وقتي همت بچه‌هاي مسجد روستاي محروم بشاگرد را جهاني کرد/توليد صنايع دستي با برگ درختان خرما

وقتی همت بچه‌های مسجد روستای محروم بشاگرد را جهانی کرد/تولید صنایع دستی با برگ درختان خرما

تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
کانون فرهنگي هنري مسجد امام صاحب الزمان(عج) در روستاي «وي» شهرستان بشاگرد استان هرمزگان در دو حوزه صنايع دستي و کتابخواني فعاليت دارد و توانسته است با هنر بومي بچه‌هاي مسجد نام اين روستا را جهاني کند.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) از استان هرمزگان، کانون های فرهنگی هنری که به عنوان یکی از بال های مساجد در زمینه ارائه خدمات فرهنگی فعالیت می کنند، محصول مصوبه شماره 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1372 هستند که درپی هشدارهای مقام معظم رهبری مبنی بر تهاجم فرهنگی دشمن در جوار خانه های امن الهی در سراسر کشور تاسیس شدند.

 

فعال و پویا کردن مساجد از طریق اجرای برنامه های متنوع و مورد پسند نسل جوان و مورد نیاز روز جامعه، جذب نوجوانان و جوانان به خانه های خدا برای در امان ماندن در برابر توطئه های شوم دشمنان اسلام ناب محمدی، فراهم کردن زمینه برای برپایی دوره های آموزشی، نشست های بصیرتی، کارگاه ها و همایش با موضوعات روز جامعه در جهت ارتقای آگاهی و دانش جامعه هدف، ورود به مباحث اجتماعی نظیر بحران های همچون امیدبخشی به مردم و حمایت از نیازمندان در دوران شیوع کرونا، ارائه آموزش در زمینه اشتغالزایی و ... از شاخص ترین رسالت های کانون ها در این ایام به شمار می‌رود.

 

روستای «وِی» به همت داشتن کانون فرهنگی هنری و مسجدی فعال و پویا با مدیریت امام جماعتی خوش فکر، نه تنها برای اقتصاد و معیشت اهالی این روستا چاره اندیشی کرده است بلکه به عنوان معین صنایع دستی در بشاگرد، 60 روستای دیگر این شهرستان را نیز تحت پوشش دارد.

 

« مهدی قاسمی »، مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای وی در گفت گویی با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) اظهار کرد: ایده راه اندازی کارگاه صنایع دستی در سال 1396 توسط حجت‌الاسلام «عباس زارعی» امام جماعت مسجد که از طلاب بومی خود روستا است به مرحله اجرا درآمد.

 

 

وی با بیان اینکه این کارگاه با بهره گیری از ظرفیت های منطقه آغاز به کار کرد، افزود: آثار صنایع دستی از برگ های درختان خرما که در گویش محلی به آن « پیش » گفته می شود، درست می شود که فعالان صنایع دستی با هنرمندی خاصی آنها را رنگ آمیزی می کنند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای وی با اشاره به اینکه زنان هنرمند بشاگردی این هنر را از نیاکان خود به ارث برده اند، عنوان کرد: جعبه کادو، وسایل آشپزخانه، گلدان ها، زنبیل، حصیر(زیرانداز)، ناندان، سفره، بادبزن، جارو، سبد و کلاه ازجمله صنایع دستی تولید شده در این کارگاه است.

وی میانگین درآمد ماهیانه هر هنرمند صنایع دستی شاغل در این کارگاه را بین 20 تا 40 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: بیش از 500 نفر در 60 روستای شهرستان بشاگرد زیر نظر کارگاه صنایع دستی روستای وی فعالیت می کنند که 50 نفر از آنان از اعضای کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) می باشند.

 

 

قاسمی با ذکر این نکته که برنامه پنج ساله فعالیت صنایع دستی کانون که از سال 1396 آغاز شد، بهمن ماه سال 1401 به اتمام می رسد، افزود: پس از آن، برنامه پنجم با اففتاح مجتمع کارآفرینی صنایع دستی و غذایی که هزینه ساخت آن از محل درآمد صنایع دستی تامین شده است، شروع خواهد شد.

وی با اشاره به صادرات صنایع دستی اعضای کانون صاحب الزمان(عج) به اروپا، خاطرنشان کرد: تاکنون تولیدات این کارگاه به کشورهای اروپایی ازجمله آلمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر عمان صادر شده است.

این فعال فرهنگی اجتماعی افزود: سال گذشته صنایع دستی تولیدی کارگاه روستای وی بشاگرد به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون ریال صادر شد.

وی بیان کرد: راه اندازی کارگاه صنایع دستی باعث ایجاد اشتغال در روستا شده است و به جرات می توان گفت که در حال حاضر همه هالی روستا شاغل هستند و آمار بیکاری صفر است.

 

قاسمی در ادامه به تشریح فعالیت های حوزه کتاب و کتابخوانی کانون پرداخت و گفت: کتابخانه کانون با بیش از سه هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف دارای مخزن، سالن مطالعه و اتاق کودک در طول سال و در مناسبت های مختلف اقدام به مسابقات کتابخوانی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه می کند.

 

وی افزود: برپایی نمایشگاه های مختلف در مناسبت های ملی و مذهبی ازجمله نمایشگاه کتاب، نمایشگاه صنایع دستی، نمایشگاه معرفی فرهنگ شهادت و سیره شهدا، نمایشگاه نقاشی کودک و نوجوان و ... از دیگر فعالیت های شاخص کانون است.

روستای وی در بخش مرکزی بشاگرد واقع است و فاصله روستا تا مرکز شهرستان( سردشت) ۵۰ کیلومتر و تا بندرجاسک ۹۰ کیلومتر است.

صنایع دستی در استان هرمزگان بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد، 45 رشته صنایع دستی دارد که 25 رشته آن بومی است و ۵۰۰ هنرمند صنایع دستی در شهرستان بشاگرد فعالیت می کنند.

گفت وگو از: مصیب رجایی