هشت فايده حضور در مسجد از کلام امام حسن مجتبي(ع)/بازگشت يقين به زندگي با استمرار رفت‌وآمد به خانه‌هاي خدا

هشت فایده حضور در مسجد از کلام امام حسن مجتبی(ع)/بازگشت یقین به زندگی با استمرار رفت‌وآمد به خانه‌های خدا

تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني ضمن گراميداشت ولادت امام حسن مجتبي (ع) به حديثي از آن حضرت در رابطه با فوايد حضور در مسجد اشاره کرد و گفت: اين رفت و آمد به خانه‌هاي الهي در لسان آن امام بزرگوار، هشت فايده براي مومن دارد، از سوي ديگر منجر به بازگشت يقين به زندگي افراد مي شود.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، همزمان با پانزدهمین روز از رمضان‌المبارک مصادف با ولادت امام حسن مجتبی(ع) مراسم سخنرانی و مولودی خوانی ویژه کارکنان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، یکشنبه 28 فروردین در محل نمازخانه ساختمان بهشتی ستاد فهما برگزار شد.



در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» طی سخنانی با اشاره به آیاتی چند از سوره «بقره» اظهار کرد: خداوند در این سوره نسبت به مساله روزه چندین آیه را نازل کرده است، از جمله اینکه می فرماید «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»، همچنین آیه «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ» و در ادامه ناگهان آیه‌ای متفاوت را می‌‌بینیم که فرموده است: «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ». این آیه نکات مختلفی را به نسبت ایامی که در آن قرار گرفته ایم بیان می کند.



رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: گویا این آیه یک جمله معترضه است و می خواهد به این نکته تاکید داشته باشد که مراقبت کنید که نصف این ماه تمام شد و یک نیمه دیگر باقی است، روایت است که درهای رحمت الهی با شروع ماه رمضان باز شده و تا آخرین روز این ماه همچنان گشوده است. البته که رحمت خداوند در ایام دیگر هم هست اما در این مدت به صورت ویژه و خاص است.


وی افزود: با توجه به آیه «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» باید تنها از خداوند طلب کرد به ویژه در این ایام که به نسبت سایر ماهها از جایگاه خاصی برخوردار است. ممکن است برخی از افراد حاجتی داشته باشند و این حاجت یا همان زمان اجابت نشود یا مدتی بعد و یا حتی به شکل دیگر؛ واقعیت آن است که ما در حجاب زمان هستیم اما اگر از خداوند بخواهیم اجابت می فرماید.



حجت الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: «رَمَضَ» در ادبیات عرب به معنای حالتی است که یک سنگ بر اثر تابش خورشید عارض شده و سنگ سوخته و سیاه می شود. رمضان نیز چنین حالتی دارد. اثر مستمر دارد. ما نیز باید چنین باشیم به ویژه در کار مسجدی و جهادی. تعبیر من از کار جهادی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیان کردند به مثابه همان مثالی است که عنوان کردم، مثل آن سنگ که در عین حال که در ظاهر ایستاده است اما تابش نور موجب تغییرش شده و اثرش را گذاشته است.



رئیس ستاد فهما افزود: اکنون فضای خوبی فراهم است باید تلاش کنیم اما برخی اصطلاحا آیه یأس هستند، این در حالی است که امیدوار بودن بسیار بهتر از نا امیدی است؛ نا امیدی از گناهان کبیره است. ما در ستاد فهما با وجودی که از بودجه چندانی برخوردار نیستیم اما همه پای کار ایستادیم و باید قدر فضای مسجد را بدانیم.



وی با اشاره به حدیثی از امام حسن(ع) درباره مسجد تصریح کرد: آن حضرت در مورد ثمرات حضور در مسجد فرمود: «مَنْ أَدامَ الاْخْتِلافَ إِلَى الْمَسْجِدِ أَصابَ إِحْدى ثَمان: آیةً مُحْکَمَةً وَ أَخًا مُسْتَفادًا وَ عِلْمًا مُسْتَطْرَفًا وَ رَحْمَةً مُنْتَظِرَةً وَ کَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى الهُدى أَوْ تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى وَ تَرْکَ الذُّنُوبِ حَیاءً أَوْ خَشْیةً» (هر که پیوسته به مسجد رود به یکى از این هشت فایده مى‌رسد: نشانه‌اى محکم و استوار، دوستى قابل استفاده، علمی کمیاب، رحمتى مورد انتظار، سخنى که به راه راستش کشد، یا سخنى که او را از پستى برهاند، ترک گناهان به خاطر شرم از خدا، ترک گناهان به خاطر خوف از خدا». هرکدام از این عوامل برای سعادت زندگی فرد کافی است.



حجت الاسلام و المسلمین ارزانی با بیان اینکه به «یقین رسیدن» از دیگر نشانه های حضور در مسجد اظهار کرد: تردید انسان را با مشکلات مختلفی مواجه می شود، این حضور مستمر در مسجد انسان را هدایت می کند، گاهی سخنی در مسجد مطرح می شود که فردی را از نابودی نجات می دهد.



وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: آن امام همام با همه عظمت و شرافتی که دارند، غریب هستند. مزار غریبانه ای که در جوار امام باقر(ع) در قبرستان بقیع دارند، به تنهایی اشک از چشمان زائر جاری می کند با این وجود حضرت کریم اهل بیت(ع) هستند و هیچ کسی را ناامید بر نمی گردانند.