سه‌شنبه‌هاي تکريم در سالگرد فتح خرمشهر/حميد چريک؛ گوهرناشناخته‌اي که در عمليات بيت‌المقدس آسماني شد

سه‌شنبه‌های تکریم در سالگرد فتح خرمشهر/حمید چریک؛ گوهرناشناخته‌ای که در عملیات بیت‌المقدس آسمانی شد

تاریخ انتشار : ۳ خرداد ۱۴۰۱
همزمان با سالروز آزادسازي خرمشهر، طرح سه شنبه هاي تکريم، امروز، سه شنبه(۳ خرداد) با بزرگداشت سردار شهيد حميد ايرانمنش، معروف به حميد چريک در کرمان برگزار شد.

به گزارش ستادارتباطات رسانه ای(فهما) از کرمان؛ همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، طرح سه شنبه های تکریم، امروز، سه شنبه(۳ خرداد) با بزرگداشت سردار شهید حمید ایرانمنش، معروف به حمید چریک در کرمان برگزار شد.

 

این برنامه توسط ستادکانون های فرهنگی هنری مساجد استان و با حضور حامد منیری، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نمایندگانی از بنیاد شهید، حفظ آثار، سپاه ثارالله و... برگزار شد.

 

شهید "حمید ایرانمنش" معروف به حمید چریک از فرماندهان لشکر 41 ثارالله در دوران دفاع مقدس بود. روحیه شجاعت وی در دوران دفاع مقدس مثال زدنی بود و اولین جایی که به وی لقب چریک را دادند در جریان حوادث کردستان بود. وی در عملیات بیت المقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

حاج قاسم در بیان خاطراتی از این شهید گفته است «با حمید چریک در عملیات‌هایی چون طریق القدس و فتح المبین بودیم، خیلی فرز بود و در شرایطی که آتش سنگین عراقی‌ها روی خط ما بود وی با گردانش به نزدیک خط عراقی‌ها رفته و تمام خط‌ شان را با استفاده از نارنجک از کار انداخته بود. شجاعت عجیبی داشت کافی بود بداند در گوشه‌ای از خط نیاز به ابتکار یا ریسک است اولین کسی که حاضر می‌شد وظیفه هدایت نیروها را بر عهده گرفته و وارد عمل شود، حمید ایرانمنش بود.»

 

فاطمه حسنی سعدی، همسر شهید با بیان اینکه کمتر از سه سال با شهید زندگی مشترک داشتند که حاصل آن دو دختر به نام های معصومه(متولد ۱۳۵۹) و مریم( متولد۱۳۶۰) است؛ افزود: پنج نوه پسر دارم.

 

 وی با اشاره به اینکه مراسم ازدواج ما بسیار ساده برگزار و با افطاری نان و پنیر و سبزی به میهمانان در ماه مبارک رمضان انجام شد؛ اظهار کرد: حمید بیشتر وقت ها نبود اما خدا خواست که هنگام تولد دخترها حضور داشت.

 

همسر شهید ایرانمنش با اشاره به آخرین اعزام شهید به جبهه توضیح داد: خواهرش در اهواز زندگی می کرد؛ آخرین باری که به منزل او رفته بود پرسیده بود اشکال ندارد دوش بگیرم؟ خواهرش گفته بود شما قبلاً هم منزل ما دوش گرفتی چرا الان می پرسی؟ گفته بود این بار می خواهم غسل شهادت بکنم و شما باید راضی باشید.

 

وی با بیان اینکه حمید همه جا با شهید آب بَر بود؛ اعزام، منطقه، حتی با هم شهید شدند و الان هم در گلزار شهدای کرمان کنار هم دفن هستند؛ اظهار کرد: شهید ایرانمنش اصلاً شناخته نشد.

 

همسر شهید ایرانمنش که بعد از ۴۰ سال از شهادت همسرش هنوز هم که خاطرات آن روزها را که به یاد می آورد اشک از چشمانش سرازیر می شود؛ در پاسخ به اینکه اگر بخوهید یک جمله در خطاب به شهید بگویید آن جمله چیست، می گوید« کاش بودی» جمله ای دو کلمه ای اما سرشار از ناگفته هایی به اندازه ۴۰ سال دوری و دلتنگی!

 

معصومه ایرانمنش، فرزند شهید هم گفت: پدرم دوران کودکی را به سختی گذراند زیرا در پی مریضی مادرش و ناتوانی پدر از نگهداری فرزندان؛ پدرم و یکی از عموهایم را به پرورشگاه سپردند و پدر از ۷ تا ۱۱ سالگی در آنجا بود.

 

وی از دیدار خصوصی با رهبر انقلاب می گوید که به همت حاج قاسم ترتیب داده شده بود؛ بار اول کلاس پنجم دبستان بوده و آن زمان پسران شهدا را دیدار رهبری می بردند اما دختران شهید ایرانمنش به حاج قاسم پیغام می دهند پس ما چه؟ که حاج قاسم برای دیدار دختران شهید حمی ایراتنمنش و شهید حمید عرب نژاد نیز هماهنگ می کند و در آن دیدار مقام معظم رهبری مدال فتح ۳ را به این دختر شهید می دهند.

 

این دخترشهید می افزاید: دیدار بعدی درست در فروردین ماه سال ۹۸ بود(۱۰ ماه قبل از شهادت حاج قاسم) به اتفاق ۱۴ نفر از  فرزندان شهیدای کرمان و پنج نفر از فرزندان شهدیا مدافع حرم از تهران دیدار مقام معظن  رهبری رفتیم که خود حاج قاسم نیز حضور اداشتند.

 

وی با بیان اینکه حاج قاسم اسم تک تک فرزندان شهدا را می دانست و آنها را می شناخت، افزود: حاج قاسم چندین بار به منزل ما آمد.

 

داماد خانواده نیز می گوید: هر کجا ورشکسته شدم چه از لحاظ مادی و یا معنوی، شهید دستم را گرفته و من الحمدلله کاملاً به ایشان وصل هستم.

 

حامد منیری، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی با بیان اینکه خانواده شهدا سرمایه گذاران اصلی انقلاب اسلامی هستند؛ اظهار کرد: هر چه از تلاش و فعالیت ایشان برای رشد و اعتلای {نظام} گفته شود کم است.

 

وی سپس گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی نه فقط فخر کرمان که فخر نظام جمهوری اسلامی است و با امید و آرامش مأخوذ از قرآن کریم را به سراسر عالم تزریق کرد و این ها نعمت هایی است که در اختیار ما قرار گرفته است.

 

محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز طرح سه شنبه های تکریم کانون های مساجد را فرصتی برای دیدارهای مستمر با خانواده شهدا عنوان کرد.

 

حجت الاسلام مصطفی گرجی، مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان نیز با اشاره به استمرار طرح سه شنبه های تکریم در استان گفت: خانواده شهدا سهم بزرگی در آرامش جامعه دارند.