پروژه تبدیل کلیسای «کورا» به مسجد در شورای ایالتی ترکیه تصویب شد

پروژه تبدیل کلیسای «کورا» به مسجد در شورای ایالتی ترکیه تصویب شد

تاریخ انتشار : ۲ آذر ۱۳۹۸
شورای ایالتی ترکیه پروژه تبدیل کلیسای تاریخی ارتدوکس به مکانی برای عبادت مسلمانان را به تصویب رساند. کلیسای کورا از زیباترین ابنیه استانبول است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از «cbn»، شورای ایالتی ترکیه، پروژه تبدیل کلیسای تاریخی ارتدوکس به مکانی برای عبادت مسلمانان را به تصویب رساند.

 

بر اساس این رای، کلیسای بیزانس متعلق به قرن چهارم در ترکیه، تبدیل به مسجد می شود.

 

پس از خدمت به عنوان کلیسا برای بیش از یک هزار سال، کلیسای منجی مقدس (Church of the Holy Saviour ) مانند بسیاری دیگر از مکان های عبادت مسیحیان در بیزانس پس از اینکه این شهر در سال 1453 به دست نیروهای عثمانی افتاد، تبدیل به مسجد شد.

 

اما این كلیسا كه محل تجلیل از نقاشی های بیزانس بود، بر اساس رویکرد سكولار جمهوری جدید كه توسط «مصطفی کمال آتاتورک» پس از شکست و فروپاشی امپراتوری عثمانی در سال 1923 بنا نهاده شد، در سال 1945 به موزه تبدیل شد.

 

این کلیسا ابتدا با نام «کلیسای ناجی مقدس کورا» شناخته می‌شد و آن را روی خرابه‌های کلیسایی دیگر بنا کرده بودند که بیرون از دیوارهای پایتخت سابق امپراتوری روم شرقی، یعنی شهر قسطنطنیه (استانبول امروزی) قرار داشت.

 

کلیسای کورا در استانبول یکی از زیباترین بناهایی است که در که کشور ترکیه وجود دارد و بعد از ایاصوفیه محبوب ترین جاذبه ی استانبول به شمار می رود.

 

پایان پیام/ 7