سبک زندگی اسلامی و رعایت مسائل بهداشتی از عوامل تاثیرگذار بر کاهش بیماری ها است

سبک زندگی اسلامی و رعایت مسائل بهداشتی از عوامل تاثیرگذار بر کاهش بیماری ها است

تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
گودرزی با اشاره به اینکه سبک زندگی مردم بر بیماری ها موثر است، گفت:سبک زندگی اسلامی و رعایت مسائل بهداشتی از عوامل تاثیرگذار بر کاهش بیماری ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «فاطمه گودرزی» در کارگاه آموزشی کاهش آسیب های اجتماعی و تبیین سبک زندگی اسلامی که در مسجد فاطمه الزهرا سلام الله علیها محمودآباد یاسوج برگزار شد، به سلامت جسمی در زنان اشاره کرد و گفت: سرطان پستان قابل تشخیص بوده و می توان با نشانه ها و علائم به پزشک مراجعه کرد و قابل درمان است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار کرد: سبک زندگی مردم می تواند هم بر این بیماری موثر باشد و هم می تواند بیماری را کاهش دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: سلامت یک زن در ارتباط با کل جامعه است، زیرا هر زن فرزند و مادر یک خانواده بوده که اگر این موضوع نادیده گرفته شود، می تواند سلامت کل جامعه را زیر سوال ببرد.

 

گودرزی ادامه داد: طبق آمارها از هر هفت خانم یک نفر مبتلا به سرطان پستان می شود و کشور ما به تبع کل دنیا این بیماری شایع بوده و روش زندگی تاثیر بسیار مهمی بر سرطان دارد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه ۹۵ درصد بیماری به محیط پیرامون بستگی داشته و ۱۰درصد به زندگی در خانواده برمی گردد، افزود: سبک زندگی و فعالیت در جامعه بر سلامت تاثیر به سزایی دارد، همچنان که عقاید مذهبی نیز بر سلامت تاثیرگذار است.

 

وی با اشاره به اینکه رفتارها نیز بر سلامت افراد تاثیر دارد، ادامه داد: آداب بهداشتی، مصرف داروهای روان گردان، مشروبات الکلی و استرس بر میزان بروز انواع بیماری ها و سرطان ها تاثیر دارند.

 

گودرزی دخانیات و مصرف الکل، نور خورشید، فشارهای روانی، آلوده کننده های محیطی و نوع مواد غذایی را از دیگر عواملی دانست که ارتباط نزدیکی با سرطان پستان دارد و گفت: باید عوامل خطر را شناسایی و از آنها جلوگیری کنیم و دنبال علائم باشیم که تشخیص آن راحت باشد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خود مراقبتی را بسیار تاثیر گذار دانست و افزود: سرطان قابل پیشگیری بوده و باید علائم هشدار دهنده را بشناسیم و غربال گری را مد نظر داشته باشیم.

 

وی گفت: شیوه زندگی سالم، مراجعه به پزشک و همچنین سابقه خانوادگی نیز در این زمینه تاثیرگذار است.

 

گفتنی است، کارگاه های آموزشی کاهش «آسیب های اجتماعی و تبیین سبک زندگی اسلامی» به همت معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و با همکاری موسسه قرآنی «گل نرجس» استان در شهر یاسوج برگزار می شود.

پایان پیام/ 82