مسجد در حال بازگشت به کارکردهای تمدنی خود است/ نباید در مسجد ارکان قدرت شکل بگیرد

مسجد در حال بازگشت به کارکردهای تمدنی خود است/ نباید در مسجد ارکان قدرت شکل بگیرد

تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مسجد بعد از دو دهه در حال بازگشت به کارکردهای تمدنی خود است، گفت: نباید در مسجد ارکان قدرت شکل بگیرد تا با هم رقابت کنند و این خلاف منطق امامت است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: هفتمین برنامه چشمه شنبه شب، ۲۰ فروردین ماه از شبکه افق روی آنتن رفت.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی مهمان برنامه چشمه اظهار کرد: در گذشته مسجد در کنار محل عبادت ، محل حل مشکلات اجتماعی نیز بوده است که متاسفانه بعد جنگ تحمیلی، تاسیس فرهنگسراها، شوراهای حل اختلاف، مراکز مشاوره و شوراهای محلات رقیبانی برای مساجد ایجاد و این امر باعث شد تا کارکرد مساجد در حل مسائل تربیتی کاسته و به جامعه القا شود که مساجد برای حل مسائل جامعه نمی توانند نسخه دهند.

 

وی تاکید کرد: بعد از دو دهه خدمات در شوراهای حل اختلاف مسئولان قضایی به این نقطه رسیدند که این ها باید به مساجد برگشته و جداسازای شوراها از مساجد اشتباه بوده است. اکنون بعد از گذشت دوره 20 ساله مدیران تکنوکرات، مسجد در حال بازگشت به کارکردهای تمدنی خود است.

 

حریزاوی ابراز کرد: امام جماعت بودن یک فن است امامت که روانشناسی خاص و انس عجیبی دارد و باید بتواند با مردم انس بگیرد و مسجد را به دست مردم بسپارد.

 

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد مساجد بوشهر امام جماعت دارند، گفت: متاسفانه کسی مسئولیت امام جماعت را قبول نمی کند زیرا باید به ۱۰ جا پاسخگو بوده و از طرفی حداقلیات زندگی از جمله کرایه رفت و آمد او تامین نمی شود و در این مسئله باید چاره کرد... زیرا دولت در قبال دین مردم مسئول است.

 

حضور روحانیون در نقاط آسیب دیده

 

وی در ادامه بیان کرد: ما 12 آسیب اجتماعی داریم و 1200 نقطه آسیب دیده که سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس خواسته رهبری به حضور روحانیون در پایگاه های اجتماعی و فرهنگی نقاط آسیب دیده اقدام کرده است. برای نمونه در شهرستان نکا امام جماعت یک مسجد با همکار مردم باعث شد تا میزان مصرف و توزیع مواد مخدر در محله کاهش شدید پیدا کند به طوری که کلانتری آن محل به جمع آوری کانکس خود در آن محل اقدام کرد.

 

رونمایی از سند ملی مسجد در برنامه چشمه

حریزاوی ابراز کرد: شعار فعلی سازمان تبلیغات مسجد محله محور و محله مسجد محور است. در سند ملی مسجد در طول 30 سال گذشته با مردم و کسانی که ابتکاراتی در مساجد داشتند مصاحبه شد و ما به یک دانش زیسته رسیدیم.

 

همه باید به وظایف خود در قبال مسجد عمل کنند

 

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: همه باید وظایفشون را در قبال مسجد انجام بدن این درست نیست که تعدادی دستگاه در مساجد سهم دارند ولی پای مسئولیت های خود نیستند. کار خوبی که امسال رخ داد مدیر کل حقوقی سازمان اوقاف تمرکز ماموریت خود در قبال مسجد را به سمت وقف داری و حفاظت منافع آن موقوفه برده اند و مدیریت درونی مساجد را به هیئت امنا و امام جمعه سپردند. متاسفانه به دلیل افتراقی که در بین دستگاه های متولی است باعث شده که جوانان فعالیت های خود را به بیرون از مسجد و تحت عنوان هیئت، باشگاه و ... ببرند.

 

وی افزود: من از اینجا دعوت می کنم همه دستگاه هایی که در مسجد سهم دارند، بیایند به پای سند ملی مسجد و به وظایف شفاف خود عمل کنند و اجازه دهند مردم مسجد را اداره کنند.

 

حریزاوی تاکید کرد: امام جماعت یک عنصر مردمی و به قول رهبری امام جماعت امام طبیعی مسجد است و هیئت امنا، بسیج، کانون های فرهنگی هنری باید حول امام جماعت باشد و نباید در مسجد ارکان قدرت شکل بگیرد تا با هم رقابت کنند و این خلاف منطق امامت است. 

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: نهاد رسیدگی به امور مساجد در 11 استان مرکز دارد و در 20 استان مرکزی ندارد و باید به دستگاه های دیگر واگذار کند. حرف ما این است هر دستگاهی مسئولیت و وظایف خودش را انجام دهد.

 

پایان پیام/ 9