برای تبیین الگوی امامت باید از غدیر شروع کنیم/۵۰۰ الگوی موفق اجرای امامت میانی در کشور داریم

برای تبیین الگوی امامت باید از غدیر شروع کنیم/۵۰۰ الگوی موفق اجرای امامت میانی در کشور داریم

تاریخ انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه حداقل ۵۰۰ امام محله داریم که الگوی امامت را به صورت موفق در کشور اجرا کرده‌اند، گفت: این نمونه‌های عملیاتی ما را دلگرم می‌کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: حجت الاسلام محمد میرزا محمدی در دیدار با حجت الاسلام رضا غلامی، قائم مقام بنیاد هدایت با بیان اینکه ما در مفهوم امامت با سایر فِرَق اختلاف ماهوی داریم، گفت: مدل امامت در تعریف، مختصات، ماهیت و لوازمات امامت با دیگر مدل ها متفاوت است. حکمرانی را اهل سنت هم دارند اما نقطه آغاز این است که امامت چیست.


استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر این مدل فقط ناظر بر حکمرانی جامعه و ارتباط با سرشاخه حکمرانی که ولایت فقیه است باشد. حلقات مفقوده ای اینجا خواهیم داشت. ما اگر ماهیت امامت را نشناسیم ولی فقیه را هم به طریق اولی نمی شناسیم. وجه مشروعیت ولی فقیه را از بالا به پائین ترسیم می کنیم.


وی افزود: ما معتقدیم دو مدل حکمرانی وجود دارد و مدل سومی وجود ندارد. یکی مدلی است که در سقیفه پیاده شد. همه مدل هایی که در شرق و غرب پیاده شده است همین مدل است و تنها اسم آن عوض شده است و رسم آن امارت بنی امیه است و مدل دوم مدل غدیر است.


حجت الاسلام میرزامحمدی خاطرنشان کرد: در مدل حکمرانی غدیر هرآنچه در سیاست، تعلیم و تربیت، در اقتصاد و سیاست و نظامات حکومتی می بینیم برگرفته از این نکته است که «الامامة هی الهدایة». تمام غایت و چشم انداز ما اینجا است. و برای تبیین الگوی امامت باید از غدیر شروع کنیم.


وی تاکید کرد: ما هنوز هندسه غدیر را نمی دانیم و هنوز امامت الهیه را در هندسه آفرینش فهم نکرده ایم. دایره حکمرانی خلیفة الهی امام زمین است اما نه اینکه فقط جامعه هدف آن انسان ها باشد. بلکه جامعه هدف او کل نظام آفرینش است. از این مدل امامت شاخه به شاخه پایین می آییم و به مدل ولایت فقیه و حکمرانی جامعه اسلامی می رسیم.


وی یادآور شد: اگر هدف الگوی امامت را خدمات اجتماعی بگیریم با آفت هایی مواجه خواهیم بود. بنابراین قبل از اینکه مردم قیام به قسط کنند و عدالت اجتماعی محقق شود مردم باید به تربیت امام محور برسند و این تربیت فقط در مدل غدیر محقق می شود. در حال حاضر همه فرق اسلامی حتی لائیک ها و یهودی ها ان جی اوهای خدمت به خلق دارند و خیلی سازماندهی قوی تری نسبت به ما دارند. اگر کار به همین خدمات اجتماعی ختم شود تفاوت ما با این گروه ها و فرق دیگر در چیست؟ امتیاز ما نسبت به سایر ادیان چه خواهد بود؟


حجت الاسلام میرزامحمدی در پایان خاطرنشان کرد: دلیل این امر این بود که این افراد امامت را نفهمیده اند. اگر کسی مدل امامت را نفهمد مدل حکمرانی امامت را هم نمی فهمد.

 

حجت الاسلام رضا غلامی قائم مقام بنیاد هدایت نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این مرکز بیان کرد: مسئله جدی بنیاد هدایت در گام دوم انقلاب اسلامی موضوع امامت در لایه های میانی است.


قائم مقام بنیاد هدایت تصریح کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی براساس ترسیمی که رهبر معظم انقلاب در خصوص جامعه پردازی انجام داده اند، در بطن جامعه و زندگی مردم باید شرایط لازم برای جریان ولایت الهی فراهم شود. تا آن جامعه پردازی مد نظر ایشان شکل بگیرد. نرم افزار لازم برای شکل گیری این جامعه پردازی همان الگوی امامت است.


وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص جایگاه مسجد اظهار کرد: بنیاد هدایت برای اینکه این الگو را در جامعه محقق کند نیازمند سنگر و پایگاهی توحیدی است که در آن خیمه بزند و از آن سنگر جهاد، قیام و جهاد خودش را برپا کند و این سنگر، سنگر مسجد است. شعار بنیاد هدایت در حقیقت تعالی شبکه امامت است.


حجت الاسلام غلامی افزود: رهبر معظم انقلاب چند سال قبل موضوع حلقه های میانی را مورد تأکید قرار دادند که همان مجموعه های مردمی هستند که صحنه را می شناسندو ظرفیت های محله را شناسایی کرده اند و راهکارهای عملی برای حل مسائل مردم دارند و جهت گیری آن ها نیز به سمت و سوی تمدن اسلامی است.


قائم مقام بنیاد هدایت سخنان حاج قاسم را یادآور شد و گفت: امام جماعت اگر خاکریز مسجد را از دست بدهد در عمل سقوط کرده است و حوزه اثر خود را از دست داده است. امام جماعت باید الگوی امامت برحلقه های میانی را که در ذیل امامت کلان جامعه در زمان غیبت برای تحقق تمدن اسلامی است را رقم بزند.


وی ابراز کرد: یکی از کارکردهای جدی مدل امامت احیاء پیوندهای اجتماعی است. این ها همان پیوند اخوت، پیوند خانوادگی و پیوند همسایگی هستند که مرحوم شاه آبادی به آن معتقد بودند. امام باید این سه پیوند را در محله احیا کند و مردم را پای کار آورده و حلقه های میانی را شناسایی و نهاد امامت را در محله تکمیل و ارتقا بدهد. نتیجه این باید منتهی به قیام مردم به قسط بشود.


حجت الاسلام غلامی عنوان کرد: در خصوص امامت بر حلقه های کار مبنایی چندانی صورت نگرفته و کمتر سخن از مبانی در این خصوص به میان آمده است. از این بابت هم نیازمند مباحثه و کسب نظر اساتید داریم. مدل امامت مورد قبول عزیزانی است که این مدل به آن ها عرضه شده است. فعالیت حدود 500 امام موفق در سراسر کشور که توانسته اند نمونه موفق این مدل باشند دلگرم کننده است و این ها توانسته اند کارکردهای مختلف امامت نظیر حل آسیب های اجتماعی و دیگر مسئله های مردم را احیا کنند. ما به دنبال  تولید دانش از امامان موفق هستیم.

پایان پیام/ 9