از محاصره صدها نمازگزار در مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها تا پناه دادن مسجد جامع سلیمانیه به فقرا

از محاصره صدها نمازگزار در مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها تا پناه دادن مسجد جامع سلیمانیه به فقرا

تاریخ انتشار : ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
محاصره صدها نمازگزار در مسجد الاقصی توسط نظامیان صهیونیستی، پناه دادن مسجد جامع سلیمانیه به فقرا و درراه‌ماندگان و رد درخواست تعطیلی مسجد «پساک» در دادگاه عالی فرانسه ازجمله اخبار مساجد جهان در هفته‌ای که گذشت، است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در هفته ای که گذشت.

 

محاصره صدها نمازگزار در مسجد الاقصی توسط نظامیان صهیونیستی

 

 

 

به نقل از خبرنگار شبکه العالم در قدس اشغالی گزارش داد نظامیان رژیم صهیونیستی همچنان به محاصره نمازگزاران فلسطینی در مسجد مبارک الاقصی از جمله در مسجد القبلی، مسجد مروانی، قبه الصخره و باب الرحمه ادامه می دهند.

 

وی افزود شمار زیادی از نمازگزاران و حامیان، داخل مسجد الاقصی و صحن های آن در محاصره نظامیان اشغالگر قرار دارند و نمی توانند از مسجد خارج شوند.

 

خبرنگار شبکه العالم اظهار کرد: نیروهای صهیونیست پس از پایان یافتن نماز جماعت صبح، به صحن های مختلف مسجد الاقصی هجوم بردند و به سمت نمازگزاران گلوله پلاستیکی و گاز اشک آور پرتاب کردند، چه نمازگرارانی که داخل مسجد بودند و چه کسانی که خارج آن بودند. نیروهای رژیم اشغالگر همچنین به کودکان، زنان و افراد مسن هجوم بردند و به آنان تعدی کردند.

 

خبرنگار العالم تصریح کرد این نیروها همچنان نزدیک باب المغاربه، یکی از ورودی های مسجد مبارک الاقصی، مستقر هستند که نزدیک مسجد القبلی است.

 

وی افزود نظامیان صهیونیست پنجره های مسجد القبلی را شکستند و به سمت نمازگزارانی که داخل مسجد محاصره شده بودند، بمب های صوتی پرتاب کردند. نمازگران و حامیان مسجد الاقصی همزمان با هجوم نظامیان صهیونیست شعار الله اکبر سر می دادند

 

دادگاه عالی فرانسه درخواست تعطیلی مسجد «پساک» را رد کرد

 

 

 

 

به نقل از الجزیره، عالی ترین دادگاه اداری فرانسه روز سه شنبه (6 اردیبهشت ماه) درخواست وزارت کشور برای تعطیلی یک مسجد در شهر پساک در جنوب غربی این کشور را به مدت شش ماه رد کرد.

 

دفتر محلی وزارت کشور در 14 مارس مسجد را به بهانه «ترویج اسلام رادیکال، تحریک نفرت و توجیه تروریسم» تعطیل کرد.

 

یک دادگاه اداری محلی پس از 10 روز تعطیلی را مسدود کرد، تصمیمی که دولت علیه آن تجدید نظر کرده است.

 

روز سه‌ شنبه، شورای ایالتی درخواست تجدیدنظر را رد کرد و طبق آنچه در یک سند قضایی آمده بود، تعطیلی را «نقض شدید و آشکارا غیرقانونی آزادی عبادت» تلقی کرد.

 

این اولین باری است که دادگاه تصمیم دولت مبنی بر بستن یک مسجد را بر اساس «یادداشت سفید»، سندی که توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه تهیه شده و گروه‌های حقوق بشر و حقوقدانان گفته ‌اند که آزادی‌های دموکراتیک را نقض می‌ کند، تأیید نمی‌کند.

 

از جمله اتهامات اولیه مسجد پیسک، انتشار دیدگاه‌های طرفدار فلسطین در شبکه‌های اجتماعی است که دولت ادعا می‌ کند «یهود ستیزانه» است، یا پیام‌هایی در حمایت از شخصیت‌ها و سازمان‌های «ترویج اسلام افراطی» منتشر می کند.

 

سوین گیز، وکیل این مسجد گفت: «هیچ چیز در این پرونده ارتباط بین فعالیت های مسجد و تحریک به تروریسم را ثابت نمی کند.

 

وی افزود: مسجد پساک یک عبادتگاه آزاد و آرام است و اعضای آن در دو جلسه با تجمع در مقابل دادگاه ها به دفاع از وی پرداختند.

