شب قدر شبی برای عروج/ شمیم مناجات اولین شب قدر در گیلان

شب قدر شبی برای عروج/ شمیم مناجات اولین شب قدر در گیلان

تاریخ انتشار : ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، شمیم خوش مناجات مومنان به درگاه ایزد منان، فضای شهرستان‌های گیلان را عطرآگین کرد.

خبرگزاری شبستان_گیلان، مائده فلاحتکارضیابری: شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است، خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است، در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد، این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.

 

عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است، در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود، ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند.

 

در نخستین شب قدر مومنان چشمان خود را با آب توبه و العفو شستند و در حالیکه کلام الهی بر دهانشان جاری بود، خواب را بر خود حرام دانستند و تا سحر آواز بخشش سر دادند،‌ مومنان و عاشقان گیل و تالش با قرآن های بر سر افراشته دست‌های خود را به آسمان بلند کردند و با سردادن ندای «العفو» بندگی و تواضع را به درگاه ابدیت عرضه کردند.

 

مردم مؤمن و روزه‌دار شهرستان صومعه‌سرا در نخستین شب از لیالی قدر با حضور در مساجد و بقاع متبرکه برای امام نخست شیعیان عزاداری و با نوای الغوث الغوث دست‌های نیاز خود را بالا بردند و در این شبهای قدر که از هزار شب برتر است از خدای بزرگ طلب مغفرت کردند.

 

غیور مردان و زنان شب زنده دار ماسالی هم در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و ضربت خوردن مولای متقیان، در غم شهادت آن امام همام سوگواری کردند، قرائت دعای جوشن کبیر، ادعیه وارد شده برای قرائت در شب قدر و زیارت عاشورا در کنار قرآن به سر گرفتن و طلب عافیت از درگاه احدیت از بخش‌های نخستین شب از لیالی قدر در این شهرستان بود.

 

شب قدر شب اندازه‌گیری و تعیین ظرفیت‌ها و مقدرات یک ساله است؛ ما هم به همراه همه، زن و مرد، پیر و جوان حتی نوجوانان و کودکان هم به مراسمات این شب به مسجد محل زندگی رفتیم، با چشمانی اشکبار و قلبی محزون و شکسته از درد غفلت و بی خبری، نادم از شکستن عهدی که در شب قدر سال پیش بستیم و در غبار غفلت آن را فراموش کردیم، اما باز به امید بخشش آمدیم بر آستان حضرت دوست.

 

 

«صفیه نیک‌خواه» یکی از مادران صومعه‌سرایی که همراه با فرزندش در ویژه مراسم شب قدر مسجد جعفری حضور پیدا کرد بود اظهار کرد: شب قدر، شبی است که می توان از آن به بهترین نحوه استفاده کرد؛ شب قدر و اعمال آن موجب بیداری روحی انسان خواهد شد اما باید بدانیم که بیدار ماندن ظاهری شرط رسیدن به کمال در شب قدر است و از این رو در روایات به بیدار ماندن در این شب بسیار سفارش شده است.

 

وی گفت: بنابر روایتی از پیامبر(ص)، شب قدر از موهبت‌های خدا بر مسلمانان است و هیچ‌یک از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبوده‌اند و همچنین در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که بهترین ماه‌، رمضان است و قلب ماه رمضان، شب قدر است.

 

این مادر صومعه‌سرایی تصریح کرد: باید از لحظه لحظه ماه مبارک رمضان و به خصوص لیالی پر فیض قدر بهره‌مند شویم تا حسرت این روزهای از دست رفته را نخوریم.

 

وی عنوان کرد: بهتر است خانواده‌ها در این شب‌ها با یکدیگر در مراسمات شب قدر شرکت کنند و تا فرزندان به اهمیت و جایگاه و فضیلت چنین شبی پی ببرند.

 

 

«محمد محمودی» از جوانان ماسال که در مراسم شب قدر مسجد شهدا شرکت کرده بود افزود : براساس منابع اسلامی، شب قدر شب ویژه رحمت الهی و آمرزش گناهان است و شیطان در این شب به غل و زنجیر کشیده شده و درهای بهشت برای مؤمنان باز می‌شوند؛ همچنین از پیامبر(ص) روایت شده است: «هر کس شب قدر را احیا کند و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، همه گناهانش بخشیده می‌شود».

 

وی با بیان اینکه خداوند متعال حوادث یک سال از قبیل زندگی، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چیزهای دیگر را تا شب قدر سال دیگر مقدر می سازد خاطرنشان کرد: شب قدر به عنوان شب توبه و تضرع و التجا به درگاه خداوند است.

 

این جوان ماسالی اظهار کرد: وقتی انسان در جمع دعا می کند  سبب می شود دعا به اجابت نزدیکتر شود و امیدواریم خداوند توفیق درک شبهای قدر را به ما بدهد.

 

 

حجت‌الاسلام«سیدهادی موسوی» اوج معنویت رمضان را شب‌های قدر دانست و اظهار کرد: شب قدر شب نزول بركات است و خداوند به واسطه ولایت حضرت علی (ع) دین خود را كامل و نعمت را بر مردم تمام كرد.

 

امام جمعه ماسال با بیان اینکه شب قدر، شب احیا و قرآن به سر گرفتن و شب عروج و صعود قرآن ناطق یعنی امیرالمومنین (ع) است افزود: شب‌های قدر شب‌های بیداری دل، قلب و فكر و شب‌های ارتباط بیشتر با قرآن و اهل بیت (ع) است.

 

وی با اشاره به اینکه شب‌های قدر فرصت مناسبی برای بخشش، توبه، استغفار و دعا و اوج ضیافت الهی است گفت: شب قدر، شب برکت است و این شب در ماه رمضان است و قرآنی که در این شب نازل شده، برکت است و اینها همه برای کسانی است که می‌خواهند زندگی بابرکتی داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه نباید به سادگی از این شب طلایی عبور کنیم و باید از خدا بخواهیم توفیق بهره‌مندی از این شب را به ما بدهد خاطرنشان کرد: شب قدر فرصت خوبی برای توبه و توجه خدا به ماست.

 

گفتنی است؛ مردم متدین مناطق مختلف غرب گیلان همزمان با شب قدر و شب شهادت امیر مومنان امام علی(ع) با حضور در مساجد و مصلی‌ها ندای الغوث الغوث سر دادند و از درگاه خداوند متعال طلب مغفرت کردند. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هم در شب گذشته میزبان شب زنده‌داران قدر بودند و با برگزاری ویژه مراسم‌های لیالی قدر این شب را تا صبح احیا نگه داشتند.

 

 

پایان پیام/ 526