قدرت نرم جمهوري اسلامي به ويژه در عرصه فرهنگ متعلق به بچه‌هاي مسجد است

قدرت نرم جمهوری اسلامی به ویژه در عرصه فرهنگ متعلق به بچه‌های مسجد است

تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
طاهريان در نشست خبري آيين پاياني رويداد ملي فهما و معرفي پايتخت فرهنگ و هنر مساجد ايران اسلامي (فهما) اظهار کرد: قدرت نرم جمهوري اسلامي به ويژه در عرصه فرهنگ متعلق به بچه‌هاي مسجد است.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، «مرتضی طاهریان» در جریان برگزاری نشست خبری آیین پایانی رویداد ملی فهما و معرفی پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی (فهما) که امروز چهارشنبه 21 اردیبهشت در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: در باب جایگاه، ظرفیت و توانمندی‌های اهل مسجد نکاتی بیان شده است اما معتقدیم که قدرت نرم جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه فرهنگ متعلق به بچه های مسجد است، جریان مسجدی در همه مقاطع و عرصه ها نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.
 
معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با بیان اینکه بعد از جنگ تحمیلی با تهاجم فرهنگی مواجه شدیم که نقش بچه های مسجد در مقابله با این موضوع مشهود بود، افزود: بچه های مسجد در تمامی اتفاقات و بلایای طبیعی هم در کنار سایر اقشار مردم خدمت رسانی می کنند.
 
وی ادامه داد: ما تا پیش از این یک خلاء داشتیم که توانمندی‌های بچه های مسجدی به ویژه در عرصه فرهنگ به خوبی عرضه نمی شد؛ این مهم وظیفه ذاتی کانون های مساجد است؛ همچنین ماموریت اختصاصی کانون های مساجد توجه به حوزه فرهنگ و هنر مسجد است و به همین دلیل طی سال های 1397-1396 اقدامات اولیه صورت گرفت تا بتوانیم این ظرفیت ها را عرضه کنیم.
 

طاهریان با اشاره به اینکه اکنون سامانه بچه های مسجد تحت عنوان زیست بوم مجازی بچه های مسجد تبدیل به فضایی برای بارگذاری اطلاعات و توانمندی کانون های مساجد شده است، گفت: از سال 1398 عملا رویدادهای ملی فهما آغاز شد و در قالب رویداد ملی فهما در سال 1399 و 1400 استان قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران(فهما) معرفی شد.
 
معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما تصریح کرد: روند مذکور تا سال 1400 ادامه یافت و این رویداد ملی را با شعار (به توان مردم) ادامه دادیم که در این بین از مجموع بیش از 26 هزار کانون، حدود 20 هزار کانون در آن شرکت کردند.
 
وی گفت: ما کل فعالیت های بچه های مسجد را در سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری تعریف کردیم که بر این اساس ذیل شبستان فرهنگ رواق های نور، دانش، کتاب، رسانه و همدلی؛ ذیل شبستان هنر رواق های سرود، فیلم، نمایش، ترنج و قلم و نهایتا ذیل شبستان نوآوری رواق کارآفرینی و فن آوری تعریف شد.
 
طاهریان افزود: گفتمان مشترک ما با بچه های مسجد در قالب این 12 رواق است که در روز جمعه 23 اردیبهشت از 13 کانون برتر این رواق ها و 24 کانون دیگر تقدیر به عمل خواهد آمد همچنین 24 کانون شایسته تقدیر هم معرفی خواهد شد.
 
معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما ادامه داد: همه این فعالیت ها را اعضای کانون های مساجد در سامانه بارگذاری کردند؛ این فعالیت ها در امتیازات رویداد ملی فهما تعریف و طراحی شده بود که در این میان 48 درصد امتیازات متعلق به کانون های روستایی بود؛ نکته قابل توجه اینکه طبق آمارهای موجود 60 درصد کانون های مساجد در روستاها مستقر هستند.
 
وی تصریح کرد: بر این اساس پنج استان خراسان رضوی، قم، گلستان، چهارمحال و بختیاری و اردبیل به مرحله پایانی داوری پایتخت فهما راه پیدا کردند که پس از بررسی مستندات و اعلام نظرات داوران، خراسان رضوی به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران(فهما)در سال 1401 انتخاب شد و جمعه 23 اردیبهشت این عنوان به صورت رسمی اعلام می شود.
 
طاهریان گفت: در رویداد ملی فهما 1400، آثار فرهنگی ثبت شده در سامانه بچه های مسجد بالغ بر 26 هزارو 707 اثر، آثارهنری ثبت شده 12 هزار و  82اثر بود که در مجموع 38 هزار و 879 اثر در حوزه های فرهنگی و هنری، 122 هزار و 960 گزارش به ثبت رسید؛ همچنین 256 هزار و 116 نفر -دوره در آموزش های ما شرکت کرده اند.
 
گفتنی است همایش معرفی پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران (فهما) جمعه 23 اردیبهشت در هتل آفتاب ولایت مشهد با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار می‌شود.