سکونت دارند و از 21 میلیون و 258 هزار و 951 جلد کتاب در کتابخانه های مساجد، پنج میلیون و 922 هزار و 166 جلد آنها متعلق به کتابخانه های مساجد روستایی است.

 

همه آنچه بیان شد بخشی از خدمات ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در حوزه کتاب و کتابخوانی است که مرور همین نیز اولویت افزایش سرانه مطالعه جامعه به ویژه در گام دوم انقلاب در کانون های تحت نظارت این ستاد را ثابت می کند.

 

پایان پیام/ 9