از تشکیل شبکه عظیم دختران مسجدی تا ترویج روحیه شادی و امید در دهه کرامت

از تشکیل شبکه عظیم دختران مسجدی تا ترویج روحیه شادی و امید در دهه کرامت

تاریخ انتشار : ۸ خرداد ۱۴۰۱
جریان‌سازی فرهنگی در جشن‌ها، فعال کردن ظرفیت‌های مردمی در برنامه‌ها، تبیین واقعیات و ترویج روحیه شادی و امید از جمله مسائل موردتاکید در نشست هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت به میزبانی آستان عبدالعظیم حسنی(ع) بود.

به گزارش خبرنگار گروه گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت امروز (یکشنبه، هشتم خرداد ماه) در تالار شیخ کلینی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

 

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

 

حجت الاسلام والمسلمین «سیدعلی قاضی عسکر» در این نشست با بیان اینکه اکنون 43 سال از انقلاب اسلامی گذشته و توقع مردم از ما این است که انقلاب به یک ثبات رسیده باشد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری الحمدالله سکان انقلاب اسلامی را با ثبات در دست دارند و با مدیریت حکیمانه ایشان انقلاب به خوبی به راه خود ادامه می دهد.

 

 

 

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با اشاره به برخی کمکاری ها در حوزه فرهنگ، افزود: ما باید مکمل همدیگر باشیم و سوددهی فعالیت های فرهنگی را ارتقا دهیم. الحمدالله سرود «سلام فرمانده» جریان خوبی در کشور ایجاد کرد. حتی در عرصه بین الملل باعث شد شیعیان منطقه ای از هندوستان این سرود را به زبان فارسی اجرا کنند.

 

وی در ادامه ابراز کرد: اگر ما زیبایی های دین را به مردم نشان دهیم و زیبایی ها و جاذبه های قرآن کریم و اهل بیت (ع) را برای مردم بازگو کنیم آن گاه نسل نو جذب دین می شود، مثلا ما در همین حریم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری ظرفیت های زیادی داریم. من به رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفتم آمادگی داریم تا هر هفته میزبان جمعی از دانشگاهیان باشیم و برای آنان زندگی عبدالعظیم حسنی(ع) را روایت کنیم. معرفی شخصیت های دفن شده در جوار این حرم و در این منطقه همچون ملاعلی کنی و آیت  الله حق شناس برای نسل نو خیلی اهمیت دارد.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تاکید کرد: همه ما باید دست به دست بدهیم، آینده ما روشن است زیرا به ما بشارتش را داده اند، ما باید در برنامه ها و جشن های دهه کرامت نسل جوان را به آینده انقلاب و نظام امیدوار کنیم. مقام معظم رهبری تمام تلاش شان در سخنرانی های مختلف این است که مردم را به آینده انقلاب امیدوار کند.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» نیز در این نشست گفت: الحمدالله تمام دستگاه ها و نهادهای فعال در عرصه گرامیداشت دهه کرامت، خالصانه و با تمام وجود پای کار برنامه ها و جشن های بزرگداشت میلاد امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) هستند.

 

 

 

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: طی پنج سال اخیر خدمت کریمانه بخشی از شعار دهه کرامت است که امسال نیز با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین، شعار «خدمت کریمانه، جهاد عالمانه» انتخاب شده است.

 

وی اضافه کرد: همایش دختران روح الله از برنامه های شاخص دهه کرامت در سال جاری است. قطعا ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد، بسیج و سایر تشکل های دینی مردمی در خدمت دهه کرامت قرار می گیرد.

 

بنا بر این گزارش، «عباس سلیمی» در ابتدای این نشست درگذشت جمعی از هموطنان مان در حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان را تسلیت گفت.

 

معاون فرهنگی آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ره) در ادامه با اشاره به شعار دهه کرامت در سال 1401 «خدمت کریمانه، جهاد عالمانه»، گفت: با مشاهده تلاش مسئولان در حوزه های مختلف، روح امید و نشاط در مردم دمیده می شود.

 

وی اضافه کرد: در روایت داریم که بالاترین مردم کسانی هستند که نفع بیشتری به مردم می رسانند. همه مدیران ما باید استقبال کنند که خادم مردم باشند. خداوند به حضرت موسی (ع) گفت اگر بنده بودم به مردم خدمت می کردم. امام رضا (ع) به صورت شبانه روزی به مردم خدمت می کردند.

