لزوم امر به معروف و نهی از منکر به طور گروهی/ مردم بدون بصیرت و انگیزه نمی توانند تحرک داشته باشند

لزوم امر به معروف و نهی از منکر به طور گروهی/ مردم بدون بصیرت و انگیزه نمی توانند تحرک داشته باشند

تاریخ انتشار : ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: مردم باید ساماندهی شوند زیرا امر به معروف و نهی از منکر یک حرکت گروهی و اجتماعی است. چراکه مردم بدون بصیرت و انگیزه نمی توانند تحرک داشته باشند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه در شبکه افق سخنرانی پرداخته و ضمن تسلیت شهادت امیر مومنان علی (ع) گفت: شهادت امیر مومنان علی (ع) یک فاجعه هولناک در زمان ایشان و حال حاضر است؛ چراکه واقعا مومنین دچار استیصال شدند. اولیای الهی دچار غربت بودند زیرا که مردم در آن دوران احساس مسئولیت در مقابل ولایت نمی کردند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: ولایت در پی فریب و نیرنگ مردم نیست و مسیر را به خود مردم واگذار می کنند. در واقع در زمان امیرالمومنین علی (ع) مردم در مقابل معاویه سستی کردند و سلطه مستکبر را بر ولایت امیر مومنان امام علی (ع) که از کرامت و آزادی برخوردار بودند را ترجیح دادند.


استاد حوزه علمیه در خصوص جمعی بودن امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: مردم باید ساماندهی شوند زیرا امر به معروف و نهی از منکر یک حرکت گروهی و اجتماعی است. چراکه مردم بدون بصیرت و انگیزه نمی توانند تحرک داشته باشند. اساسا برای حکومت امام زمان (عج) باید روش جامعه تغییر پیدا کند. در واقع مردم باید به قسط قیام کنند. زیرا از یک طرف قدرت دارای طمع و زورگویی است و از سوی دیگر احتمال دارد که مردم سستی کنند.


استاد حوزه علمیه در خصوص راه حل برای حکومت امام زمان (عج) افزود: باید یک حلقه میانی بین امام زمان (عج) و امت اسلامی برقرار شود این گروه برگزیده از بقیه مردم قوی تر و امام را بهتر درک می کنند و برای امام فداکاری بیشتری انجام می دهند.

 

وی ادامه داد: افراد حلقه میانی سازماندهی کننده مردم هستند در بین مردم انگیزه، علاقه به دین و بصیرت ایجاد می کنند. در زمان امیر مومنان امام علی (ع) مالک اشتر و عمار یاسر بودند با شهادت این دو نفر بین مردم و امیر مومنان امام علی (ع) فاصله زیادی ایجاد شد هر چند ایشان در بین مردم زندگی می کردند. زیرا آسیب از طریق قدرتمندان زورگو ایجاد می شود چرا که همیشه آنها مکر و سنت شکنی می کنند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان گفت: در زمان حضرت مهدی (عج) این یاران هستند که دولت ایشان را تشکیل می دهند و به واسطه وجود همین افراد بصیرت برای مردم فراهم می شود. با رفتار، منش و گفتار مسئله را برای مردم تبیین می کنند تبیین حق کار بسیار سخت و دشواری است.  

 

استاد حوزه با استناد به سوره منافقین ادامه داد: در زمان پیامبر اسلام (ص) فردی می خواست در مردم دو قطبی ایجاد کند این روش حرام و خداوند متعال منافقین را رسوا می کند. متاسفانه در جامعه ای که دچار دو قطبی هست مسئول خوب پیدا نخواهد شد.


وی در خصوص شهید سرادر سلیمانی گفت: ایشان دلیل حقانیت انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب بودتد. شهدای انقلاب امام راحل (ره) را به مردم معرفی کردند در واقع مردم امام خمینی (ره) و انقلاب را با شهدا شناختند. 

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام زمان (عج) انتظار دارد که یارانش تحمل مظلومیت را داشته باشند و با مردم کریمانه برخورد کنند و صفات سعه صدر را دارا باشند. این افراد در حلقه میانی می توانند امیر مومنان امام علی (ع) و امامت را از غربت بیرون بیاورند. آنها هیچگونه طغیان نمی کنند.

پایان پیام/ 487