کانون‌های مساجد گیلان سیاه‌پوش شهادت رییس مکتب تشیع

کانون‌های مساجد گیلان سیاه‌پوش شهادت رییس مکتب تشیع

تاریخ انتشار : ۶ خرداد ۱۴۰۱
مراسم سوگواری سالروز شهادت بنیانگذار مکتب تشییع(ع) در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان در حال برگزاری است.

خبرگزاری شبستان_گیلان، مائده فلاحتکارضیابری: شهرهای فومن و صومعه‌سرا امروز همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) شاهد عزاداران عاشقی است که از شب گذشته با حضور در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا اقدام به برگزاری ویژه مراسم رییس مکتب تشیع کرده‌اند.

 

مردم نقاط مختلف این شهرستان‌ها با نصب پارچه نوشته‌‌های سیاه رنگ بر سر درب منازل، مغازه‌ها و مکان‌های عمومی عشق، ارادت و دلدادگی خود را نسبت به ششمین امام شیعیان نشان دادند.

 

ارادتمندان، شیفتگان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در صومعه‌ سرا در قالب دسته‌ سینه زنی و زنجیرزنی با حرکت از سپاه به سمت مسجد جعفری در غم شهادت جانسوز امام جعفرصادق (ع) به سوگ نشستند.

 

امروز مساجد و خیابان‌‌های تک تک شهرهای گیلان همچون دیگر نقاط این کشور صحنه دلدادگی و ارادت شیفتگان به ائمه اطهار (ع) بود، سخنرانان و مداحان در این آیین‌ های سوگواری و عزاداری به تبیین بخشی از زندگانی، ابعاد شخصیتی، فضائل و ویژگی ‌های اخلاقی امام ششم شیعیان ‌پرداختند.

 

 

*برگزاری ویژه مراسم شهادت امام صادق(ع) در کانون‌های مساجد فعال فومن

«یوسف نیک‌انجام» ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام جعفرصادق(ع) موسس مکتب تشیع اظهار کرد: دوران امامت امام جعفر صادق(ع) منحصر به‌فرد و دوران شکوفایی معارف اهل بیت(ع) بود آن حضرت با تربیت نیرو، نقش مهمی در ترویج اسلام ناب محمدی داشتند.


رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن با بیان اینکه شناخت سیره و شخصیت امام جعفر صادق(ع) می‌تواند الگوی ما در سبک زندگی فردی و اجتماعی باشد افزود: امام جعفر صادق(ع) ویژگی‌های اخلاقی بارز بسیار زیادی داشته‌اند که هر یک از آن‌ها می‌تواند سرچشمه وحی و ترویج اسلام باشد.


وی گفت: مجامع علمی و مباحث و گفت‌وگوهایی که در زمان امام صادق(ع) مطرح می‌شد همگی باعث رشد و ترویج اسلام شدند، از اینرو می توان گفت مام صادق(ع) ویژگی‌های اخلاقی بارز بسیار زیادی داشته‌اند که هر یک از آن‌ها می‌تواند سرچشمه وحی و ترویج اسلام باشد.

 

نیک‌انجام تصریح کرد: همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت موسس مکتب تشیع، امام جعفر صادق(ع) کانون‌های فرهنگی هنری فعال شهرستان اقدام به برگزاری ویژه مراسم‌هایی کردند.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن خاطرنشان کرد: سخنرانی روحانیون و مداحی توسط مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از جمله برنماه‌های کانون‌های فرهنگی هنری شهرستان فومن در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) بوده است.

 

 

*برگزاری مراسم شهادت صادق آل محمد(ع) در کانون‌های فعال صومعه‌سرا

«نوراله صفرپور»  با تاکید بر فضائل اخلاقی و جایگاه امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: امامت امام جعفر صادق(ع) در سال 114 هجری قمری و در سن 31 سالگی آغاز شد که به مدت 34 سال ادامه یافت.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا افزود: این امام بزرگ که پدر مذهب شیعه جعفری به شمار می روند، در سن 65 سالگی به زهر کین «منصور دوانقی»، خلیفه ستمگر عباسی به شهادت رسید و سالروز شهادت این امام بزرگ همواره جایگاه خاصی میان مسلمانان دارد و با برگزاری مراسم مذهبی عدیده ای، گرامی داشته می‌شود.

 

وی گفت: امام جعفر صادق (ع) در «بقیع بی بقعه» در مدینه دفن شد و به دلیل اینکه مسن ترین، امام معصوم بودند به «شیخ الائمه» شهرت دارند.

 

صفرپور دوران امامت امام جعفر صادق(ع) را منحصر به‌فرد و دوران شکوفایی معارف اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: آن حضرت با تربیت نیرو، نقش مهمی در ترویج اسلام ناب محمدی داشت.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا از برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در کانون‌های فرهنگی، هنری فعال در این شهرستان خبر داد خاطرنشان کرد: دعوت از کارشناسان دینی، مذهبی برای ایراد سخنرانی با هدف معرفی هرچه بیشتر شخصیت نورانی و سیره علمی و عملی صادق آل محمد(ع) از شاخص‌ترین برنامه‌های این مراسم‌ها است.

پایان پیام/ 526