اعتاب مقدسه محور برگزاري جريان دهه کرامت در کشور/«خدمت کريمانه، جهاد عالمانه» شعار دهه کرامت 1401

اعتاب مقدسه محور برگزاری جریان دهه کرامت در کشور/«خدمت کریمانه، جهاد عالمانه» شعار دهه کرامت 1401

تاریخ انتشار : ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
طاهريان در جريان برگزاري نشست مشترک نهادهاي فعال در امر دهه کرامت 1401، با اشاره به اينکه شعار امسال «خدمت کريمانه، جهاد عالمانه» است، اظهار کرد: اعتاب مقدسه محور برگزاري جريان دهه کرامت در کشور هستند.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست مشترک نهادهای فعال در امر دهه کرامت به میزبانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) صبح روز چهارشنبه 28 اردیبهشت ماه با محور تشریح شعار سال و عناوین روزهای دهه کرامت؛ اعلام کارویژه‌های محوری اعتاب مقدس در دهه کرامت و مشارکت دستگاه‌ها در اجرای هرچه گسترده تر برنامه‌های محوری؛ بررسی برنامه‌های محوری دستگاه‌های فعال در امر دهه کرامت و بیان انتظارات نهادهای متولی برای حمایت سایر دستگاه ها به ویژه اعتاب مقدس برگزار شد.



در ادامه گزارشی از گزیده برنامه‌ها، فعالیت‌ها و پیشنهادات اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت (متشکل از اعتاب مقدسه، نهادها و دستگاه‌های مختلف) در این جلسه را می خوانید:

آستان مقدس حضرت معصومه (س)

حجت‌الاسلام قاسمی در ابتدای مباحث خود با اشاره به اینکه دهه کرامت با ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز شده و با ولادت امام رضا(ع) پایان می‌یابد، اظهار کرد: در این فاصله زمانی توجه ویژه ای به اعتاب مقدسه ایران اسلامی می شود و تلاش بر این است که با یک رویکرد پژوهشی فعالیت‌ها صورت پذیرد.

مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه داد: هر ساله در شعار دهه کرامت عنوان «خدمت کریمانه» وجود دارد و امسال در کارگروه محتوایی چند مرحله را بر اساس شعار امسال تدوین کرده ایم.

نماینده آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) افزود: همچنین در حوزه جهاد تبیین و ابعاد علمی حضرت معصومه (س) و امام رضا(ع) باید به صورت ریشه ای کار شود به ویژه آنکه شعار امسال «خدمت کریمانه، جهاد عالمانه» است؛ هرچند که شعار داخلی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) همان شعار فدای دخترم در نظر گرفته شده است که برگرفته از عبارتی است که امام کاظم (ع) در مورد دخترشان به کار برده و فرمودند: «فداها ابوها».


وی گفت: همچنین با هماهنگی صورت گرفته با نهاد ریاست جمهوری، جشن سراسری با محور حضرت معصومه (س) برگزار شده و همچنین روز میلاد آن حضرت در حرم مطهر حضرت معصومه(س) همایش «دختران آفتاب» با حدود دو تا سه هزار دختر نوجوان برگزار می شود؛ ضمن اینکه اجرای پویش فدای دخترم برای تمامی استان ها خواهد بود.


بنیاد بین المللی امام رضا(ع)

در ادامه این جلسه «محمودرضا برازش» مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با تاکید براین مساله که باید هم‌افزایی میان نهادهای برگزار کننده بیش از پیش باشد، اظهار کرد: ما برنامه های دهه کرامت را بیشتر از همیشه به سمت مردمی شدن جلو می بریم و فعالیت نهادها و سازمان ها در این عرصه باید در جهت تسهیل برنامه های مردمی بوده و در این امر فعالیت کنند.

وی ادامه داد: دهه کرامت باید مردمی باشد و هست؛ بنابراین ما با توجه به این مساله تلاش می کنیم که مردم را در شادی اهل بیت(ع) با برگزاری برنامه های مختلف سهیم کنیم و امسال بنیاد بین المللی امام رضا(ع) همچون سنوات گذشته چندین برنامه طراحی کرده است که از جمله آنها می توان به برنامه شب میلاد امام رضا(ع) در سالن دانشگاه علوم پزشکی و سالن کتابخانه آستان قدس رضوی اشاره داشت.

برازش برگزاری نمایشگاه کتاب، برپایی شب شعر را از جمله دیگر برنامه‌های بنیاد بین المللی امام رضا(ع) به مناسبت دهه کرامت خواند و افزود: باید توجه کنیم که در هرکدام از فعالیت هایی که به مناسبت این ایام از سوی نهادها و دستگاه‌‌های مرتبط طراحی می شود؛ اگر عرصه فعالیت مربوط به هنر است از تشکل های هنری استفاده شود و به همین ترتیب در عرصه های دیگر از تشکل‌ها و مجموعه های  مرتبط با آن حوزه وارد میدان شوند.

حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) «شاهچراغ»

در ادامه «زبرجد» نماینده حرم مطهر حضرت احمد بن موسی «شاهچراغ» (ع) گفت: به مناسبت دهه کرامت تجمع دختران فاطمی برنامه ریزی شده است.  خروجی این پویش صرفا برپایی یک جشن نیست بلکه یک پویش مطالبه گر است.

وی ادامه داد: همچنین نماهنگ فاخر توسط بنیاد امام رضا(ع) با موضوع امام رضا(ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت شاهچراغ تهیه شده است تا در صدا و سیما پخش شود.

زبرجد گفت: ویزیت رایگان با حضور پزشکان و پرستاران در حرم احمدی در طول دهه کرامت؛ ارایه مشاوره، انجام فعالیت های جهادی که با عنوان «سفیران احمد بن موسی» و «سفیران دهه کرامت» محقق می شود از دیگر برنامه های آستان مقدس حضرت شاهچراغ است، ضمن اینکه اجرای نمایش، برپایی شب شعر، کاروان پیاده روی، حضور خدام حرم احمدی در بیمارستان ها به عنوان سفیر از دیگر فعالیت هایی است که به مناسبت این ایام تدارک دیده ایم.

در ادامه «مرتضی طاهریان»، با تاکید نسبت به توجه هرچه بیشتر به فعالیت‌هایی با محور حضرت احمد بن موسی(ع) اظهار کرد: علاوه بر این مساله توجه به مقوله هنر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما افزود: سال گذشته  کارگاهی با محوریت حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد و طرح های گرافیکی در آن تولید شد؛ از سوی دیگر بنیاد امام رضا(ع) و شهرداری تهران کلیه این آثار را در قالب نمایشگاه ارایه کردند.

وی در ادامه افزود: در طول 10 روز دهه کرامت، با تولیت های اعتاب مقدسه دیدار خواهیم داشت؛ ضمن اینکه اعضای ستاد بزرگداشت احتمالا در هشتمین یا نهمین روز دهه کرامت با حجت الاسلام قاضی عسگر دیدار می کنند.

مجمع جهانی اهل بیت(ع)

در ادامه حجت الاسلام محمدی، نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: مجمع یکی از پیشگامان برنامه‌های اهل‌بیتی در جهان است و ظرفیت خوبی در سطح جهانی داشته و مبلغان مختلفی از سراسر جهان و ملیت های مختلف با مجمع همکاری دارند. 

وی با بیان اینکه مجمع جهانی اهل بیت (ع) 700 نفر عضو از 120 کشور جهان دارد، گفت: این سرمایه عظیمی است تا بتوانیم در راستای معرفی فرهنگ اهل بیت(ع) در سطح جهان از آن بهره برداری کنیم.

سازمان اوقاف و امور خیریه
در ادامه این جلسه «روحی» نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: هفته آینده در امام زاده صالح(ع) در تجریش تهران برنامه ای را برگزار می کنیم؛ به طور کلی سازمان اوقاف در سطح امام زادگان و بقاع متبرکه 28 هزار عضو هیات امنا، 40 هزار خادم دارد که نمونه ای از مردمی بودن فعالیت‌های این سازمان است.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه آمادگی کامل برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت را دارد، تصریح کرد: این آمادگی را داریم که در حوزه گردشگری مذهبی و ترویج فرهنگ زیارت نیز در این ایام فعالیت داشته باشیم.

روحی همچنین پخش صلوات خاصه امام رضا(ع) از مأذنه های متبرکه، برگزاری مسابقات عکاسی، نورافشانی ، غبارروبی از بقاع متبرکه را از دیگر برنامه های سازمان اوقاف در ایام دهه کرامت توصیف کرد.

 وی در ادامه افزود: برگزاری محفل انس با قرآن کریم در شب 15 خرداد، برپایی ایستگاه های انتقال خون، تجلیل از خیرین و حامیان بقعه ساز، ائمه جماعات، برگزاری برنامه «قرار دوازدهم» که اختصاص به کمک به خانواده‌های نیازمند در روز 12 هر ماه دارد از جمله دیگر برنامه های سازمان اوقاف در دهه کرامت است.

