نهضت بازگشت به مسجد لازمه حکمرانیِ تمدن اسلامی است

نهضت بازگشت به مسجد لازمه حکمرانیِ تمدن اسلامی است

تاریخ انتشار : ۹ خرداد ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده گفت: تاکیدی که از سوی بزرگان بر نهضت بازگشت به مسجد می شود، صرفا یک شعار نیست بلکه موضوعی است که ناچاریم برای اداره بهتر جامعه به سمت شکل‌گیری حکمرانیِ تمدن اسلامی دنبال و محقق کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیین تکریم و معارفه رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور صبح امروز (دوشنبه، 9 خرداد ماه) در ساختمان شهید بهشتی ستاد فهما برگزار شد.

 

در این مراسم، محمد شالویی، مدیر کل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستیار ویژه وزیر، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و جمعی از مدیران ستاد هماهنگی کانون های حضور داشتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین «کمال خداداده» در این آیین اظهار کرد: اگر خداوند طرحی برای جامعه بشری غیر از مسجد داشت حتما در نظام توحیدی ارائه می کرد.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: تاکیدی که از سوی بزرگان بر نهضت بازگشت به مسجدمی شود، صرفا یک شعار نیست بلکه موضوعی است که ناچاریم برای اداره بهتر جامعه به سمت شکل گیری حکمرانیِ تمدن اسلامی دنبال و محقق کنیم. 

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده با بیان اینکه مسجد پایگاه ولایت و پناه مردم است، تاکید کرد: ما تنها نقش تعیین کننده در مسجد نیستیم، باید نقش خود را پیدا کنیم، چون مسجد ساختارهای مختلفی برای تصمیم گیری دارد.

 

وی در ادامه با اشاره به نهضت بازگشت به مسجد که موردتاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: برای اداره مسجد نیازمند اهتمام به این نگاه هستیم و برای الگوسازی ویژه کانون های فرهنگی هنری باید این مسیر را طی کنیم.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با اشاره به سند تحول کانون های مساجد، گفت: نیاز است این سند به‌روزرسانی و در عرصه میدان عملیاتی شود، تقویت شبکه فعال مساجد، کارآمدسازی و انسجام فعالیت های کانون ها نیز باید با جدیت پیگیری شود.

 

وی با بیان اینکه مسجد صرفا مکانی برای نماز و قرائت قرآن و انجام فعالیت فرهنگی نیست، خاطرنشان کرد: باید نقش خود را در مسجد پیدا و آن را ایفا کنیم ساختارها و دستگاه های مختلفی در مسجد فعالیت می کنند آنها را باید دید و اگر اگر را در نظر نگیریم و فقط برای خودمان محتوا تولید کنیم در عرصه و کف مسجد هیچ اتفاقی نمی افتد.

 

حجت الاسلام خداداده ابراز کرد: باید هماهنگی و برادری تشکیلاتی میان مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد و معاونت قرآن و عترت وزیارت ارشاد شل بگیرد و از ظرفیت دیگر مجموعه های نیز در پیشبرد اهداف کانون ها استفاده کنیم.

 

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام دکتر ارزانی با بیان اینکه حدود چهار سال و نیم در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در خدمت کارکنان خدوم این مجموعه بودم، گفت: اگر در این مجموعه کاری انجام شده برای کانون های فرهنگی هنری مساجد بوده و اگرچه در طول 30 سال گذشته اقدامات و کارهای بسیاری انجام شده اما هنوز در فضای مسجد و کانون های فرهنگی هنری کارهای نکرده بسیار است که باید انجام شود.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طول چهار سال حضور در ستاد فهما، هر سال به طور میانگین 1000 کانون جدید تاسیس شده و امروز قریب به 27 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد فعال هستند.

 

وی فضای همدلی را حاکم بر فعالیت های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد دانست و گفت: در طول خدمت بیش از چهار سال در این مجموعه هرگز احساس خستگی نکردم و شاهد فضای صمیمی و دوستانه میان کارکنان این مجموعه بودم که با کمترین توقع و با نگاه جهادی در این مجموعه مشغول به خدمت هستند البته بنده هم برای پیشبرد این مجموعه تا حد امکان دفاع از بچه های مسجد کرده ام.

