برکات حضور در مسجد همزمان با ماه مبارک رمضان/ محک ایمان مومنان!

برکات حضور در مسجد همزمان با ماه مبارک رمضان/ محک ایمان مومنان!

تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام رمضانعلی‌زاده با بیان اینکه کسانی که در ماه مبارک رمضان در مساجد حضور می‌یابند پاداشی خاص دارند، گفت: حضور در این ماه پربرکت در خانه‌های خدا محکی برای سنجش ایمان است.

حجت الاسلام «عباس رمضانعلی زاده» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برکات حضور در مساجد در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان شهرالله است، به طوری که در این ماه پرفیض خداوند عنایت ویژه ای را شامل بندگان خدا می کند، چراکه فضای روحانی و معنوی این مکان باعث آرامش مومنین می شود.

 

این کارشناس دینی با بیان اینکه مسجد بهترین مکان برای عبادت و ارتباط با خدا است، گفت: در ماه ضیافت الهی در همه زمین می توان به مناجات و عبادت خدا پرداخت، اما در این ماه مساجد بهترین مکان ها برای راز و نیاز و بندگی هستند چراکه اسلام توجه ویژه ای به مسجد به عنوان اولین بنای عبادت دارد، به طوری که در آیه 96 سوره آل عمران آمده است: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِين، اول خانه‌ای که برای عبادت خلق بنا شد، همان خانه (کعبه) است که در آن برکت و هدایت خلایق است.»

 

حجت الاسلام رمضانعلی زاده با بیان اینکه عبادت در ماه میهمانی خدا در مساجد تاثیر معنوی چندین برابری بر مومنین دارد، تاکید کرد: در روایت است که مساجد باغ های بهشتی در زمین هستند و ضرورت دارد که مومنین رفت و آمدشان به خانه های خدا بیشتر شود، این ارتباط با مساجد باید در ماه ضیافت الهی بیش از دیگر ماه ها باشد.

 

مساجد پناهگاه و سنگرهای خدا روی زمین

وی به روایتی از امام صادق(ع) در این زمینه اشاره کرد و گفت: حضرت(ع) در روایتی فرمودند که تنها کعبه و مسجد الحرام خانه های خدا در زمین نیستند، بلکه مساجد در اقصی نقاط دنیا هم خانه های خدا در زمین اند. در این زمینه از پیامبر(ص) است که: کسانی که خدا، رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و قرآن کریم را دوست بدارند، خانه خدا در زمین را هم دوست خواهد داشت.

 

ویژگی های اهل مسجد

این کارشناس حوزه دین با اشاره به ویژگی های آبادکنندگان مساجد، گفت: مساجد خدا را هر کسی نمی تواند آباد کند و بسازد، آبادکنندگان مساجد باید کسانی باشند که ایمان به خدا دارند، اهل نماز، زکات و خمس باشند و ویژگی اخلاقی آنها شجاعت و خداترسی باشد.

 

 حجت الاسلام رمضانعلی زاده با بیان اینکه کسانی که در مسجد رفت و آمد دارند، ترسی از دشمنان و استکبار نخواهند داشت، گفت: آبادکنندگان مساجد انبیاء الهی و اولیای خدا و مومنین هستند و در صدر اسلام اولین اقدام پیامبر(ص) در شهر مدینه ساخت مسجد بوده است و در اهمیت جایگاه مسجد می توان به این نکته هم اشاره کرد که مسجد محل تولد و شهادت امیرالمومنین(ع) بوده و پیامبر(ص) در دهه پایانی ماه رمضان در مسجد به اعتکاف مشغول بودند و در عصر ظهور نیز مسجد پایگاه حکومت حضرت مهدی(عج) خواهد بود.

 

اجر اخروی برای حضور در مساجد

وی به دیگر برکات حضور در مساجد بویژه در ماه مبارک رمضان اشاره و اضافه کرد: کسانی که در ماه مبارک رمضان در مساجد حضور می یابند، از اجر و پاداش ویژه ای برخوردارند، در روایتی از امام حسن مجتبی(ع)  است که اهل مسجد در این ماه زائر خدا هستند و در روایت دیگری از آن حضرت(ع) آمده: کسانی که در مساجد رفت و آمد دارند، داعی الله هستند که خداوند بهشت را بر آنها واجب می کند.

 

حجت الاسلام رمضانعلی زاده به دیگر ویژگی های اهل مسجد اشاره و اضافه کرد: اهل مسجد از آتش جهنم به دور خواهند بود و اهل غفلت نیستند. به فرموده امام حسن مجتبی(ع) از ویژگی های اهل مسجد یافتن دوست و برادر دینی و عادل بودن است و دشمنان خدا از اهل مسجد ترس دارند. امام خمینی(ره) نیز مساجد را سنگر دانستند و فرمودند: دشمن از فانتوم نمی ترسد، بلکه از مساجد می ترسد.

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه خداوند محافظ اهل مسجد است، تصریح کرد: خداوند به دنبال بر طرف کردن مشکلات اهل مسجد است، چراکه اهل مسجد سپر بلای مردم هستند و در روایت است که: وقتی بلایی بر جامعه ای نازل می شود، خداوند به خاطر چند گروه آن بلا را دفع می کند ... یکی از این گروه ها کسانی هستند که با نماز خواندن در مساجد،خانه های خدا را آباد و عمران کرده اند.

 

مومن در مسجد همانند ماهی در آب است

حجت الاسلام رمضانعلی زاده به دیگر ابعاد ثواب کسانی که در ماه ضیافت الهی در مساجد حضور می یابند، نیز اشاره کرد و ادامه داد: از برکات حضور مومنین در مسجد این است که مشمول دعای ملائکه می شوند و ملائکه به آنها دعا، استغفار و صلوات می فرستند، ضمن اینکه حضور در این ماه پربرکت در خانه های خدا محکی برای سنجش ایمان است.

 

این کارشناس مذهبی در پایان با اشاره به روایت بشارت دهید به اهالی مسجد که نور الهی آنها را در ماه ضیافت الله احاطه خواهد کرد، گفت: مومن در مسجد همانند ماهی در آب است و حضور در این مکان مقدس الهی موجب می شود که انسان آرامش بگیرد و از مشکلات، دغدغه ها و افسردگی های روزمره دور  شود. این آرامش در ماه مبارک رمضان دوچندان می شود، بنابراین ضرورت دارد که حضور مومنین در ماه مبارک رمضان در مساجد تقویت شود.

 

پایان پیام/ 40