وزارت کشور

همچنین در بخش دیگری از این نشست کوچکیان فر، نماینده وزارت کشور در ستاد بزرگداشت دهه کرامت گفت: طبق سنوات گذشته برنامه هایی که برای این ایام تدارک دیده ایم، به استان های سراسر کشور ابلاغ می شود؛ ضمن اینکه در این عرصه از سازمان های مردم نهاد که در حوزه ائمه (ع) و امازادگان فعالیت می کنند تقدیر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: یک روز را برای اطعام کریمانه در نظر گرفته ایم. همچنین به بحث حجاب و عفاف همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) توجه ویژه داشتیم و برنامه هایی را در دست اجرا داریم.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

این گزارش می افزاید: در بخش دیگری از نشست مذکور «مرادی» نماینده از سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: سال گذشته در سطح 40 نمایندگی فرهنگی در خارج از کشور برنامه داشتیم که این مساله به دلیل شیوع کرونا بود اما امسال بیش از پیش از ظرفیت های نمایندگی های فرهنگی استفاده می شود.

وی گفت: ما 800 مبلغ بومی در سراسر جهان داریم و با مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز تفاهم نامه داریم، در یک سری از کشورها ما مبلغ داریم و یک سری کشورها مجمع جهانی اهل بیت(ع)؛ از سوی دیگر گروه هایی تحت عنوان «کاروان خورشید» به خارج از کشور اعزام می شوند که هماهنگی های لازم در این عرصه صورت می پذیرد.

مرادی برگزاری جلسات تبلیغ مجازی با حضور مبلغان در سطح تهران، قم و مشهد مقدسه را از دیگر فعالیت های مرکز تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دهه کرامت دانست.

مرکز رسیدگی به امور مساجد

در ادامه حجت الاسلام مقیسه، نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به شعار امسال، برپایی میز خدمت، ارایه مشاوره، حضور پزشک در مساجد و دیدارهایی مردمی از جمله برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال جاری است.

وی گفت: همچنین تهیه ارزاق و توزیع بین نیازمندان، برگزاری مسابقات مختلف و تجلیل از دختران مسجدی، قرائت زیارتنامه حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) در مساجد از دیگر فعالیت های مرکز رسیدگی به امور مساجد به مناسبت دهه کرامت است.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

در بخش دیگری از این نشست «ملکی» نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به اینکه مجمع مخاطبان ویژه ای دارد، هرساله فعالیت های مختلفی را برنامه ریزی می کند. امسال فراخوان شعر کوتاه را به استان های مختلف ارسال کردیم؛ این فراخوان با محوریت موضوع بررسی شخصیت حضرت معصومه(س) است.

وی ادامه داد: برنامه های محوری مجمع تقریب در داخل کشور، برگزاری جشن‌های محله ای و قومیتی بر اساس قومیت های محلی در سطح استان ها از جمله برنامه های ما در این ایام است. البته ما برنامه ها را در اختیار برادران اهل سنت در استان ها قرار داده ایم.

ملکی گفت: از سوی دیگر برگزاری نشست تخصصی با محور امام رضا(ع) را در دستور کار قرار داده ایم، ضمن اینکه امسال دبیر کل مجمع در استان ها و به ویژه مناطق کم برخوردار حضور خواهد یافت و بسته هایی را به مناسبت دهه کرامت تقدیم نیازمندان خواهیم کرد.

نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها

همچنین در ادامه کیانژاد، نماینده نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: سومین همایش بانوی کرامت با محوریت حضرت فاطمه معصومه(س) را در دستور کار داریم. همچنین در روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) نیز دانشگاه های استان فارس برای اجرای برنامه اعلام آمادگی کردند، ضمن اینکه آمادگی داریم که کمیته های علمی همایش امام رضا(ع) را در اختیار ستاد بزرگداشت دهه کرامت قرار دهیم.

در ادامه رفائی، به عنوان نماینده بنیاد بین المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: ما 400 موشن گرافیک و فیلم کوتاه برای این ایام آماده کرده ایم و این ظرفیت را داریم که برای بحث خارج از کشور این موارد را ارایه کنیم فقط نیاز به ترجمه دارند. همچنین 50 تا 60 قطعه موسیقی آماده شده است؛ علاوه بر این 100 قطعه شعر با صدای شاعران در وصف اما رضا(ع) آماده شده است.


رفائی ادامه داد: از سوی دیگر بانک اطلاعات جامع از آثار هنری تهیه کرده ایم که در آ« بین 20 تا 30 هزار اقر هنری در مورد حضرت ارایه شده است.
وی برگزاری 10 شب شعر با همکاری موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی را از دیگر فعالیت های بنیاد خواند و افزود: امسال 10 شب برنامه با همکاری کانون پرورشی فرکری با مرکزیت خراسان برگزار می کنیم و حداقل 15 نمایشگاه حضوری و مجازی را با محور دهه کرامت و امام رضا(ع) تدارک دیده ایم.

گفتنی است در این نشست «رضایی» نماینده شورای معارف سیما و «عبادی»، نماینده کمیته امداد خمینی (ره) حضور داشتند و برخی از اعضا نیز به صورت مجازی در جلسه حضور داشتند.