 

بنا بر این گزارش، «مریم گنجی» نیز در این نشست با اشاره به برنامه های متفاوت ستاد کانون های مساجد به ویژه برگزاری همایش دختران روح الله برای دهه کرامت پیش رو، گفت: این همایش  همزمان با روز دختر و در حرم امام خمینی(ره) با همکاری موسسه نشر و تنظیم آثار امام(ره) برگزار می شود.

 

 

 

مشاور امور بانوان رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور افزود: مبلغان و استادان حوزه های علمیه نیز در زمینه تبیین توسط این ستاد به کار گرفته می شوند.

 

وی اضافه کرد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور شبکه عظیم دختران را تشکیل می دهد و ما برای آنها الگوهای امام شناسی چند روزه را در شهرهای خمین، قم و تهران برگزار می کنیم که در هر دوره 40 نفر شرکت می کنند.

 

گنجی ادامه داد: کانون های فرهنگی هنری با هیئت های دینی و تشکل های دینی نیز مشارکت خوبی دارند.

 

این گزارش می افزاید حجت الاسلام والمسلمین «بهزاد مقیسه» نیز با اشاره به برپایی جشن های دهه کرامت در تمام مساجد سطح استان تهران به ویژه در 360 مسجد محوری، گفت: تلاش ما در برگزاری این برنامه ها خدمت کریمانه به مردم است.

 

 

نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد در شورای سیاستگذاری دهه کرامت افزود: تجلیل از دختران فعال و انقلابی، حضور دوباره مسئولان قوه قضاییه در مساجد، توزیع غذای گرم میان نیازمندان و بخش قرائت نامه و زیارت نامه امین الله و زیارت خاصه امام رضا (ع) از جمله برنامه های دیگر مرکز رسیدگی مساجد استان تهران در دهه کرامت است.

 

این گزارش می افزاید: «مرتضی طاهریان» نیز با اشاره به شعار دهه کرامت در سال 1401 یعنی «خدمت کریمانه، جهاد عالمانه»، گفت: الحمدالله همه مجموعه ها از جمله مساجد با محوریت بسیج و کانون های فرهنگی هنری در خدمت کریمانه به مردم در دوره کرونا بسیار موفق عمل کرده اند.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما در ادامه با اشاره به همزمانی دهه کرامت امسال با ایام ارتحال امام خمینی (ره) و قیام 15 خرداد گفت: ما هرچه داریم و همه برکت انقلاب اسلامی را مدیون امام خمینی (ره) هستیم. در برنامه های دهه کرامت به جانباختگان حادثه تلخ آبادان نیز توجهی ویژه می شود.

 

وی یادآور شد: توجه به تشکل های دینی و مردمی در برگزاری امسال دهه کرامت نیز مد نظر بوده است. موضوع خانواده امسال نیز مورد توجه شورای سیاستگذاری دهه کرامت بوده است. امسال به صورت خاص روزی با عنوان مسجد و تشکل های دینی نامگذاری شده است. قطعا همه تشکل های مردمی همچون کانون های فرهنگی و هنری و بسیج برنامه های ویژه ای برای دهه کرامت دارند.

 

سردار بابااحمدی نیز در این نشست بیان کرد: الحمدالله برنامه های دهه کرامت با مشارکت حداکثری مردم در پایگاه های مردمی همچون بسیج برگزار می شود.

 

علاوه بر این، معاون بسیج مساجد و محلات سازمان بسیج مستضعفین افزود: پایگاه های بسیج در سراسر کشور برای برپایی جشن های دهه کرامت به کار گرفته می شوند.

 

وی اضافه کرد: باید محور برنامه های ما در دهه کرامت موضوعاتی همچون جهاد تبیین و نشاط آفرینی در کشور باشد.

 

سردار بابااحمدی اظهار کرد: پایگاه های بسیج در سراسر کشور علاوه بر برگزاری جشن های میلاد حضرت فاطمه (س) و روز دختر و میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ترویج روحیه امید و نشاط در جامعه در این ایام را پی گیری و دنبال می کنند.

 

بنا بر گزارش خبرنگار شبستان، در ادامه این مراسم، نمایندگان برخی از دستگاه های دیگر نیز به تشریح برخی از برنامه های خود در دهه کرامت امسال پرداختند.

 

پایان پیام/ 9