نقش بسیج در تحقق مسجد تراز/ امتیازات منحصربفرد بسیج مساجد

نقش بسیج در تحقق مسجد تراز/ امتیازات منحصربفرد بسیج مساجد

تاریخ انتشار : ۲ آذر ۱۳۹۸
بسیج مساجد با کمک به کارآفرینی، تحقق اقتصاد مقاومتی، فرصت‌سازی برای مشارکت همه اعضای خانواده، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ... نقشی مهم در احیای کارکردهای مسجد و تحقق مسجد تراز اسلامی ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، فرا رسیدن هفته گرامیداشت بسیج (30 آبان تا 6 آذرماه) فرصتی است مغتنم برای بررسی نقش این نیروی ارزشی در احیای کارکردهای مسجد و تحقق مسجد تراز و مسجد برقرار و در مقابل فرصت سازی های مسجد به عنوان مهمترین پایگاه حضور اجتماعی در جامعه اسلامی برای رشد و اثرگذاری این نیروی مردمی.

مروری بر تاریخ اسلام نشان می دهد مسجد همواره محور مبارزات و تحرکات اجتماعی بوده و هر چه پیش آمده ایم نه تنها این نقش کمرنگ نشده بلکه بر عمق و دامنه آن نیز افزوده شده است چنان که مسجد در دوران معاصر و پیروزی انقلاب اسلامی علیه استبداد داخلی و استکبار جهانی و پس از آن دوران هشت ساله دفاع مقدس نقشی محوری و سرنوشت ساز ایفا کرد؛ پیام انقلاب از منابر مساجد در گوش مردم و شهرها پیچید و نیز از مساجد بود که رزمندگان رهسپار جبهه های نبرد حق علیه باطل شدند.

 

لذا با پیروزی انقلاب اسلامی از آنجا که بدنه اصلی بسیج را مساجد و محلات تشکیل می دهد، سازمانی تحت عنوان سازمان بسیج مساجد و محلات به تصویب رسید و فعالیت های خود را رسماً آغاز کرد. عمق بخشی به انقلاب اسلامی و مقابله با جنگ نرم از اهداف کلی تشکیل این سازمان است. این سازمان سیاست هایی هم چون بصیرت افزایی و ترغیب افراد به مشارکت در حماسه سیاسی، جذب حداکثری اعضای بسیج، عمق بخشی و ارتقاء کیفی حلقه های تربیتی صالحین، تعلیم و ترویج سبک زندگی اسلامی و نهادینه سازی آن در بین جامعه، توجه به آموزش های نظامی (آموزش مقدماتی، آموزش های گردان عاشورا، بیت المقدس و...)، تأثیر جدی بر ناهنجاری ها و آسیب های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را دنبال می کند.

 

بی تردید این نهاد مردمی نقشی موثر در جذب اقشار مختلف به ویژه جوانان به مسجد و فعالیت های مسجدی داشته است.

 

نقش آفرینی پایگاه های بسیج در کارآفرینی و رونق اقتصاد مقاومتی

 

حجت الاسلام «احسان رضایی» در بازدیدی که چندی پیش از پایگاه بسیج مسجد «مفتخر» (واقع در بلوار شهید اندرزگوی تهران) داشت، در این باره اظهار کرد: مساجد، امروز نیز بهترین پایگاه دفاع و حراست از انقلاب اسلامی و کانون نشر مطالبات ولی فقیه هستند.

 

 

 

رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات اظهار کرد: ما باور داریم که بسیجیان بازوان ائمه جماعات در مساجد هستند زیرا مقام معظم رهبری، ائمه جماعات را مدیران مساجد می دانند. تجربه نشان می دهد همکاری و تعامل بسیجیان با ائمه جماعات موجب موفقیت مساجد شده است.

 

وی با بیان اینکه بسیج فرصت تحقق مردم سالاری دینی در بستر مهیای مسجد را فراهم کرده است، گفت: پایگاه های بسیج مساجد منشا تولیدات داخلی و کارآفرینی بسیار در کشور شده اند. برای نمونه اهالی مسجدی در یکی از روستاهای ایلام با اجرای طرحی در زمینه کشاورزی به خودکفایی و پیشرفت های بسیاری رسیده اند.

 

حجت الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: پایگاه های بسیج مساجد در زمینه کمک به کارآفرینی، رونق اقتصاد مقاومتی و کمک به معیشت مردم بسیار موفق بوده اند.

 

مساجد با پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی شهیدپرور شده اند

 

 

 

همچنین، حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی نیز در پیامی که به هفدهمین اجلاس سراسری روز جهانی مسجد در سال جاری صادر کرد، فرمود: «رهبری معظم انقلاب نیز همیشه نسبت به اهمیت مساجد و حفظ این سنگرها تاکید بسیار داشته و هشیارانه فرمودند: «مسجد هسته مقاومت فرهنگی و پایگاه فعالیت های اجتماعی است و اگر این حصار و خاکریز فرهنگی نباشد، همه چیز از دست می رود».

این مرجع تقلید تصریح کرد: اکثریت شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم از بچه‌های مسجدی بودند و این مساجد هستند که با پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی رونق گرفته و شهیدپرور شده اند.

 

ویژگی های منحصربفرد بسیج مساجد

 

 

باید توجه داشت که بسیج مساجد ویژگی هایی دارد که آن را از دیگر اقشار مسجدی متمایز می کند، چنان که این سخن امام خمینی(ره) که فرمودند: «مساجد پایگاه اصلی بسیج است» نشان داد با وجود اهمیت بسیار زیاد دیگر اقشار بسیج مانند بسیج طلاب و دانشجویی و ... اما مساجد کماکان محوری ترین پایگاه برای دفاع از انقلاب و بهترین محل تجمع برای بسیجیانِ پیش قراولان دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی، هستند.

عدم محدودیت زمانی ازجمله این ویژگی ها است، برای مثال بسیج دانش آموزی محدود به ساعات حضور در مدرسه است و در ایام تعطیل فعال نیست اما پایگاه های مساجد تعطیلی بردار نبوده و محدود به زمان نیستند.

فاصله کوتاه پایگاه بسیج مساجد با محل سکونت افراد و اعضاء، همراه شدن فعالیت بسیج مساجد با معنویت نماز جماعت، آئین های مذهبی و جشن ها و عزاداری ها و ... حضور همه اقشار اعم از کسبه، دانشجو، دانش آموز، زن و مرد و ...، امکان حضور اعضا در سنین پایین که فرصت تربیت نیرو و کادرسازی را فراهم می کند، از دیگر وجوه امتیاز بسیج مساجد است.

همچنین، عضویت در بسیج مساجد روحیه بسیجی بودن برای جذب شدن در بدنه بسیج اقشار را فراهم می کند و امکان بسیجی بودن را به همه اعضای خانواده می دهد.

 

بنابر آنچه مرور شد تعبیه نهاد بسیج در بدنه مساجد، ابتکاری است که می تواند به احیای بسیاری از کارکردهای مساجد کمک و مسیر تحقق مسجد تراز اسلامی را فراهم کند.

 

پایان پیام/ 9