 

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه در دوران کرونا در حد توان و بضاعت فعالیت هایی در این مجموعه به صورت میدانی نیز صورت گرفت، گفت: به طور قطع کاستی هایی نیز بوده است. خدمات شبانه روزی فعالان کانونی و کارکنان ستاد فهما در تهران و استان ها قابل توجه بوده است.

 

وی گفت: از خداوند منان طلب غفران و مغفرت دارم و امید دارم که حجت الاسلام خداداده در این فضا که ظرفیت بسیار عالی برای خدمت دارد، بتواند افق های پیش رو را محقق کند.

حجت الاسلام ارزانی حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه را مبارک و میمون دانست و گفت: لازم است که میان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد و معاونت قرآن و عترت هم افزایی بیش از پیش صورت بگیرد و کارها و فعالیت های کانون ها به نحو احسن پیش رود.

 

وی همچنین از حمایت های ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای حضور در این وزارتخانه تاکنون تشکر کرد و گفت: حمایت های ویژه از مجموعه کانون ها نقطه قوتی است و امیدوارم فضای فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در آینده بهتر و روشن تر شود.

 

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه تاکنون یازده جلسه از شورای سیاستگذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد که نهادها و دستگاه های متولی مسجد در این عرصه فعالیت می کنند، برگزار شده است، گفت: تبدیل مجموعه ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد به نهاد عمومی دغدغه ای بود که این مصوبه اخیرا در هیئت دولت تصویب شد و امید است زمینه فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در عرصه های نوین و جدید در مراکز و استان ها را فراهم کند.

 

در ابتدای این مراسم، «جلال ریزانه» با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دوره مدیریت چهار ساله حجت الاسلام ارزانی، گفت: از نگاه مدیریتی و دانشی در دوران مدیریت ایشان دو اتفاق مهم و کلان در سطح ملی رخ داد. تغییر سیستم ساختاری با خلق برند فهما و تعریف زیست بوم بچه های مسجد نخستین تغییر بود که باعث شد با بچه های مسجد از دورترین نقاط و روستاهای کشور ارتباط برقرار کنیم.

 

معاون پشتیبانی و توسعه منابع ستاد فهما افزود: از نظر مدیریتی و ساختاری نیز در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری به روزرسانی داشتیم و ساختار سازمانی ایجاد و منابع به صورت علمی همراه با قانون کار، خدمات کشوری و هسته گزینش سازماندهی شد و کارکنان در طول این سال ها آموزش های مختلفی را دیدند و آماده ماموریت در حوزه فرهنگ شدند.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با نگاه مدبرانه دکتر ارزانی و مدیریت جهادی حجت الاسلام خداداده به اهداف مورد نظر و افق چشم انداز ترسیم شده برای ستاد عالی کانون های مساجد دست یابیم.

 

ریزانه در پایان خاطرنشان کرد: کارکنان خدوم این مجموعه کمبودها را پذیرفتند و به صورت جهادی در این مجموعه فعالیت داشتند، به گونه ای که بنده در کمتر مجموعه ای چنین کارکنان خدوم و جهادی دیده ام.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این مراسم، «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی قرارگاه بقیه الله(عج) و مسئول جبهه سازی قرب  نیز بیان کرد: امروز کانون های فرهنگی هنری مساجد فراگیر شبکه فرهنگ و هنر هستند که در اقصی نقاط کشور فعالیت می کنند. بنده در دیدارهایی که با شخصیت های ملی داشته ام همواره این موضوع مورد تاکید این شخصیت ها بوده است که باید ظرفیت نهفته و خفته کانون های فرهنگی هنری مساجد مورد اهتمام و توجه قرار گیرد و ما برای طی کردن این مسیر راه بسیاری در پیش داریم.

 

وی حجت الاسلام ارزانی را از مدیران دنیادیده و دارای نگاهی راهبردی و وسعت نظر  دانست و تاکید کرد: در دولت قبل نگاه به مسجد راهبردی نبود، همین موضوع موجب شد که ما در بحث میدان در کانون های مساجد غفلت هایی داشته باشیم. امیدواریم حجت الاسلام خداداده با ارتباط وسیعی که با بسیج، دولت و دولتمردان دارد، نگاه عمیق به مساجد را مورد توجه قرار دهد.

پایان پیام/ 40