کانونی که مسجد را پایگاه قرآنی کرده است

کانونی که مسجد را پایگاه قرآنی کرده است

تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
کانون آیت‌الله حائری میبدی استان یزد از کانون‌های فعال است که به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری درباره تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، توانسته بیش از ۱۰۰۰ حافظ قرآن تربیت و مسجد را پایگاه فعالیت‌های قرآنی کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگي هنري «آيت الله حائري میبدی» در جوار مسجد حمزه علي فيروزآباد شهرستان ميبد استان یزد از سال 1388 فعاليت خود را در حوزه های آموزشي، فرهنگي و هنري به ويژه آموزش تخصصي قرآن با مجوز ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان یزد آغاز کرد. این کانون فرهنگی هنری در محور قرآنی در طول سال، سه هزار نفر را در رشته های مختلف قرآنی اعم از روخوانی، روانخوانی، تجوید، تفسیر، تدبر، مفاهیم، صوت، لحن، حفظ قرآن کریم تحت پوشش دارد و توانسته مسجد را به یک پایگاه قرآنی تبدیل کند.

 

مهمترين دستاورد این کانون، تربيت ۱۴۰ نفر حافظ کل قرآن کريم، یک هزار حافظ جزء های مختلف، تاسيس مرکز پيش دبستاني و دبستان قرآني است، این کانون در سال ۹۹ در طرح ملی«ایران قوی»، در رواق دانش حائز رتبه شایسته تقدیر شد.

 

حجت الاسلام «محمدکاظم صباغی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون فرهنگی هنری آیت الله حائری میبدی شهرستان میبد استان یزد، اظهار کرد: محور اصلی فعالیت کانون فرهنگی هنری آیت الله حائری میبدی در عرصه آموزشی، آموزش قرآن کریم و فرهنگ دینی است و در این زمینه اقدام به تاسیس مرکز پیش دبستانی قرآنی، تاسیس مدرسه قرآنی برای دانش آموزان با عنوان مدرسه قرآنی «نور» کرده ایم و شعبه های دارالقرآن کانون نیز در سطح شهر میبد هم افتتاح شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری آیت الله حائری میبدی شهرستان میبد استان یزد  با بیان اینکه تمام تلاش این کانون بر آن است که مسجد، پایگاه قرآنی، فرهنگی و تربیتی جامعه باشد، گفت: به همین جهت یکی از رویکردهای کانون آیت الله حائری میبدی، تلاش برای جذب کودکان، نوجوانان و جوانان بوده است و آموزش های قرآنی را از سن سه سال برای کودکان در این کانون آغاز می کنیم.
 
 
تربیت ۱۴۰ حافظ
 
حجت الاسلام صباغی با اشاره به اینکه  سه هزار دانش‌ آموز تحت آموزش های قرآنی این کانون قرار دارند،افزود: رویکرد تخصصی کانون جذب نوجوانان و جوانان به برنامه های قرآنی است و تاکنون توانستیم ۱۴۰ حافظ کل قرآن کریم و یک هزار حافظ نیز در جز های دیگر را تربیت نماییم، همچنین برگزاری کلاس ها و جلسات تفسیر قرآن کریم، کلاس های تدبر در قرآن کریم، با بهره گیری از روش های نوین و جذاب برای رده های سنی مختلف در کانون مورد توجه قرار گرفت و در دوران کرونا هم برنامه های قرآنی این کانون به صورت مجازی برگزار شد.

 

وی به رویکردها و برنامه های آینده این کانون اشاره کرد و گفت: اعزام مربی قرآنی به دیگر کانون ها و مساجد شهرستان میبد،اجرای طرح خانواده قرآنی و توجه به آموزش قرآن کریم میان دانش آموزان و خانواده های آنها، برپایی محافل قرآنی خانگی در سطح کشور از برنامه هایی است که بنا داریم در سال جدید مورد توجه قرار دهیم.

