بچه‌های مسجد شیخ سعدون با آئین دُم‌دُم، صفای سحرهای قدیمی بوشهر را احیا می‌کنند

بچه‌های مسجد شیخ سعدون با آئین دُم‌دُم، صفای سحرهای قدیمی بوشهر را احیا می‌کنند

تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
صفوي، با اشاره به فعاليت‌هاي کانون فرهنگي هنري کربلا از مسجد شيخ سعدون بوشهر گفت: با هدف حفظ سنت‌هاي مذهبي بوشهر، اعضاي کانون در سحرگاه‌هاي رمضان المبارک اقدام به اجراي آيين «دُم‌دُم سحري» مي‌کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، «یاسر صفوی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) با اشاره به فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری «کربلا» در جوار مسجد «شیخ سعدون» بوشهر به مناسبت ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: یکی از اهداف اعضای کانون حفظ آداب و رسوم و سنت‌های مذهبی بوشهر در ایام مختلف است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری کربلا ادامه داد: در این راستا با فرارسیدن ماه مبارک رمضان آیین «دُم دُم سحری» به همت بچه‌های دو مسجد شیخ سعدون و امام خمینی (ره) در محله کوتی، همچون نقاط دیگر بوشهر اجرا می‌شود.

 

وی گفت: در این آیین سحرهای ماه مبارک رمضان تعدادی از اهل محل جمع شده و با ساز سنتی استان بوشهر به نام «دمام» که در آیین‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند، اشعاری را می‌خوانند. اینکه اسم این مراسم سنتی دُم دُم سحری شده  که احتمالا به دلیل استفاده از همین ساز است.

 

صفوی با بیان اینکه اجرای آیین دُم دُم سحری به مدت حدود یک ساعت به طول می‌انجامد، تصریح کرد: مردم از اجرای این سنت راضی هستند به ویژه قدیمی‌ترها که سالیان سال است که در محل سکونت دارند، علت نیز حس نوستالژیکی است که با اجرای دُم دُم سحری برایشان ایجاد می‌شود. از سوی دیگر مسجد شیخ سعدون در بافت قدیمی بوشهر و کوچه در کوچه‌های قدیمی قرار دارد که خود به خود صفای دیگری به اجرای این سنت دیرینه می‌دهد؛ سنتی که نزدیک به دو قرن قدمت دارد.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: مسجد شیخ سعدون قدمتی به اندازه شهر بوشهر دارد، این مسجد توسط شخصی به همین نام ساخته شد و البته بعدها مورد بازسازی قرار گرفت. کانون فرهنگی هنری کربلا نیز از سال 1385 در مجاورت مسجد کار خود را آغاز و تلاش کرد تا با حضور در فعالیت‌های مختلف از جمله مراسم آیینی مثل دم دم سحری از برنامه‌های فرهنگی مذهبی حضوری چشمگیر داشته باشد.

 

در ادامه می‌توانید بخش‌هایی از ابیاتی که در این آیین سنتی مذهبی اجرا می‌شود را می‌خوانید:

 

لااله الا الله ،محمدیارسوالله ،علیٱیا ولی الله 

 

السلام السلام ،یاشهر رمضان ،یاشهرٱ صیام علیک السلام 

 

هذا شهرٱ مغفره ،یا شهرٱ مبروک علیک السلام .

 

السلام السلام 

 

آمنک لا بالله ،اسکنک الله جنه 

 

رحیم الله لدونه ،جمیعٱ النار والعذاب 

 

السلام السلام 

 

عبادالله ذکرلله ،یرحمکم الله لااله الاالله 

 

تبت الله عمرک تبت الله ذکرک ،یا ایها المسلمون یا ایها المؤمنون 

 

السلام السلام

 

خداوندا تو ستاری

 

همه خوابند توبیداری 

 

به حق خود که بیداری 

 

همه عالم نگهداری

پایان پیام/ 9