 

گیز به رویترز گفت: «این تصمیم یک سابقه قانونی ایجاد می ‌کند که بسته شدن پی در پی مساجد را که در چند ماه گذشته شاهد بودیم، کند می‌ کند» و برهمین اساس ما امیدواریم این نشانه ‌ای از آرامش باشد.

 

اقامه نماز شب در مساجد مصر از شب بیست و هفتم ماه رمضان

 

 

 

به نقل از الغد، وزارت اوقاف مصر اعلام کرد: نماز تهجد یا شب از شب بیست و هفتم ماه رمضان هر شب تا پایان ماه رمضان در مساجد اقامه می شود.

 

این وزارتخانه افزود: تمامی مساجدی که در آن نماز جمعه برگزار می شده است، نماز تهجد را برگزار می کنند و این نماز از شب پنج شنبه تا پایان ماه رمضان در مساجد اقامه می شود.

 

وزارت اوقاف مصر تاکید کرد: با توجه به درخواست کمیته بحران کرونا، امسال مراسم اعتکاف در مساجد برگزار نمی شود.

 

این وزارتخانه افزود: امیدواریم ماه رمضان سال آینده تمامی محدودیت ها برداشته شود و بلا و بیماری از کشور رخت بندد.

 

وزارت اوقاف مصر در ادامه از تمامی مدیریت های وابسته به مساجد خواست تا تمامی امکانات را برای برگزاری نماز تهجد در سر زمان خود برگزار کنند و ائمه مساجد این به حضور به موقع در مساجد توجه داشته باشند.

 

تهجّد به معنی شب زنده داری برای عبادت است. نماز تهجد نمازی را می‌نامند که در شب اداء می‌شود و وقتش بعد از فراغت از نماز خفتن شروع وتا به طلوع فجر ادامه دارد. نماز تهجد را با نام‌های متعددی یاد کرده‌اند، من‌جمله: صلاة اللیل/ نماز شب، قیام اللیل/ شب‌بیداری، صلاة التطوع باللیل/ نماز نفل شبانه، صلاة السحر/ نماز سحر، نماز پاکان، نماز کرّوبیان و نماز انبیا و غیره.

 

نماز تهجد در برابر دیگر نماز‌های نفل اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا نوافل دیگری نداریم که مثل نماز تهجد به مدت یک‌سال بر همه فرض شده باشد، یا بر شخص پیامبر فرض باشد، یا نزد بعضی ائمه هنوز هم فرضیتش بر همه باقی باشد. البته این تنها دلیل بر اهمیت تهجد نیست بلکه خود رسول اکرم صلّی الله علیه‌وسلّم در مورد نماز تهجد نسبت به دیگر نوافل بیشتر تأکید و ترغیب کرده و فضایل ویژه‌ای بیان فرموده است.

 

مسجد جامع سلیمانیه، پناهگاه فقرا و در راه ماندگان

مسجد جامع سلیمانیه یا مسجد شیخ احمد 6 هزار متر مربع مساحت دارد. ظرفیت این مسجد در سال 1784 میلادی از سوی ابراهیم پاشا تا بیش از دو هزار نفر افزایش یافت.

 

مسجد جامع سلیمانیه، نخستین مسجد این شهر بوده که بنا شده است و از مساجد تاریخی به شمار می رود و مرقد شیخ  احمد نیز در این مکان است.

 

مسجد جامع سلیمانیه سال هاست که به مکانی برای کمک به فقرا، پناهندگان و در راه ماندگان تبدیل شده است و وعده های غذایی اعم از مرغ و برنج میان فقرا توزیع می کند.

 

 

مسجد جامع سلیمانیه در ماه رمضان به چهار هزار نیازمند فارغ از هر گونه وابستگی دینی و مذهبی وعده های افطاری می دهد.

 

در روزهای عادی به غیر از ماه رمضان، میان یک هزار و 500 نیازمند غذا توزیع می کند.

 

مسجد جامع سلیمانیه بخشی از بودجه خود را به غذای نیازمندان و خرید مواد غذایی اختصاص می دهد و به رمز انسان دوستی تبدیل شده است.

 

 

بنابراین گزارش، چهار نفر به طور دائم در آشپرخانه کار می کنند و مدت هشت سال است که کار می کنند و نیروهای داوطلب نیز به آنان کمک می کنند.

 

لطیف، یکی از آشپزهای این مسجد گفت: ساعت کار خود را از 6  و نیم صبح آغاز می کنم و تا ده شب در روزهای ماه رمضان کار می کنیم و روزانه 110 کیلو برنج و 35 کیلوگرم لوبیا و بیش از 280 کیلوگرم مرغ می پزیم و میان نیازمندان توزیع می کنیم.

