مساجد گیلان میزبان شب‌زنده‌داران لیالی قدر

مساجد گیلان میزبان شب‌زنده‌داران لیالی قدر

تاریخ انتشار : ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان همزمان با نخستین شب قدر میزبان شب زنده داران لیالی قدر شدند.

خبرگزاری شبستان_گیلان: مراسم احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و اولین شب از لیالی پر فضیلت قدر با حضور پرشور و باشکوه مردم در سطح مساجد شهرستان‌های گیلان برگزار شد،‌ مردم مؤمن و خداجوی گیلان در این شب پرفضیلت در سایه قرآن و با توسل به ائمه معصومین (ع) ندای العفو سر ‌دادند و ضمن نمایش گذاشتن شور بندگی خود از معبود، طلب رحمت و مغفرت کردند.

 

مردم ولایتمدار گیلان در این شب پرفیض تا سحر با ندای «الهی العفو» و «الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب» با معبود خود به راز و نیاز و شب زنده داری پرداختند،‌در این مراسم همچین مردم با نوحه‌خوانی مرثیه سرایان در سوگ شهادت مظلومانه مولای متقیان به سر وسینه زدند و روحانیان نیز به بیان گوشه‌هایی از زندگی آن امام همام و نیز فضائل شب قدر پرداختند.

 

مومنان خداجو از مرد و زن و پیر و جوان همگی به خانه خدا آمده بودند تا با استغفار در درگاه الهی و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، روح خود را از ناپاکی ها و آلودگی ها پاک و تطهیر کنند،‌مردم مومن و خداجوی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در مساجد گرد هم آمدند و با فریاد الغوث الغوث، حوائج خود را از خداوند درخواست کردند.

 

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان نیز با تدابیر اتخاذ شده و با همکاری هیئت امنا و امام جماعت اقدام به برگزاری ویژه مراسم‌های این شب‌های عزیز کردند و میزبان شب زنده‌داران قدر شدند.

 

 

*33کانون فومن میزبان شب زنده‌داران قدر

«یوسف نیک‌انجام» با تسلیت پیشاپیش سالروز شهادت امیرالمومنین(ع) اظهار کرد: مراسم احیاء شب‌های قدر و عزاداری ایام شهادت پیشوای شیعیان، حضرت امام علی (ع)  به همت کانون‌های فومن در مساجد این شهرستان برگزار شد.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن افزود: این مراسم‌ها با تدابیر ویژه شامل مناجات خوانی و قرائت قرآن و ادعیه شب‌های قدر، سخنرانی، مدیحه‌سرایی و قرآن به سر گرفتن بود.

 

وی با بیان اینکه 33 کانون فرهنگی هنری این شهرستان اقدام به برگزاری ویژه مراسم نخستین شب قدر کردند گفت: در 2 شب باقی مانده از لیالی قدر هم این کانون‌های میزبان شب‌زنده داران قدر هستند.

 

نیک‌انجام با بیان اینکه شب های قدر بیش از سایر شب‌های ماه رمضان به جهت نزول قرآن فضیلت و برتری دارد، تصریح کرد: شب های قدر فرصتی برای بازگشتن به سوی حضرت حق و توبه کردن از گناهان و پیمودن راه درست است.

 

وی با بیان اینکه شب قدر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و براساس فرمایش امام صادق(ع) شب قدر، قلب ماه رمضان است خاطرنشان کرد: نباید فرصتی که در این شب‌ها و روزها برایمان فراهم شده است را به راحتی از دست دهیم.

 

 

*برگزاری احیای شب‌های قدر در بیش از 45 کانون صومعه‌سرا

«نوراله صفرپور» با بیان اینکه تقدیر و سرنوشت انسان در طول یک سال در شب های عظیم قدر تعیین می شود اظهار کرد: طبق روایات نقل شده، فضیلت شب قدر از هزار ماه بالاتر است.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا با اشاره به اینکه مهم ترین تفاوت شب قدر نسبت به دیگر ایام سال، تقرب انسان به خداوند است افزود: حضرت علی(ع) بزرگ ترین افتخار خود را بنده خدا بودن می دانست.

 

وی با بیان اینکه همزمان با لیالی پر فیض قدر احیای این شب‌ها در بیش از 45 کانون فرهنگی هنری مساجد شهرستان صومعه‌سرا برگزار می‌شود گفت: قرائت قرآن، دعای جوشن کبیر، اقامه نماز جماعت، زیارت عاشورا، قرآن به سر و مداحی و سخنرانی از جمله برنامه‌های این لیالی در مساجد است.

 

صفرپور تصریح کرد: در اجرای برنامه‌‌های کانون مساجد به ‌ویژه برنامه شب‌های احیاء به دستورالعمل های ستاد کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه می شود.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: رویکرد ما در کانون فرهنگی مساجد این است که با رونق برنامه‌های مذهبی در مساجد می توانیم از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم لذا تلاش می‌شود در شب‌های قدر فضای معنوی مطلوبی برای بهره‌مندی مردم فراهم شود.

 

گفتنی است؛ آیین احیاء شب قدر شامگاه چهارشنبه همزمان با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان با زمزمه الهی العفو، الغوث الغوث و راز و نیاز مردم مومن و روزه دار در مساجد گیلان طنین‌انداز شد.

پایان پیام/ 526