نقش مسجد برای آزادی قدس شریف راهبردی و همچون جنبش نرم‌افزاری قدرتمند است

نقش مسجد برای آزادی قدس شریف راهبردی و همچون جنبش نرم‌افزاری قدرتمند است

تاریخ انتشار : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني، ضمن گراميداشت روز جهاني قدس و نقش مساجد در راستاي تنوير افکار عمومي جهان نسبت به مساله فلسطين اظهار کرد: مسجد براي آزادي قدس شريف به مثابه يک راهبرد و جنبش نرم‌افزاري قدرتمند است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به اقدام امام خمینی (ره) در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی «قدس» اظهار کرد: حمایت از مردم فلسطین و رساندن صدای قدس شریف به جهانیان، مرهون این نامگذاری تاریخی است که هرساله موجب می‌شود مسلمانان و حتی پیروان ادیان دیگر به دفاع از حق پایمال شده فلسطینیان، در عزیزترین ماه خدا یعنی ماه مبارک رمضان با زبان روزه اعتراض خود را به شکلی رسا نسبت به اشغال قدس بیان کنند.



رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: اکنون بیش از چهار دهه از آن زمان می‌گذرد و در سایه وحدت میان امت اسلام؛ هیمنه جعلی ابرقدرت‌ها در هم شکسته و امروز همه می‌دانند که قدس شریف سرزمینی متعلق به فلسطینیان است که از سوی رژیم غاصب صهیونیستی به تصرف در آمده است.



حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی اظهار کرد: از سوی دیگر آنچه که بیش از هرچیز دیگری نسبت به مساله قدس آزاردهنده است سکوت جامعه جهانی در برابر این سطح از نارضایتی و اعتراضات گسترده ملل مختلف در محکومیت اسراییل است، گویی که برخی مراجع بین‌المللی نظاره‌گرانی هستند که تنها در پاره‌ای از موضوعات و موارد به صدور یک بیانیه بسنده می‌کنند.


وی در بخش دیگری از مباحث خود افزود: باید به این نکته توجه داشت که وجه مشترکی که بیش از پیش منجر به شکل‌گیری یک اعتراض جمعی میان ادیان مختلف توحیدی نسبت به اشغال فلسطین شده، مساله مسجدالاقصی است که مورد احترام مسلمانان، مسیحیان و یهودیان بوده اما بارها هتک حرمت شده است. در واقع پیروان هرکدام از این ادیان بر نمی‌تابند مسجدی که با تاریخِ دین و گفتار پیامبرشان گره خورده است، اینگونه مورد هجمه و حمله قرار گیرد.



رئیس ستاد فهما در ادامه به تاثیر مساله اتحاد میان مسلمین در آزادی قدس شریف اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»، همین آیه کفایت می‌کند تا امت اسلام فارغ از اینکه از چه کشور، نژاد، گویشی باشند برای حل این موضوع با نگاهی واحد وارد میدان شده و مطالبه‌ای استوار را در سطح جهانی برای آزادی قدس مطرح کرده و به جِد پیگیر تحقق آن باشند.



حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با بیان اینکه در راستای تحقق این هدف والا، مساجد به عنوان یگانه پایگاه مشترک میان همه مسلمانان می‌تواند نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی بین نسل‌های مختلف به ویژه قشر جوان مسلمان ایفا کنند، افزود: اگر جوان بداند که در دنیای امروز که از هر گوشه‌اش نوای آزادی و احترام به حقوق بشر به گوش می‌رسد چه واقعیت‌های تلخی نهفته و در مقابل دین مبین اسلام نسبت به انسان اعم از جایگاه فردی و یا اجتماعی او چه ارزش والایی را قایل شده است، نگرش اصیل دینی خود را بازیافته و از این سرچشمه نامنتاهی اقدام به دفاع از آرمان‌های قدس شریف می‌کند.



وی تصریح کرد: مسجد برای آزادی قدس شریف به مثابه یک راهبرد و جنبش نرم‌افزاری قدرتمند است؛ وظیفه ما این است که مطالبات و فرهنگ دینی خود را در سطح ملی و بین‌المللی از تریبون مسجد اعلام کنیم؛ اینگونه است که همبستگی با مردم فلسطین و شکل‌گیری اتفاق جدی در راستای احقاق حق این مردم در آینده نزدیک ایجاد خواهد شد.



حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه به برخی از فعالیت‌های ستاد فهما به مناسبت روز جهانی قدس اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی پویش‌های مختلف چند زبانه در فضای مجازی، اجرای سرود، ساخت نماهنگ، تنها بخشی از اقدامات فرهنگی اعضای کانوهای مساجد به مناسبت روز قدس است؛ بخش دیگری از ویژه‌برنامه‌ها به نام روز قدس و با هدف حمایت از مردم نیازمند بروز و ظهور پیدا می کند که از جمله آنها می توان به توزیع بسته‌های معیشتی به همت مسجد و اعضای کانون‌ها اشاره داشت.



حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در پایان ابراز امیدواری کرد: مساله قدس شریف با وحدت مسلمانان، دیگر یک مساله لاینحل باقی نماند و این سرزمین که به تعبیر امام خمینی (ره) پاره تن جهان اسلام است، از زیر یوغ مستبدان و غاصبان صهیونیستی رهایی یابد.

پایان پیام/ 9