گیلانیان فریادهای انابه «أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیر»ُ را با اشک‌های توبه پیوند زدند

گیلانیان فریادهای انابه «أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیر»ُ را با اشک‌های توبه پیوند زدند

تاریخ انتشار : ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
همزمان با دومین شب قدر، گیلانیان فریادهای انابه «أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیر»ُ را با اشک های توبه پیوند زدند.

خبرگزاری شبستان_گیلان: در بیست‌ویکمین شب ماه مبارک رمضان که دومین شب قدر نام گرفته است، مردم  گیلان قرآن و مفاتیح گشودند و تا سحر، به درگاه یگانه معبود هستی به راز و نیاز پرداختند،‌بندگانی که معبودیت را از افتخارات خود می دانند و با قدر دانستن لحظات شب قدر، تلاش کردند که حق بندگی را به جای آورند تا در مقابل، از ظرف بی نهایت کرم و بخشش الهی بهره برند.

 

شب زنده داران، با یتیمان کوفه همراه شدند و به مظلومیت قرآن ناطق، علی(ع) و به حال دل حسنین(ع) و زینب(س) گریستند، بندگانی که در این شب خداوند را به همه نیکی‌ها و صفات پسندیده اش قسم دادند، قرآن‌ها را به سر گرفتند و از او خواستند رهنمایشان باشد و لحظه‌ای به حال خود رهایشان نکند.

 

مردم استان گیلان فریاد های انابه «أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیرُ» را با اشک‌های توبه پیوند زدند و از خدای بلندمرتبه هستى، بخشنده، منزه و آبرو بخش خواستند به عنوان پناه دهنده انسان، آنها را از آتش جهنم دور بدارد.

 

بسیاری از مردم شهرهای مختلف استان گیلان با شرکت در آئین گرامی‌داشت شب‌های قدر سعی دارند با احیاء روح معنویت و خداشناسی و پرداختن به عبادتی خالصانه با دوری گزیدن از مظاهر زندگی مادی دل و جان را در چشمه الطاف الهی شستشو دهند.

 

ذکر و یاد خدا و تکرار القابش در شب قدر و اشک ریختن و طلب آمرزش کردن به سبب غفلت‌هایی که از یاد معبود شده و گناهانی که از سر غفلت انجام شده، هر گونه ناپاکی و زنگار را از دل آدمی می‌زداید و مانند حصاری، حافظ و نگهبان او در برابر گناهان است.

 

 

* اگر ظاهر شب قدر به نزول قرآن است، حقیقت و باطن آن ولایت علی(ع) و اهل بیت است

حجت‌الاسلام«محمدمهدی راشدی‌نوری» با تسلیت سالروز شهادت امام علی(ع) اظهار کرد: تلاش‌های بیست روزه بندگان خوب خدا برای آمادگی جهت ورود در لیالی قدر با بهره گیری از دو میراث گرانقدر پیامبر اعظم (ص) یعنی قرآن و ولایت امیرالمومنین (ع) است.

 

امام جمعه صومعه‌سرا افزود: چه اینکه شب قدر که شب نزول قرآن است از آنجایی که قرآن و اهل‌بیت‌ از هم جدایی ندارند، شب نزول ولایت نیز هست، اگر ظاهر شب قدر به نزول قرآن است، حقیقت و باطن آن ولایت علی(ع) و اهل بیت است.
 

وی گفت: امیرالمومنین(ع) همان شخصیتی است که به دست عوامل کج اندیش و منحرف و خشونت طلبِ خوارج به شهادت رسیده است، همان فرقه انحرافی که همیشه اسلام و مسلمانان به آن مبتلا بودند، همان گروه منحرفی که امروز حاضرند ذلت سازش و همکاری با صهیونیست ها را بپذیرند ولی شیعیان که پیروان واقعی پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین اند را کافر و مجوس و نابودیشان را فریضه می دانند.

 

حجت‌الاسلام راشدی‌نوری تصریح کرد: شب قدر؛ شبی است که انسان راه طولانی سیر الی الله را یک شبه طی می‌کند و در این شب آدمی بهتر می‌تواند به تهذیب نفس بپردازد چرا که در شب قدر شیاطین در اسارتند و انسان‌ها از شر وسوسه‌های او تا صبح در امان هستند.

 

امام جمعه صومعه‌سرا با بیان اینکه در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود خاطرنشان کرد: انسان با بهره‌‌گیری صحیح از این شب‌های پرفضیلت می‌تواند به اندازه تمام عمر خود از این مجالس استفاده کند.

 

 

* شب قدر فرصتی برای خودسازی است

حجت‌الاسلام«عبدالحسین فنایی» با تسلیت سالروز شهادت امام علی(ع) اظهار کرد: بهترین کار در ماه مبارک رمضان و به ویژه شب‌های قدر توبه است و توبه واقعی و نصوح سبب می‌شود تا انسان زمینه دریافت برکات را در خود ایجاد کند.

 

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن افزود: دعا و مناجات و راز و نیاز با خدا از دیگر اعمال این شب‌ها است و در شب قدر که شب بازگشت از بیراهه به صراط مستقیم الهی است فرصتی فراهم می‌شود تا انسان خدا را صدا زده و با بهره گیری از دعا و مناجات، با خدا ارتباط برقرار کند.

 

وی گفت: شب قدر فرصتی برای خودسازی است، در چنین شبی راه تکامل انسان هموار می‌شود و شکوه بندگی و تجلی ایمان به اوج خود می‌رسد.

 

حجت‌الاسلام فنایی تصریح کرد: در شب نزول قرآن، امور خیر و شر مردم، ولادت، مرگ، روزی، طاعت، گناه و خلاصه هر حادثه‌ای که در طول سال متناسب با اراده، دعا و قابلیت انسان باشد، مقدر می‌شود.

 

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن خاطرنشان کرد: شب قدر برای بیدار شدن است نه بیدار ماندن و تا می‌توان باید از فضیلت‌های این شب بهره برد.

 

گفتنی است، خوب است که در این شب‌های بزرگ از امور معنوی غافل نشویم و نگذاریم شب‌های قدر همچون سایر شب‌ها بگذرد و ما همچنان غرق در ناپاکی‌ها باقی مانده و از برکات این لحظه‌های شکوهمند و شیرین بی بهره بمانیم.

پایان پیام/ 526