ام احمد از استان نینوا در این باره گفت: دو سال است که برای سیر کردن سه کودکم به این مسجد می آیم و غذا می گیرم.

 

وی افزود: بعد از وفات همسرم با وجود کار در منازل مردم خرج خانه کفافمان نمی کند و برای همین برای گرفتن غذا به این مسجد می آیم.

 

این مسجد دومین مسجد بزرگ شهر استانبول محسوب می‌شود که یکی از نمادهای این شهر نیز می‌ باشد.

 

تکمیل پروژه توسعه مسجد النور در نیجریه تا آوریل ۲۰۲۳

 

 

 

به نقل از «constructionreviewonline»، به گفته مرکز بین المللی فرهنگ و آموزش اسلامی  در ابوجا، نیجریه، پروژه توسعه مسجد النور با هزینه برآورد شده 4 میلیارد نایرا (واحد پول نیجریه) در آوریل 2023 به پایان خواهد رسید.

کبیر کابو، مدیر کل مرکز بین المللی فرهنگ و آموزش اسلامی با ارائه گزارش پیشرفت و بازرسی پروژه مسجد این خبر را اعلام کرد.

این پروژه که شامل توسعه طبقه همکف، طبقات اول و دوم تاسیسات و همچنین امکاناتی مانند آسانسور و پله برقی به منظور اسکان بیشتر نمازگزاران است در آوریل 2020 با تاریخ اتمام تعیین شده دسامبر 2022 آغاز شد.

ابتدا هزینه ای معادل  3.15میلیارد نایرا برای تکمیل این مسجد اعطا شد اما این هزینه تقریباً 900 میلیون نایرا افزایش یافت که نتیجه آن شامل افزایش امکانات دیگری مانند بیل مکانیکی، آسانسور، روشنایی، پنل های خورشیدی و غیره است که به بهبود محیط و عملکرد تسهیلات کمک خواهد کرد.

کابو توضیح داد که آنها تاکنون حدود 2 میلیارد نایرا جمع آوری کرده و حدود 800 میلیون نایرا برای این پروژه هزینه کرده اند.

 

اهمیت طرح توسعه مسجد النور

به گفته کیاری که رئیس کمیته مشورتی مرکز بین المللی فرهنگ و آموزش اسلامی است، پروژه توسعه مسجد النور با افزایش تعداد مسلمانان تحصیلکرده و آگاه که مشارکت اجتماعی دارندبه ساخت کشور کمک خواهد کرد.

وی همچنین هدف از اجرای این طرح را تضمین مشارکت جوانان دانست که بیش از 70 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، عنوان کرد و گفت: جوانان برای یادگیری و تعامل با جامعه نیاز به حمایت دارند.

عیسی پانتامی، وزیر ارتباطات و اقتصاد دیجیتال در مورد اهمیت مسجد به عنوان مرکز اتحاد و پیشرفت مسلمانان صحبت کرد.

 وی تصریح کرد که مساجد در طول تاریخ نقش مهمی در توسعه فرهنگ و معارف اسلامی داشته اند.

 

خیریه رمضانی مسجد فرانکفورت به پناهندگان اوکراینی تعلق گرفت

 

 

 

 

به نقل از «arabnews»،مسجد فرانکفورت تصمیم گرفته است خیریه ماه مبارک رمضان را به پناهندگان اوکراینی اختصاص دهد تا آنها زندگی بهتری در این روزها داشته باشند.

از زمان شروع جنگ در اوکراین میلیون ها نفر از این کشور فرار کرده اند که بسیاری از آنها مردمی از خاورمیانه هستند.

مسجدی در شهر فرانکفورت آلمان تمام تلاش خود را می کند تا ماه مبارک رمضان خوبی را برای آنها فراهم کند.

 مسجد ابوبکر در محله هاوزن قرار دارد و یکی از حدود 50 مسجد در فرانکفورت است.

این مسجد از زمانی که در سال 2007 ساخته و افتتاح شد، شاهد چندین بحران بوده است.

محمد سدادی، یک مراکشی 51 ساله آلمانی که مدیر مسجد است، همه این بحران ها را به یاد می آورد. او با اولین بحران پس از حملات 11 سپتامبر مواجه شد.

سدادی و همکارانش یک سال قبل از حملات 11 سپتامبر مجوز ساخت این مسجد را دریافت کرده بودند اما اکنون به دلیل افزایش اسلام هراسی مطمئن نبودند که آیا این مسجد را بسازند یا نه.

