طراحی و تولید مُدهای اسلامی به دست خانواده‌هایی که به همت بچه‌های مسجد خیاط حرفه‌ای شدند

طراحی و تولید مُدهای اسلامی به دست خانواده‌هایی که به همت بچه‌های مسجد خیاط حرفه‌ای شدند

تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
کانون فرهنگي هنري «شهداي سلطان آباد» شيراز با هدف حمايت از خانواده‌هاي کم‌برخوردار اقدام به راه‌اندازي کارگاه و دوره‌هاي آموزش خياطي کرد و امروز هنرجويان اين کارگاه خود مبادرت به طراحي و توليد مدهاي اسلامي کرده‌اند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما): کارآفرین در فرهنگ و لغتنامه های فارسی این گونه تعریف شده است: «آنکه شغل ایجاد می کند». بر این اساس کارآفرینی یک مفهوم وسیع و دارای ابعاد مختلف است که محققان علوم مختلف در تعاریف خود، هر کدام به یک بُعد از این مفهوم پرداخته اند و امروز با شرایط اقتصادی که وجود دارد، بیش از پیش اهمیت خود را نشان داده است. کانون های فرهنگی هنری مساجد با توجه به ظرفیت ها و توانمندی هایی که در دل خود جای داده اند و از سوی دیگر با توجه به اینکه در ارتباط مستقیم با اقشار مختلف مردم هستند؛ سعی کرده اند تا در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه کارآفرینی و اشتغال‌زایی مردمی گام بردارند.

 

در این راستا ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان فارس، به صورت اختصاصی مصاحبه‌ای را با «محمدجواد فرمانی»، مدیر کانون فرهنگی هنری «شهدای سلطان آباد» مستقر در مسجد شهدا محله سلطان آباد در یکی از مناطق محروم شیراز داشته است. اعضای این کانون توانسته اند با شناسایی ظرفیت ها به خلق و بهره گیری از فرصت ها به کارآفرینی بپردازند. در ادامه مشروح این مصاحبه را می خوانید:


به عنوان نخستین سوال هدف خود را از کارآفرینی در منطقه سلطان آباد شیراز که از مناطق محروم استان محسوب می شود برای مخاطبان ما شرح دهید، چه شد که تصمیم گرفتید از این منطقه و در قامت کانون فرهنگی هنری کارآفرینی کنید؟

از آغاز شیوع ویروس منحوس کرونا تاکنون آسیب جدی به خانواده های کم برخوردار وارد شد. ما با ارائه کمک های مومنانه به این خانواده ها در محله سلطان آباد به این نتیجه رسیدیم که خانواده ها باید به نوعبی دیگر حمایت شده و روی پای خود بایستند به طوری که دیگر نیازمند بسته های معیشتی و کمک های مختلف نباشند؛ به قول معروف ماهی گیری یاد افراد بدیم تا خود خانواده ها مایحتاج زندگی شان را بدست بیاورند. این گونه شد که اقدام به راه اندازی کسب و کار از دل مسجد و کانون کردیم تا از این خانواده ها حمایت کنیم.

 

 

حکايت کارگاه اشتغالزايي خياطي کانون فرهنگي هنري «شهداي سلطان آباد» شيراز


 

 

کارآفرینی در چه رشته ای ایجاد شده و چه اثرات و برکاتی را با خود به همراه داشته است؟


ما محور کار را در رشته خیاطی قرار دادیم تا خانواده های کم برخوردار با آموزش های رایگان، علاوه بر یادگیری خیاطی به صورت حرفه‌ ای بتوانند درآمد کسب کنند. همچنین اقدام به راه اندازی «مهد قرآن» قرار کردیم تا فرزندان افرادی که در کارگاه مشغول خیاطی هستند از لحاظ اخلاقی، فرهنگی، قرآنی در مجاورت والدین خود در این کلاس ها تربیت شوند.

در حال حاضر 12 نفر در کارگا خیاطی مشغول شده اند و بسیاری از افراد در حال آموزش دیدن هستند.

 

 

حکايت کارگاه اشتغالزايي خياطي کانون فرهنگي هنري «شهداي سلطان آباد» شيراز


 

 

با راه اندازی کارگاه خیاطی در مسجد محله برای چند نفر اشتغالزایی داشته است و به طور مستقیم و غیرمستقیم چند نفر از این کارگاه درآمد دارند؟ 

در مجموع برای 14 نفر اشتغال زایی صورت گرفته است و 12 نفر به صورت مستقیم و 2 نفر به صورت غیر مستقیم از این کارگاه درآمد دارند. البته برای توسعه این کارگاه افراد دیگری نیز به صورت رایگان در حال آموزش هستند. 


برای آینده اشتغال بچه های مسجد چه ایده و برنامه هایی دارید؟

ما در روزهای کرونایی ماسک تولید می کردیم. در حال حاضر نیز همچنان خیاطی در کارگاه انجام می‌شود که با حرفه ای شدن افراد قصد داریم که ترتیبی اتخاذ شود که بانوان خانه دار در منازل فعالیت کنند تا علاوه بر اشتغال و کسب درآمد بتوانند به فرزندان رسیدگی کرده و همچنان در محیط منزل به تربیت بچه های خود بپردازند.

اما در مرحله بعد در حال پیگیری طراحی مُدهای اسلامی هستیم و قصد داریم از تولید به مصرف فعالیت داشته باشیم به طوری که اجناس طراحی شده توسط خود خانواده های کم برخوردار تولید شده و از سوی دیگر تعدادی از خانواده های کم برخوردار دیگر به فروش مستقیم برسد و به طور کلی چرخه کار به دست این خانواده ها انجام شود.

 

 

حکايت کارگاه اشتغالزايي خياطي کانون فرهنگي هنري «شهداي سلطان آباد» شيراز


 

آیا تاکنون مسئولانی از کارگاه بازدید داشته اند؟ چه انتظاراتی از مسئولان زیربط دارید؟

بله از سپاه و بسیج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بازدید داشته اند و ما انتظار داریم که از طرح خودکفایی خانواده های کم برخوردار محله حمایت کنند. به طور مثال ما در کارگاه هنوز در رابطه با وسایل ضروری کمبود داریم از جمله میز برش، دستگاه برش و دستگاه دکمه زن که امیدواریم تامیین شود تا بتوانیم زمینه درآمدزایی بیشتری را برای این خانواده ها فراهم کنیم.

پایان پیام/ 9