 

مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن

حجت الاسلام صباغی از راه اندازی مدرسه شبانه روزی «حفظ قرآن کریم» خبر داد و گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم بنا داریم این مدرسه قرآنی را ایجاد کنیم و شیوه، اهداف، برنامه دوره آموزشی این مدرسه قرآنی نیز در حال تهیه و تدوین است.

 

 

 

 
مدیر کانون فرهنگی هنری آیت الله حائری میبدی اجرای طرح  «حافظان مبلغ»، را از دیگر برنامه های مورد توجه در این کانون نام برد و تصریح کرد: این برنامه به منظور آموزش مهارت در حوزه های قرآنی و دینی برای مخاطبان برگزار می شود و به جهت برگزاری این دوره ها در رواق دانش طرح ملی ایران قوی نیز حائز رتبه شایسته تقدیر شناخته شد. 
 

 وی ادامه داد: در کنار برنامه های آموزشی، کارگاه های تربیتی و مشاوره ای هم به صورت هدفمند برای بزرگسالان برگزار می شود، تا آنها در کنار آموزش فرزندانشان، خودشان نیز از برنامه های آموزشی بهره مند شوند و در فرآیند برنامه های تربیتی کانون حضور داشته باشند. همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی، اجرای طرح های مطالعاتی در سه محور شهدا، شهید مطهری، اجتماعی و تربیتی از دیگر برنامه های کانون است.

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری آیت الله حائری میبدی اضافه کرد: در کنار برنامه های آموزشی، برنامه های فرهنگی، مسابقات کتابخوانی، نقاشی، ورزشی و کتابخوانی، تولید نماهنگ، آموزش مشاوره قرآنی، مهارت های اجتماعی و سبک زندگی قرآنی، ایجاد گروه تواشیح نورالبیان در این کانون انجام می شود.

 

وی در ادامه گفت: مسابقه «نامه مادر به دختر»، مسابقه ارسال عکس انتخابات، شرکت گسترده در آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن کریم، برگزاري دوره هاي ارتقايي با هدف رشد و کسب آمادگي براي شرکت در مسابقات، تولید نماهنگ «زنگ بارون» و پخش آن از شبکه های سراسری رسانه ملي، برگزاری دوره آموزش کمک های اوليه ويژه خواهران، تولید سه نماهنگ ویژه شهادت سردار سلیمانی، تقدير نمادين از پرستاران، برگزاری کارگاه تربيت فرزند با موضوع اضطراب و استرس در کودکان را می توان بخش دیگری از فعالیت های این کانون معرفی کرد.

 

جشن دختران آقتاب

حجت الاسلام صباغی توليد آثار چندرسانه ای، برگزاري کارگاه بصيرت افزايی، طرح اکرام مادران شهدا، برگزاری نمايشگاه ترنج، برگزاری دوره آموزش رايانه ويژه اعضای کانون، دوره های کمک های اولیه، کارگاه آموزشي آشنايي با مقدمات سبک زندگي اسلامي و تغذيه سالم، برگزاری جشن دختران آفتاب، کارگاه تربيت فرزند با موضوع اضطراب و استرس در کودکان را بخش دیگری از فعالیت های این کانون فعال مسجدی نام برد.

 

مدیر کانون آیت الله حائزی میبدی در مورد برنامه های کانون برای آشنایی بچ های مسجد با فرفه های انحرافی، گفت: انجام فعالیت های اجتماعی، برگزاری کارگاه مجازی «به سوی بي‌نهايت»، برگزاری دوره های نهج البلاغه شناسی و صحیفه سجادیه، برگزاری دوره های اعتقادی و فناوری در این راستا انجام می شود.

 

کمک های مومنانه

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از شیوع بیماری کرونا، عمده فعالیت این کانون به سمت کمک های مومنانه سوق یافت، به طوری که توزیع بسته های معیشتی به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان میان خانواده های نیازمند مورد توجه قرار گرفت و در مناسبت های مختلف توزیع گوشت قربانی، توزیع نان صلواتی و غذای گرم هم در کانون انجام شد.

 

پایان پیام/ 40