او به عرب نیوز گفت: سیاستمداران محلی از جمله شهردار فرانکفورت با ما دیدار کردند و به ما گفتند که اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به ساخت این مسجد است.

سدادی در سال 1990 به عنوان دانشجو به فرانکفورت آمد. در سال 1992، او به گروهی از دانشجویان مسلمان پیوست که به طور منظم برای بحث و  نیایش گرد هم می آمدند.

او مدت زیادی بود که به دنبال ساختمان مسجد بود . در سال 1996 این گروه ملکی را در هاوزن خریداری کرد.

سدادی گفت: ما در آن زمان دو هدف عمده داشتیم: جمع آوری کمک های مالی برای ساخت یک مسجد و شناخت محله.

این مسجد شامل دو طبقه با فضایی برای پذیرایی از بیش از 1000 نمازگزار در سال 2007 به پایان رسید و افتتاح شد.

هنگامی که کرونا در سال 2020 شیوع پیدا کرد، مسجد درست قبل از ماه رمضان با بحران دیگری روبرو شد زیرا نمازخانه‌های آن با ظرفیت کامل کار نمی‌کردند.

آخرین بحران نیز جنگ در اوکراین بوده است. برای سدادی و همکارانش، این موضوع غافلگیرکننده بود.

مسجد فرانکفورت تصمیم گرفت خیریه ماه مبارک رمضان را به پناهندگان اوکراینی اختصاص دهد تا آنها زندگی بهتری در این روزها داشته باشند.

در همین راستا نشست ویژه اعضای 9 مسجد در فرانکفورت برگزار شد. شرکت کنندگان آن تصمیم های متعددی گرفتند تا به کمک کسانی که به آن نیاز دارند بیایند.

از زمان شروع جنگ بیش از 5 میلیون پناهنده اوکراین را ترک کرده اند و بیش از 360000 نفر به آلمان آمده اند.

 

واکنش حماس به ادعای لاپید در مورد اتفاقات مسجد الاقصی

 

 

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، فوزی برهوم سخنگوی حماس تاکید کرد که اظهارات لاپید مبنی بر اینکه حماس و جهاد اسلامی مسئول اتفاقات اخیر در مسجد الاقصی هستند، تلاشی واضح و روشن از سوی دولت اشغالگر برای شانه خالی کردن از مسئولیت خود در قبال تجاوزات اخیر علیه این مسجد مبارک و نمازگزاران فلسطینی است.

 

برهوم تصریح کرد که این اظهارات به معنی بی‌حرمتی آشکار به مقدسات فلسطین به ویژه پس از محکومیت‌ گسترده حملات اشغالگران اسرائیلی در شهر قدس در محافل بین المللی و انتقاد از سیاست‌های نژادپرستانه و تجاوزکارانه این رژیم و حملات وحشیانه علیه مقدسات اسلامی و مسیحی قدس است.

 

وی تاکید کرد که مقاومت در برابر رژیم اشغالگر به موجب تمامی قوانین بین‌الملل و ادیان آسمانی، حقی مشروع است و ملت فلسطین یکپارچه به مبارزه و مقاومت تا تحقق اهداف خود اعم از آزادی، بازگشت به این سرزمین و تعیین سرنوشت خویش ادامه می دهد.

 

میزبانی مسجدالنبی(ص) و روضه شریفه از ۱۵ میلیون زائر در ماه رمضان

 

 

به نقل از شفقتنا عربی، مسجد النبی(ص) و روضه شریفه در مدینه منوره از اول ماه رمضان از 15 میلیون نمازگزار و زائر استقبال کرده است.

 

ریاست عمومی امور مسجد النبی (ص) اعلام کرد: مسجد رسول الله(ص) از اول ماه رمضان پذیرای 14 میلیون، 772 هزار و 46 نمازگزار بوده است.

 

ریاست عمومی مسجدالنبی(ص) گفت: بیش از 944 هزار و 355 زائر و مصلی در روضه شریفه به زیارت پرداخته اند.

 

مسجدالنبی(ص)، 229 باب داخلی و خارجی و 10 مناره دارد و مسجد النبی یا مسجد نَبوی یا مسجد پیغمبر، یکی از سه مسجد مهم مسلمانان در کنار مسجدالحرام و مسجد الاقصی است. همچنین چون آرامگاه پیامبر اسلام در آن واقع شده‌است به حرم محمد یا حرم نبوی نیز مشهور است و از زیارتگاه‌های مهم مسلمانان به ‌شمار می ‌رود.

