نخستين جشنواره «آواهاي آسماني؛ ويژه روستاييان و عشاير کشور» برگزار مي‌شود

نخستین جشنواره «آواهای آسمانی؛ ویژه روستاییان و عشایر کشور» برگزار می‌شود

تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
نخستين جشنواره «آواهاي آسماني؛ ويژه روستاييان و عشاير کشور» با هدف شناسايي استعدادهاي هنري، ايجاد انگيزه مضاعف در ميان نوجوانان و جوانان براي ورود به عرصه فعاليت‌هاي فرهنگي هنري برگزار مي‌شود.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نخستین جشنواره «آواهای آسمانی؛ ویژه روستاییان و عشایر کشور» در رشته‌های «ربناهای قرآنی»، «دعاخوانی و مناجات»، «مدیحه‌سرایی و مرثیه خوانی» ویژه برادران ساکن در مناطق روستایی و عشایری برگزار می شود.

 


این جشنواره با عنایت به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود که فرمودند: «اگر می‌خواهید تلاوت شما از لحاظ تاثیر و ساختن محیط جامعه و تغییر و دگرگونی دل‌ها و جانها موفق باشد، یکی از شرایط مهم و اصلی‌اش این است که خواننده قرآن با مضمون آیه‌ای که می‌خواهید تلاوت کند، کاملا آشنا باشد و طوری بخواند که گویی با صدای خوش خود می‌خواهد آن مضمون را برای مخاطب تصویر و ترسیم کند».



از سوی دیگر یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های تبلیغی و تبیینی مفاهیم ناب اسلامی؛ مردم دیندار، دغدغه‌مند و غیور روستاها و عشایر کشور هستند که با نعمت بزرگ انقلاب اسلامی توجه بیشتری به این عزیزان صورت گرفت. حضور استعدادهای مختلف در بین مردم روستا و عشایر کشور زمینه هرگونه فعالیت فرهنگی که به رقابت گذارده شود را فراهم نموده و موازنه و مسابقه این استعدادها در جای خود بهترین ابزار رشد و بالندگی مستعدین است.



در این راستا دبیرخانه فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری (اداره کل فرهنگی اجتماعی) به منظور شناسایی استعدادهای هنری، ایجاد انگیزه مضاعف در میان نوجوانان و جوانان برای ورود به عرصه فعالیت‌های فرهنگی هنری، جشنواره آواهای آسمانی ویژه روستاییان و عشایر کشور را با مشارکت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی برگزار می‌کند.



بر پایه این گزارش، دبیرخانه جشنواره برای هرکدام از رشته‌های سه‌گانه پشنهاداتی را برای علاقه‌مندان اعلام کرده است که بر این اساس، شرکت‌کنندگان در رشته دعاخوانی و مناجات می‌توانند فرازهایی از دعای 6، 7 یا 44 صحیفه سجادیه، بخشی از مناجات سحر و یا به انتخاب مخاطبان را اجرا کنند. همچنین در رشته مدیحه سرایی و مرثیه خوانی می‌توانند تک‌خوانی از اشعار آیینی در وصف اهل بیت (علیهم السلام) داشته باشند و در بخش ویژه یعنی ربناهای قرآن می‌توانند دعاهایی از قرآن که با ربنا شروع می شوند را اجرا کنند.



بر اساس اعلام دبیرخانه این جشنواره، شرکت در این رویداد برای عموم برادران بالای 10 سال آزاده بوده و داوری آثار در رده‌های سنی به صورت مجزا انجام می‌شود، ضمن اینکه هر شرکت‌کننده می‌تواند در هر رشته یک اثر ارسال کند. همچنین باید ابتدای اثر نام و نام خانوادگی، استان، نام روستا و تاریخ ضبط اثر ذکر شود.


ذکر این نکته ضروری است که بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره و تبصره تعریف شده برای شرکت کنندگان، در صورت انتخاب داوران در یک رشته، از داوری در سایر رشته‌ها حذف می شود.



این گزارش می‌افزاید: فایل های ارسالی باید به صورت تصویری بوده و چهره فرد به طور کامل مشخص بوده و حداکثر زمان اثر 5 دقیقه و حجم اثر حداکثر 50 مگابایت باشد. همچنین ضبط فیلم باید به صورت افقی، بدون هرگونه حرکت، تدوین و استفاده از میکروفن و سیستم صوتی و فقط با صدای عادی فرد شرکت‌کننده باشد.

 



علاقه‌مندان برای ثبت نام و شرکت در جشنواره می‌توانند ضمن رعایت موازین و پوشش اسلامی در تمامی مراحل که از الزامات شرکت در جشنواره است، آثار خود را با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی www.masjed-mr.ir و یا از طریق پیام‌رسان‌های ایتا، گپ، واتس‌اپ، تلگرام به شماره 09032559737 همراه با مشخصات ارسال کنند.



همچنین امکان ارسال لوح فشرده آثار به دبیرخانه جشنواره به نشانی استان مرکزی، اراک، کوی امام علی(ع)، خیابان سوم شعبان، مجتمع فرهنگی هنری آفتاب، کدپستی 3815713911 امکان پذیر است؛ ضمن اینکه امکان ثبت‌نام از طریق لینک www.masajed-mr.ir/page/avaha  نیز ممکن است.


گفتنی است به نفر اول در هر رشته لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال، نفر دوم در هر رشته لوح تقدیر و مبلغ دو میلیون ریال و نفر سوم در هر ر شته لوح تقدیر و یک میلیون ریال هدیه نقدی اهدا می شود.


لازم به ذکر است علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را تا 12 خرداد ماه همزمان با دهه کرامت ارسال کنند.