نهادهای قرآنی با مساجد هم‌مسیر هستند/ نخبگان قرآنی در مسجد تربیت شده‌اند

نهادهای قرآنی با مساجد هم‌مسیر هستند/ نخبگان قرآنی در مسجد تربیت شده‌اند

تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸
حجت‌الاسلام والمسلمین شاهرودی گفت: برخلاف عده‌ای که تشکیل دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی را موجب کم‌رونق شدن برنامه‌های قرآنی مساجد می‌دانند، واقعیت این است که این مراکز در بسیاری از موارد، مساجد را پایگاه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین «حسین شاهرودی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه گسترش نهادهای قرآنی موجب آشنایی بیشتر مردم با علوم و معارف قرآنی شده است، اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همیشه بسیاری از دستگاه ها از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه و شهرداری ها متولی برگزاری جلسات قرآنی در مساجد بوده و هستند.

 

امام جماعت مسجد محمدیه افزود: برخلاف عده ای که تشکیل دستگاه ها و نهادهای قرآنی را موجب کم رونق شدن برنامه های قرآنی مساجد می دانند، باور دارم تشکیل این مراکز موجب سامان دهی فعالیت های این حوزه شده و حتی بسیاری از آنها مساجد را پایگاه فعالیت های خود قرار داده اند.

 

وی اضافه کرد: مساجد همچون گذشته و بلکه با رونق بیشتری محل برگزاری طرح ها و برنامه های قرآنی هستند و بسیاری از نخبه های قرآنی کشورمان تربیت شده این خانه های خدا هستند با وجود این باید پذیرفت که مسجدی ها باید در این زمینه خلاقیت بیشتری به کار گیرند.

 

حجت الاسلام شاهرودی در ادامه با انتقاد از نبود یکدستی و تشریک مساعی در مراکز متولی مساجد، گفت: چندین دستگاه خود را متولی امور مساجد می دانند درحالی که باوجود برگزاری جلسات هم اندیشی با یکدیگر، هیچ گاه نتوانستند به وحدت نظر برسند. اگر این دستگاه ها با هم متحد شوند شاهد رونق بیشتر برنامه های قرآنی و سایر حوزه ها در مساجد خواهیم بود.

 

وی تاکید کرد: چند سال پیش قرارگاه مسجد در سازمان صدا و سیما تشکیل شد و تا حدودی توانست موجب همگرایی دستگاه های فعال در این حوزه شود ولی این قرارگاه نیز نتوانسته دستاورد خاصی در این زمینه داشته باشد که تشکیل نشدن منظم جلسات آن حکایت از این واقعیت دارد.

 

امام جماعت مسجد محمدیه در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که کشور از ظرفیت مساجد در مواقع بحرانی و ضروری استفاده بهینه می کند باید تدبیری دائمی برای بهره مندی از این ذخیره تمام نشدنی در طول سال اتخاذ کند. اجرای طرح هایی همچون «هر مسجد، یک حقوقدان»، تلاشی موقتی برای احیای کارکردهای نهفته مساجد است.

 

پایان پیام/ 397