 

مسجد نبوی مسجدی تاریخی در مدینه است که در خاور شهر مدینه بنا شده‌است. این مسجد را پیامبر اسلام در سال نخست هجری و در نخستین روزهای ورود به مدینه به دست خود و به همراهی مهاجرین و انصار ساخت. آرامگاه پیامبر اسلام، که در منزل او واقع بود، پس از توسعه مسجد در آن قرار گرفت.

 

سفره افطاری مسجد «لافیگا» در جنوب اسپانیا

 

 

 

به نقل از آناتولی، کمال اوزدال، مدیر کل جمعیت ترکیه ای «صدقه تاشی» گفت: سفره افطاری در مسجد «لافیگا» در منطقه اندلسی جنوب اسپانیا پهن شد.

 

وی افزود: در راستای اجرای برنامه های رمضانی جمعیت صدقه تاشی، به جمعی از مسلمانان حاضر در این مسجد افطاری داد.

 

کمال اوزدال گفت: مسلمانان ساختمان این مسجد را خریداری کردند و این مکان به مسجد تبدیل شد.

 

وی تاکید کرد: جمعیت صدقه تاشی 150 هزار یورو برای خرید زمین و ساختمان این مسجد هزینه کرد.

 

بنابراین گزارش، علاوه بر اقامه نماز در این مسجد، اطلاعات دینی به جوانان و دوستداران دین اسلام ارائه می شود.

 

هندوهای افراطی مقابل مسجدی در دهلی نو به مسلمانان حمله کردند

 

 

به نقل از عربی 21، در حالی که خشونت های جمعی در هند بیداد می کند، بسیاری بیم دارند که این کشور تحت رهبری نخست وزیر نارندرا مودی، رهبر حزب ملی گرای هندو حاکم، به طور فزاینده قطبی شود.

 

بر همین اساس، ویدیوهای منتشر شده نشان می دهد که هندوها با تفنگ و شمشیر در مقابل مسجدی در دهلی نو، پایتخت هند، تجمع کرده اند.

 

هندوهای افراطی مقابل مسجد ساعت ها ایستاده اند و به جشن پرداخته اند و پس از آن در هنگام غروب آفتاب عده ای دیگر از هندوهای افراطی با شمشیر و اسلحه به سمت مسجد دهلی نو آمده اند و شعارهای ضد اسلامی سردادند. مسلمانان در هند تحت آزار و تبعیض تحت رهبری حزب حاکم قرار دارند.

 

طی چند سال گذشته، اسلام ‌هراسی و حمله به مسلمانان در هند به بهانه‌ های مختلف افزایش یافته است و گروه‌های تندرو هندو سعی کرده و می ‌کنند تا تصویری نامناسب از مسلمانان در این کشور ارائه کنند.

 

مراسم اعتکاف دهه آخر ماه رمضان در مسجد کوفه

 

به نقل از موقع مسجد الکوفه، مراسم معنوی اعتکاف امسال در دهه آخر ماه رمضان در مسجد کوفه برگزار می شود.

 

تولیت مسجد کوفه تمامی امکانات را برای معتکفین از جمله، خواب و وعده های افطاری و سحری فراهم کرد.

 

یادآوری می‌ شود؛ مسجد جامع کوفه، از مساجد بزرگ جهان اسلام است که نزد شیعیان، چهارمین مسجد مهم بعد از مسجدالحرام، مسجدالنبی و مسجدالاقصی محسوب می شود و همچنین یکی از قدیمی ‌ترین و مهمترین آثار زیارتی شهر کوفه به شمار می ‌آید.

 

 

 

 

مراسم سوگواری شهادت حضرت علی(ع) در مسجد کوفه

 

به نقل از موقع مسجدالکوفه، مراسم سوگواری شهادت حضرت علی(ع) در مسجد کوفه برگزار شد.

 

تاکنون سه شب از این مراسم با حضور زائران در مسجد کوفه برگزار شده است و شیعیان در مسجد کوفه به ذکر سوگواری و مصیبت پرداختند.

 

در همین راستا، نیروهای امنیتی تمام تلاش خود را برای تامین امنیت زائران در سالروز شهادت امیر المومنین، حضرت علی(ع)، به کار بردند.

 

نیروهای حشد شعبی نیز در کنار آنان در مسجد کوفه برای حفظ امنیت زائران کار کردند و مراسم سالروز شهادت امام علی(ع) با موفقیت برگزار شد.

 

نیروهای داوطلب نیز در مسجد کوفه حضور داشتند و به زائران خدمت رسانی کردند.

 

مسجد کوفه به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی(ع) سیاه پوش شد و پرچم و پارچه های سیاه بر در و دیوار مسجد آویزان کردند.

 

 

پایان پیام/ 9