از رسیدگی به فقرا با نذر مهدوی تا ترک اعتیاد مبتلایان به همت بچه‌های مسجدالرضا(ع)

از رسیدگی به فقرا با نذر مهدوی تا ترک اعتیاد مبتلایان به همت بچه‌های مسجدالرضا(ع)

تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
کانون آفرینش در جوار مسجد الرضا(ع) با طرح‌های ابتکاری همچون جشن روزه‌اولی‌ها و نذر مهدوی توانسته بچه‌های مسجد را جذب و همراه کند؛ راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه ثامن الائمه(ع) و کمک به ترک اعتیاد مبتلایان از خدمات اجتماعی این کانون است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) واقع در گندمان شهرستان بروجن استان چهار محال و بختیاری از کانون های فرهنگی هنری فعال است که در سال1389 با هدف اجرای برنامه های فرهنگی، مذهبی، هنری، قرآنی و فراهم کردن زمینه حضور نوجوانان و جوانان به مسجد با مجوز ستاد فهمای این استان تاسیس شده است.

 

کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) توانست در رویداد ملی «فهما3» 17611 امتیاز را از ۲۰ هزار امتیاز پیش بینی شده کسب کند و شهرستان بروجن نیز از میان 252 شهرستان به عنوان شهرستان برتر در سومین رویداد ملی فهما معرفی شد.

 

«عذرا زمانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه شهرستان بروجن با داشتن نوجوانان و جوانان مستعد در کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان قطب فرهنگی در حوزه مساجد نقش آفرین است، گفت: کانون آفرینش می تواند به عنوان الگویی برای دیگر کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به جهت فعالیت های گسترده معرفی شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) با اشاره به اینکه این کانون به مدت 5 سال است که رابط کانون های مساجد شهرستان بروجن است، گفت: رویداد ملی فهما از سال 98 شروع به کار کرد و کانون آفرینش فعالیت های خود را در این رویداد در سه شبستان و 12 رواق ثبت کرد، با توجه به کیفیت فعالیت های کانون سال ۱۴۰۰ به عنوان کانون برتر شناخته شد و تاکنون هم موفق به جذب 4540 نفر نوجوان و جوان در فعالیت های مختلف شده است.

 

راه اندازی صندوق قرض الحسنه ثامن الائمه(ع)

وی با اشاره به فعالیت های شاخص این کانون تصریح کرد: برگزاری مسابقه پخت غذاهای محلی به سبک زندگی اسلامی، برپایی نمایشگاه دستاوردهای اعضای شرکت کننده در کلاس های اوقات فراغت، اجرای طرح شرحی بر دعای افتتاح به صورت مجازی، اجرای طرح تکریم و غبارروبی مسجد و آماده سازی برای ماه مبارک رمضان از فعالیت های این کانون است.

 

 

 

 

کمک به ترک اعتیاد مبتلایان به سوءمصرف

زمانی از راه اندازی صندوق قرض الحسنه ثامن الائمه(ع) در این کانون خبر داد و ابراز کرد: این صندوق به منظور ارایه تسهیلات به افراد نیازمند با همکاری مستمر شورای فرهنگی مسجد و پایگاه بسیج برادران فعالیت می کند. همچنین اجرای طرح شناسایی، آموزش و کمک به ترک معتادان شهر با همکاری نهادها و ارگانهای مختلف از دیگر برنامه های های مورد توجه کانون است.

 

نذر کتاب

مدیرکانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) از اجرای طرح پیوند نوجوانان و جوانان با مساجد و اجرای برنامه های مشترک با مدارس در جهت تقویت روحیه مذهبی و جذب حداکثری به مسجد خبر داد و گفت: این کانون با همکاری کتابخانه عمومی شهر در برگزاری مسابقات کتابخوانی، اجرای طرح «نذر کتاب»، جمع آوری کتاب برای کتابخانه مسجد، برگزاری ایستگاه نقاشی، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی همکاری داشته است و برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در هفته کتاب بخش دیگری از برنامه های این کانون در زمینه کتاب و کتابخوانی است.

 

«نذر مهدوی»

وی به رویکرد این کانون در بحث کمک رسانی به اقشار محروم هم اشاره کرد و افزود: اجرای طرح «نذر مهدوی» و توزیع بسته های گوشت قربانی با همکاری موسسه حضرت خدیجه(س) و برنامه «به سمت خدا» بخشی از فعالیت های این کانون در بحث کمک های مومنانه است. همچنین، مبارزه با ویروس کرونا و کمک به بیماران کرونایی هم توسط فعالان و اعضای این کانون انجام شد، به طوری که بیش از یک هزار بسته غذایی و بهداشتی میان نیازمندان توزیع شد.

 

زمانی در مورد فعالیت های قرآنی این کانون فعال مسجدی اعلام کرد: بیشتر برنامه ها و فعالیت‌های کانون در حوزه قرآن کریم برگزار می شود و این کانون در رویداد ملی«فهما۱» هم در بخش فعالیت‌های قرآنی شایسته تقدیر شناخته شد. برگزاری محافل انس با قرآن، جشن قرآن در مدارس با دعوت از حافظان و قاریان برتر ملی و استانی و مسابقات قرآنی از فعالیت های این کانون است.

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) ادامه داد: انجام فعالیت های قرآنی دستاوردهای دیگری نیز برای کانون آفرینش به همراه داشته است، از جمله می توان به کسب رتبه های برتر در مسابقات مختلف اشاره کرد.

 

برنامه «روزه اولی ها» 

وی از برگزاری جشن «روزه اولی ها» ویژه دانش آموزانی که به سن تکلیف رسیده اند خبر داد و اضافه کرد: یکی از برنامه‌های موفق و شاخص در طی سال‌ها فعالیت کانون، برگزاری جشن «روزه‌اولی‌ها» در ماه مبارک رمضان است. در این برنامه که با حضور کودکان اجرا می شود، از حافظان و قاریان کودک و نوجوان دعوت به عمل می آید و برنامه‌هایی مانند مداحی‌ و مولودی‌خوانی توسط خود روزه‌ اولی‌ها اجرا می‌شود و در پایان مراسم نیز با یک افطاری ساده و اهدای جوایز از آنها پذیرایی می شود.

 

زمانی اضافه کرد: کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) برای تقویت درسی دانش آموزان و مباحث اعتقادی آنها  نیز برنامه ریزی می کند، به طوری که برگزاری کلاس های درسی و تقویتی برای سنین مختلف، دعوت از مشاورین و روحانیون در بحث اصول اعتقادی، توحیدی و پاسخگویی به شبهات جوانان و نوجوانان،برگزاری پویش عطر محمدی، برگزاری جشن دختران خورشید از دیگر برنامه های این کانون در سال های گذشته در این راستا بوده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری آفرینش در ادامه با بیان اینکه مربیان کلاس‌های بانوان در رشته های قرآنی در ابتدا از قرآن‌آموزان این کانون بوده‌اند، ابراز کرد: در حال حاضر از همین افراد برای مربی گری کلاس ها استفاده می شود و ما تلاش می کنیم که در کنار فراگیری قرآن، نکات اخلاقی، احکام، تربیت فرزند، همسرداری، سبک زندگی را به اعضای کانون آموزش دهیم و در کنار آموزش به نوجوانان و جوانان برای والدین کودکان که به همراه فرزندانشان در کانون حضور می یابند، هم برنامه هایی در کانون تدارک ببینیم.

 

 

 

طراحی اتاق کودک

زمانی تصریح کرد: همچنین در کانون اتاق کودکان را طراحی کرده ایم تا کودکان در این اتاق ها، علاوه بر بازی و سرگرمی، داستان و شعرهای قرآنی و حفظ سوره های کوچک قرآن را فرا بگیرند.

 

پایان پیام/ 40